Audiolense - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53

Tråd: Audiolense

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis det skulle bli aktuelt med et powerbuy på kombinasjonen XO og MP-1R med (la oss si 10 eller 20 kjøp). Hva kunne prisen blitt da?

Forstår hvis den diskusjonen ikke fortsetter i denne tråden, men kan det ha vært en idè?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes denne tråden burde være sticky under HTPC delen av forumet her. Jeg har lenge fundert på løsninger innenfor romkorreksjon til PC, og det kan være greit for andre som lurer på det samme...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg må bare riste på hodet... Dere vet at de fleste CD-ene dere har på hylla antagelig har blitt prosessert på en PC/mac? At lyd prosessering vanligvis skjer i cpu-en, og at det eneste lydkortet gjør er å sende en lydstrøm ut av spdif/DAC som har litt forskjellige sample-verdier?
    Bra at du skriver dette, Knut!

Jeg er helt enig med deg at de fleste tror at hifi komponentene (middels DSP i receiverne for eks) er himmel og at en kraftig prosessor i en PC/Mac er bare skrot når det gjelder lydkvalitet. Hvordan skal vi få folk flest til å forstå at digitalprosessering er en av de beste (og billigste) metodene for å kjøre RK?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BerntR
    Demoversjonen av Audiolense fungerer bra til målinger, til å simulere hva man kan forvente å få av målbare resultater - og til å integrasjonsteste hele oppsettet med dummy filtre. Men for å lytte til resultatet må man dessverre ha en lisens.

30 dagers demo er ikke aktuelt for øyeblikket, hovedsaklig av tekniske årsaker. Derfor gir jeg heller lisenspengene i retur om noen ikke får et tilfredsstillende resultat.
    Forstår biten om tekniske utfordringer med 30 dagers demo, men du kan ha det i bakhodet med tanke på kommende oppgraderinger, sikkert flere enn meg som hadde likt det

Lekte meg igår kveld (og natt) uten at jeg kom så veldig langt på veg, hovedproblem er rent teknisk at jeg ikke får skikkelig lyd når jeg bruker linjeinngangen på lydkortet, selv med micamp (Behringer MIC100) så må jeg bruke mikrofoninngangn for å få noenlunde lyd og slikt skal det vell ikke være? For såvidt jeg har forstått så blir det ikke bra resultat ved å bruke micinngang selv om en får gjort målinger? Muligens av samme tekniske grunn så sliter jeg også med feedback (og støy) når jeg foretra målingene (bl.a. når jeg prøvde Room EQ Wizzard) For å få kraftig nok signal til å nå opp til "referansenivå" i programma får jeg feedback med en gang Skal prøve med nytt lydkort og se om det kan være noe av årsaken, ellers noen andre som har tips? For jeg skal bruke linjeinngangen når jeg har micamp??

Men uansett... programmet jeg lekte meg mest med var uten tvil Audiolense og det virker veldig greit sammenlignet med alternativene, bare litt synd en ikke får hørt noe resultat Bare jeg får en fiks på de tekniske problema mine så regner jeg med det blir endel timer til med utprøving og måling der i dagene som kommer.

Skal jeg samtidig komme med ett tips til utbedring Bernt så er det å lage en bedre bruksanvisning for at en enklere skal få komme igang Acourate som vell er det programmet som minner mest om Audiolense (?) har bl.a. noen tutorials som viser noen av funksjonene og hvordan en gjør det, og selv om det virker veldig unødvendig innviklet måte å gjør ting på så viste de ihvertfall fremgangsmåten på en grei måte!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering, har nå fått orden på de tekniske problemene slik at jeg har fått koblet micampen inn på line in

Først gikk jeg igjennom den veldig lettfatlige og greie miniguiden til Room EQ Wizzard og foretok målinger der.

For det første, hvordan skal jeg tolke grafene og hva skal jeg se etter for å bli litt mer klok på resultatet? Som sikkert de fleste ser av den vedlagte kurven så har jeg en kurve som ser alt annet enn bra ut, og dette er også grunnen til at jeg sårt trenger verktøy for å fikse dette Jeg har ett helt håpløst rom rent akustisk og så lenge jeg ikke har alternative rom i huset må jeg bare prøve å gjør det beste utav det.

For det andre, kan Room EQ Wizzard brukes til annet enn å måle, kan det også lage korreksjonsfilter og isåfall hvordan?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde deretter noen målinger med Audiolense og resultatet der er vell noenlunde det samme dersom en legger i sammen de to grafene. Frekvenskurva er enkel nok å forstå men Impulse Response sier meg derimot mindre, noen som kort kan forklare hva det er og hvordan resultatet kan tolkes?

Bernt (eller andre som kan Audiolense): Hvordan går jeg fram videre for å simulere hva Audiolense kan gjør med problema mine? Blir ikke helt klok på hvordan jeg får lagd en targetcurve og satt den opp mot målinga.

Dersom REW ikke kan lage filter som jeg er på jakt etter og siden demoversjonen av Audiolense ikke kan lage filter, finnes der andre program som kan gjør dette slik at jeg får testet om det virkelig er så bra som jeg håper?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiolense skulle vært en liten appliance boks med HDMI inn og HDMI ut... Nok en PC i kjeden er ikke direkte aktuelt - og SPDIF er ikke nok til å ta 1,5Mbps DTS eller DTS-HD for den saks skyld... Dyrt er det også. 350,- for en som tok DTS og AC3 og jeg kunne vurdert det...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flintstone
    Audiolense skulle vært en liten appliance boks med HDMI inn og HDMI ut... Nok en PC i kjeden er ikke direkte aktuelt - og SPDIF er ikke nok til å ta 1,5Mbps DTS eller DTS-HD for den saks skyld... Dyrt er det også. 350,- for en som tok DTS og AC3 og jeg kunne vurdert det...
    Audiolense er jo genialt dersom man bruker en htpc som hjerne i anlegget.

F.eks, bruker man foobar2000 som avspiller av musikk kan man lage et filter i foobar2000 som sørger for eq av de frekvensene som må dempes/økes i amplitude.

Ikke alle bruker en hjemmekinoreceiver med romkorreksjon. Noen bruker pc med et profft lydkort (f.eks Lynx) og effektforsterker som eneste komponenter i kjeden, og da slipper de faktisk billig unna med programmer som audiolense.

DrE

EDIT: brainfart

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hvis det skulle bli aktuelt med et powerbuy på kombinasjonen XO og MP-1R med (la oss si 10 eller 20 kjøp). Hva kunne prisen blitt da?
    Jeg kan gi litt på målekitet og en vesentlig prisreduksjon på XO. Men jeg vil gjerne vite litt mer om hvordan dette fungerer i praksis før jeg legger noen tall på bordet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    F.eks, bruker man foobar2000 som avspiller av musikk kan man lage et filter i foobar2000 som sørger for eq av de frekvensene som må dempes/økes i amplitude.
    foobar2000 components

det er en plugin til foobar2k som heter foo_convolve

Jeg synes fremdeles at det hadde vært et lite hakk mer elegant dersom korreksjon (for brukeren) skjedde i driver-verdenen, slik at man "låste" prosesseringen til høyttaleren, uavhengig av lyd-applikasjonen.

-k

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Forstår biten om tekniske utfordringer med 30 dagers demo, men du kan ha det i bakhodet med tanke på kommende oppgraderinger, sikkert flere enn meg som hadde likt det
    Det er et annet moment også. De fleste må gjennom en lærekurve før de treffer skikkelig med target kurven og korreksjonsprosedyren, og får det til å låte bra. Jeg er litt redd for at folk skal ta for lett på oppgaven og trekke forhastede konklusjoner om de får altfor lett tilgang på verktøyet. Jeg vil at folk skal gå til verket med høye krav og forventninger og et sterkt ønske om å få MYE valuta for pengene.

Skal jeg samtidig komme med ett tips til utbedring Bernt så er det å lage en bedre bruksanvisning for at en enklere skal få komme igang Acourate som vell er det programmet som minner mest om Audiolense (?) har bl.a. noen tutorials som viser noen av funksjonene og hvordan en gjør det, og selv om det virker veldig unødvendig innviklet måte å gjør ting på så viste de ihvertfall fremgangsmåten på en grei måte!
    Bedre bruksanvisning rykker stadig nærmere toppen av to-do-listen. På den annen side så lurer jeg heller skal satse på å gjøre brukergrensesnittet enda mer selvforklarende. En kombinasjon er aktuelt.

Det meste av det som er forklart i Acourate tutorials'ene er automatisert i Audiolense. Jeg tør påstå at det er vesentlig enklere og raskere å bruke Audiolense uten engang å lese i helpfilen - enn det er å komme i gang med Acourate

Når man har blitt varm i trøya så tar det ikke stort mer enn 5 minutter å måle høyttalerne og lage en korreksjon til et multikanalsoppsett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den pluginen til foobar2000 er vell den samme som finnes til andre programmer. Såvidt jeg forstår bare muliggjør den import av filter lagd av f.eks. Audiolense, pluginen i seg selv gjør ingenting med lyden.

Ellers er jeg enig i at korreksjon optimalt skulle skjedd på drivernivå, men så lenge en holder seg til en avspiller og den har støtte for plugins så spiller det ikke den helt store rollen synes jeg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste av det som er forklart i Acourate tutorials'ene er automatisert i Audiolense. Jeg tør påstå at det er vesentlig enklere og raskere å bruke Audiolense uten engang å lese i helpfilen - enn det er å komme i gang med Acourate
    Hehe, det kan godt stemme og det var godt å høre at det gjøres mye enklere i Audiolense, for seg jeg skrev så virket det veldig unødvnedig komplisert å gjør det slikt. Hovedpoenget var bare at de hadde en grei måte å vise hvordan ting gjøres (selv om det gjøres komplisert)

Og det å gjør programmet så enkelt at en slipper veiledning er jo selvsagt optimalt for oss nybegynner En wizzard som gjør det grunnleggende steg for steg er jo en grei måte å gjør det på!? Da får nybegynnerne gjort det på en "korrekt" måte samtidig som de mer avanserte fortsatt kan gjør det slik de vil. Det dummeste er ihvertfall å gjør ett avansert program mindre avansert bare for å gjør det enklere i bruk... Men jeg tviler på at det noen gang kommer til å skje her, men det finnes jo faktisk endel eksempel i software verden på at akkurat det har skjedd

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    foobar2000 components

det er en plugin til foobar2k som heter foo_convolve

Jeg synes fremdeles at det hadde vært et lite hakk mer elegant dersom korreksjon (for brukeren) skjedde i driver-verdenen, slik at man "låste" prosesseringen til høyttaleren, uavhengig av lyd-applikasjonen.

-k
    Jepp, enig i det, men det er jo lettere å implementere korreksjonen i ett program som støtter masse hardware, enn å implementere det i drivere for lydkort-a,b,c,d...

Men, såklart... har man en htpc med foobar2000 og flere programmer for å spille dvd, blu-ray, web-tv, xvid og hva-det-nå-måtte-være så blir det litt stress å implementere korreksjon for hvert bidige program.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    foobar2000 components
    -k
    Jeg er helt enig knut,

Men det er f... meg ikke lett å få til dette med mindre man er lydkortprodusent. Jeg frykter også at det er klin umulig å få lage en slik løsning som blir godkjent av MS slik at man kan bruke den til protected content avspilling. De liker ikke latency!

Jeg har funnet en nordmann i Redmon. Han er plassert midt i smørøyet for denne tematikken og har vært svært hjelpsom. Men de signalene jeg har fått - som er forankret i gjeldende MS policy har ikke akkurat vært oppmuntrende.

Men til alle dere som kjører musikk på lydkort: Spør/be/mas på lydkortprodusenten om at de må se å lage VST og DX (og kanskje Wasapi) plugin hosts i lydkortdriverne sine.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er f... meg ikke lett å få til dette med mindre man er lydkortprodusent. Jeg frykter også at det er klin umulig å få lage en slik løsning som blir godkjent av MS slik at man kan bruke den til protected content avspilling. De liker ikke latency!
    Jeg mener ikke at prosesseringen faktisk skal skje i driveren, bare at det for alle gode formål skal virke slik for brukeren. Dvs at romkorreksjonen blir uløselig knyttet til fysiske utganger på lydkortet.

Dvs at microsoft har en modulær pluginarkitektur som lar bruker sette opp statiske dsp-elementer.

Windows Vista Team Blog : Audio Innovations in Windows Vista
    "The Audio DSP Effects are a set of new components in Windows Vista™ and are provided as System Effect (SysFX) Audio Processing Objects (sAPO). A SysFX component can either reside in the local effects (LFX) space or in the global effects (GFX) space. LFX corresponds to the point just before all the audio streams are mixed in the Audio Engine. GFX corresponds to the point after the audio streams are mixed (post-mix) in the Audio Engine, just before the audio data is passed to the audio adapter.

The following diagram depicts how audio streams that are rendered by different applications (pipeline) interface with the Audio engine.

"
    I denne figuren er det blokken "GFX" som interessserer meg.

-k

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Console Knutinh? Eneste haken er vel at man må endre sampling raten manuelt, men det kommer kanskje en forandring på etter hvert?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne figuren er det blokken "GFX" som interessserer meg.
    -k

Joda,

Jeg har kikket litt på den. Det kan hende det går. Men det vil være minst en vesentlig konflikt med hvordan MS ser for seg at man skal drive lydprosessering.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda,

Jeg har kikket litt på den. Det kan hende det går. Men det vil være minst en vesentlig konflikt med hvordan MS ser for seg at man skal drive lydprosessering.
    Er det i denne blokken at Microsoft sin egen romkorreksjon gjøres?

Det som er litt skremmende er dersom andre brukere av PC-en presterer å starte en annen lydavspiller og samtidig hele signalet sendes ufiltrert til diskantene (jeg mener at romkorreksjon, høyttalerkorreksjon og delefilter best gjøres i en operasjon). Jeg vet at man kan sette "standard audio device" til bassene eller til en ubrukt utgang, men man vet aldri hva en halvkompetent PC-bruker kan få til når han er på besøk og ikke får lyd i winamp :-)

-k

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå kjøpt audiolenseog Behringer 8000 målemik. En liten test tyder på at her er det en del som ikke stemmer.. Noen som har noen kommentarer/formening?

(BerntR: Har jo sendt deg det samme på mail, men tenkte det kunne være greit å også dele erfaringer med flere...)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •