Audiolense - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53

Tråd: Audiolense

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slike ting skjer fra tid til annen. Som regel handler det om å finne ut litt av hvordan man skal få lydkort, Audiolense og mikrofon til å spille sammen. Jeg har god tro på at vi skal finne ut av dette ganske snart.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det må være noe "skurr" i oppsettet et sted.. har forøvrig mikrofonen mistenkt, evt nettstøy. Da jeg testet Audiolense for en mnd siden, med en annen mic (dette var på Vista, men med samme PC) Fikk jeg en mye renere, jevnere kurve.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man er i tvil hvorvidt målingen er kurant er det lurt å ta en kikk på impulsresponsen (klikk på miniatyrbildene under)

Impulsresponsen er det nederste av de tre chartene.

Den ukurante målingen har en impulsrespons som mangler en klar peak og som er veldig spredt utover i tid.

Den kurante målingen har en distinkt peak i starten av impulsresponsen. Deretter en hale med hovedsaklig avtakende nivå.

Det er ikke like lett å se dette på frekvensresponsen.

PS: Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg legger inn bilder slik at de vises på normal måte?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten legge de ut på en ftp-adresse, trykke på "sett inn bilde"-knappen og paste adressen.

Eller, legge de ut som du har gjort, men høyreklikke på "nåværende innlegg" (de du har lastet opp) og kopiere adressen, for så å trykke på "sett inn bilde" knappen og paste adressen.

DrE

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare fortelle at Burre fikk skikk på målingene i går og er allerede i full gang med å lytte seg frem til ideallyden.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja moro når man får ting til å virke. det viste seg å være en analog kabel som plukket opp noe støy inn på mik-inngangen. Med denne frakoblet var problemet borte.

Så langt: Har etter anvisning fra BerntR laget en targetkurve jeg tror er i bane av hvordan jeg vil ha det. har fått ned noen peaker, og merker dypere bass, mer punch, mer dynamikk og mye "bredere" rom enn jeg trodde mulig i en relativt liten stue. drittøft. høyere i frekvens har det blitt litt mer tilbakelent enn jeg liker, må justere litt mer her..

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Frekvenskurva er enkel nok å forstå men Impulse Response sier meg derimot mindre, noen som kort kan forklare hva det er og hvordan resultatet kan tolkes?

Bernt (eller andre som kan Audiolense): Hvordan går jeg fram videre for å simulere hva Audiolense kan gjør med problema mine? Blir ikke helt klok på hvordan jeg får lagd en targetcurve og satt den opp mot målinga.

Dersom REW ikke kan lage filter som jeg er på jakt etter og siden demoversjonen av Audiolense ikke kan lage filter, finnes der andre program som kan gjør dette slik at jeg får testet om det virkelig er så bra som jeg håper?
    Noen som har svar på noen av de 3 spørsmåla mine?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Impulsrespons er uformelt den tidskurven som oppstår dersom du "klapper" i rommet. Hengende i en fallskjerm 3000 fot oppe i lufta så ville du se noe tilnærmet en "spiker".

I et reelt lytterom så vil du se "grums" etter hovedpulsen som skyldes refleksjon i vegger. I tillegg så vil du se at hovedpulsen har noe bredde og at den dør ut oscillatorisk. Dette skyldes høyttalerens respons.

All informasjon som ligger i en impulsrespons, ligger også i frekvens/faserespons. Disse to kan beregnes fra hverandre med en FFT eller invers FFT.

Impulse response - Wikipedia, the free encyclopedia

-k

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Baklager, jeg så ikke spørsmålene før nå.

Knut sin beskrivelse av impulsresponsen er selvfølgelig helt korrekt.

Men jeg kan jo supplere med en forklaring fra et annet ståsted. Kvasidigitalt - og intuitivt forståelig om jeg er heldig:-D.

Impulsresponsen beskriver helt nøyaktig forhold mellom input og output i anlegget ditt. Du putter inn ett tall i den ene enden og så kommer det ut en tallrekke i den andre. Denne tallrekken vil alltid ha impulsresponsfasong.

Tenk deg at tallet 0,01 kommer ut av CD-spilleren/PC-en der det blir forsterket opp til tallet 1 i effekttrinnet. Høyttaler + rom reagerer på denne input med å spille .... impulsresponsen. Men dette er en lang "melodi", så denne avspillingen har såvidt started da det ankommer et nytt tall som skal spilles av. La oss si at tallet nå er 0,5 (etter forsterkning). Dette trigger en ny respons. Den har akkurat samme fasong som den første, men den er bare halvparten så kraftig. Denne andre impulsen blir da lagt til den første, og det vi hører er en salig blanding av disse to.

Siden den første impulsen har et lite forsprang på nummer to (ett tall for å være presis), så vil de to impulsene adderes med en tidsforsinkelse. Den første tonen i respons 2 spilles sammen med den andre tonen i respons 1. Den andre tonen i respons nr. 2 vil spille sammen med den 3. tonen i respons ..... OG sammen med den første tonen i respons nummer 3. For her kommer tallene på løpende rekke og rad.

Så for hver gang det prosesseres et nytt tall fra CD-en, dvs 44100 ganger i minuttet, trigger det en avspilling av impulsresponsen. Størrelse og polaritet på hver enkelt impulsrespons styres av tallstørrelsen og om det er positivt eller negativt.

I en perfekt verden er impulsresponsen slik: 1,0,0.....0. Da vil det være 1:1 forhold mellom input og output.

Impulsresponsen er i første rekke en helt presis beskrivelse av hvordan anlegget ditt reagerer på input. Høyden og lengden på halehenget viser i grove trekk hvor mye romklang du har. Som regel stikker det også opp noen småspiker her og der etter hovedspikeren, og dette er tidlige refleksjoner.

Folk som er ferske brukere av Audiolense er av og til usikre på om den målingen de har foretatt er kurant. Det er ikke alltid like lett å se det av frekvensresponsen. Men tar man en kikk på impulsresponsen så ser man det med en gang. Den skal ha en klart definert spiker, etterfulgt av en hale. Og med mindre avspillingskjeden har en betydelig tidsforinkelse skjult et sted skal hovedspikeren dukke opp rett i nærheten av 100 millisekunder.

Det er flere ting også, men det tror jeg vi sparer til en annen gang.

Når du har tatt en måling med Audiolense demo så ligger den målingen i skjermbildet. Deretter er det bare å jobbe seg gjennom knapperekken på høyre side i vinduet:

* filtrer måling (her kan man velge mellom flere prosedyrer. Velg f.eks. Default.
    * lag target (eller åpne en du har laget tidligere)
    *generer korreksjonsfilter

Og ta en titt på det simulerte resultatet. Evalueringen av frekvenskorreksjonen er den som sier mest om hva du kan forvente lydmessig.

I impulsresponsvinduet kan du ta en kikk på korreksjonsfiltrene. Når du har sett på noen av disse så vil du også reagere om noe ikke er som det skal.

Hvis du ønsker å teste om ting fungerer rent teknisk så kan du lagre filtrene. Du får da et komplett sett med filer, men selve filtrene er dummy filtere som ikke gjør noe annet med lyden enn å sende de videre. Men altså nok til å sjekke om man får yndlingsavspilleren + lydkortet + en eller annen plugin til å gjøre jobben.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har helt glemt å takke for kjempebra forklaring på IR!!!! VIrkelig kjekt og lærerikt at dere tok der tid til det.

I påvente av evt powerbuy av Audiolense har jeg brukt litt tid på DRC som sagt litt enkelt gjør omtrent det samme som Audiolense bare på en mye mer omstendelig og manuell måte.

Uten skikkelig guide hadde det vært ganske håpløst for en begynner, men takket være denne glimrende guiden er det overkommelig. Dagen var ikke lang nok til at jeg kom i mål idag så jeg håper å bli ferdig imorgen slik at jeg kan få testet det... lurte bare på om andre har prøvd DRC og hva erfaring de isåfall har med resultatet?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå komt meg igjenom hele guiden for DRC og sitter her med ett ganske stort smil for at dette har noe for seg er det ingen tvil om, VANVITTIG forskjell hos meg ihvertfall og det til tross for at dette er helt gratis! En mangler riktignok mulighetene som bl.a. Audiolense har med å lage en targetkurve (såvidt jeg har funnet ut foreløpig ihvertfall) men der følger med noen presets som ihvertfall hos meg gir bra resultat. Har foreløpig endt opp med "normal kurven" som jeg vil tippe er ganske lineær og det ble ett mildt sagt endret lydbilde hos meg ihvertfall.

Er kanskje enda emr giret på å prøve Audiolense nå etter å ha fått en følelse av hva slike filter kan gjøre med lyden.

En smule offtopic men jeg har bedt teamet bak XBMC om å se på mulighetene for å kunne bruke DSP filter også i XBMC, det ville ihvertfall for min del vært en vanvittig fordel da jeg absolutt foretrekker XBMC framfor Foobar/Winamp som jeg må bruke nå pga Convolver pluginen.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg mener ikke at prosesseringen faktisk skal skje i driveren, bare at det for alle gode formål skal virke slik for brukeren. Dvs at romkorreksjonen blir uløselig knyttet til fysiske utganger på lydkortet.

Dvs at microsoft har en modulær pluginarkitektur som lar bruker sette opp statiske dsp-elementer.

Windows Vista Team Blog : Audio Innovations in Windows Vista

I denne figuren er det blokken "GFX" som interessserer meg.

-k
    Er vel litt sent ute, men må si at jeg tror dette er noe av det viktigste å få til/løse for en vellykket rom korreksjon.
    Det finnes en rekke forskjellige formater og avspillere. I mitt hode blir det helt bakvent at rom korreksjon og frekvenskorreksjon skal være relatert til kildeformat og avspiller.
    Støtter knutinh 100% i at dette er noe jeg vil ha globalt og sammen med fysisk utgang på lydkortet.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter også dette!

Men det faktum at Microsoft er i mot det gjør det ganske utfordrende å lage en god løsning. Vi (dvs Audiolense Ltd i UK) jobber med saken. Men jeg er redd det kan ta måneder til år før vi har en god løsning.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •