Router, modem og Vista

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Router, modem og Vista

Jeg har en D-link DI 624 fra 2003. Jeg har for en tid siden hatt en Vista-maskin tilkoblet nettverket. Jeg hadde da problemer med dropouts (I loggen til 624-en stod det at den restartet av sikkerhetsmessige grunner). Jeg har nå koblet til en annen Vista-maskin, og problemet kom tilbake. Det var da det slo meg at det kunne være Vista som var synderen.

Hva mener folk?

Er det routeren som er moden for utskiftning?

Hva med modemet, kan det lide under samme problem eller trenger jeg ikke bekymre meg for det?

Noen anbefalinger av ny router? Jeg har kikket på D-link DIR 655 til 848,- på Elkjøp... Om jeg ikke får noen andre veloverveide råd er planen å beholde modemet enn så lenge.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DI 624 er jo problemruter av rang ifra D-link da. Har den fungert så lenge, så er du jaggu meg heldig . Dlink er generelt dårlig syns jeg.

Linksys og 3com er det jeg holder meg til (ikke perfekt alt det de gir ut heller da men.).

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette en HP laptop? Hvis jeg husker rett har HP noen "issues" med bl.a. Dlink på wlan. Har du prøvd å oppgradere firmware på Dlink boksen?

- Øyvind

Edit: D-Link Danmark
    Ser ut som det kan være løst med nyere firmware. Men jeg stemmer også i med skorob her, har stort sett bare gode erfaringer med Linksys.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en HP laptop, men det var ikke den forrige Vistamaskinen jeg koblet til. Jeg har oppdatert firmware på routeren.

De som kaller D-link for problemprodukter har jeg vanskelig for å ta allvårlig. Det er neppe tilfeldig at jeg og mange andre har hatt så lite problemer med D-link, inklusive DI624. Det er andre jeg har spurt om den samme problematikken som har kommet med tilsvarende lite veloverveid argumentasjon, men jeg er på jakt etter hva som kan være feil, ikke om folk liker merket eller modellen personlig.

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde problemer med d-link selv, byttet til Linksys og etter dette så har alt vert stabilt:-D

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anta du kjører med kryptering i wlanet ditt. Har du testet uten kryptering? Hvis du kan koble til og nettet er stabilt uten kryptering kan det jo tyde på at problemet er software-relatert. Har du mulighet til å teste med en annen pc med xp eller vista og se om dette fungerer fint?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå har jeg 2 stk Vista-maskiner og 4 stk XP-maskiner i nettverket. Jeg skal kikke litt nærmere på krypteringen. Imidlertid støtter ikke routeren særlig avansert kryptering, kanskje nok en grunn til å bytte.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 3e1
    Hadde problemer med d-link selv, byttet til Linksys og etter dette så har alt vert stabilt:-D
    Det kan selvsagt skje. Her er en som har gått andre veien:

"Byttet denne ut med en Linksys WRT54GL, denne måtte restartes nesten 1 gang daglig. Med DIR-655 har jeg en uptime på snart 2 måneder. 0 problemer, god ytelse og forbedret også signalkvaliteten veldig. Har nå full dekning i hele leiligheten. Anbefales!"

I begge tilfeller tror jeg nok problemet i utgangspunktet er mer konkret enn at "det ene produktet er crap" (ikke at jeg så deg hevde det).

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dlink DI 624 er en problemruter, selv om du ikke vil innse det. Jeg jobber som IT-konsulent, og D-link utstyr fra denne tiden/serien er beryktet. kjøp deg en ny, de koster ikke så mye om dagen. Og som andre sier en 3com eller linksys gjør nok en fin jobb.

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Akkurat nå har jeg 2 stk Vista-maskiner og 4 stk XP-maskiner i nettverket. Jeg skal kikke litt nærmere på krypteringen. Imidlertid støtter ikke routeren særlig avansert kryptering, kanskje nok en grunn til å bytte.
    Og alle sammen fungerer fint på wlan bortsett fra den ene laptop'en med Vista? I så fall kan det høres ut som et wlan-chipset-issue. Dog litt gjetning fra min side her.

Det er nok skjedd en hel del på krypteringssiden siden 2003, så dette i seg selv kan være grunn nok til å bytte. Kjøper du på Elkjøp i tillegg har du jo 30dagers fri retur hvis problemet fortsetter. Det jeg ville gjort først er å finne ut hvilket wlan-chipset denne problem-laptopen bruker, og se på nett etter lignende erfaringer.

-Øyvind

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Router!

Jeg ville også valgt en Linksys router!
    dem er mer stabile på tilkoblinger enn D-Link!

Styr også unna SMC!
    De routerne kan ikke brukes hvis du skal drive med gaming. siden det er et problem at man faller ut hele tiden!

Men har du raskt internett så ville jeg anbefalt et 802.11 N grensesnitt! siden en N-router har inntil 480 Mbit fart og inntil 4x rekkevidden til en G-router!
    Sammenlikningen av N vs. G! (480 mbps/54 mbps) (220 m/55 m) (N/G)

Disse N-routerne fra Linksys koster fra ca. 900 kroner og oppover!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulyd
    Og alle sammen fungerer fint på wlan bortsett fra den ene laptop'en med Vista? I så fall kan det høres ut som et wlan-chipset-issue. Dog litt gjetning fra min side her.

Det er nok skjedd en hel del på krypteringssiden siden 2003, så dette i seg selv kan være grunn nok til å bytte. Kjøper du på Elkjøp i tillegg har du jo 30dagers fri retur hvis problemet fortsetter. Det jeg ville gjort først er å finne ut hvilket wlan-chipset denne problem-laptopen bruker, og se på nett etter lignende erfaringer.

-Øyvind
    Jeg fikk problemer med at routeren kastet vekk internetforbindelsen med jevne mellomrom da jeg koblet på en stasjonær med Vista. Så skjedde det samme etter at jeg koblet på en bærbar med vista. Jeg vil tippe Vista er det som utløser problemet.

Den stasjonære bruker Marvell Yukon tror jeg, og er koblet til med kabel (noe som vel utelukker krypteringen og w-lanchipset), mens den bærbare bruker Intel pro 3945 wireless.

Nå har den selvsagt ikke droppet på en stund så jeg har ikke noe fornuftig i loggen ennå.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Linksys et merke som er kjøpt opp av Cisco eller noe? Mener å huske vi hadde noe med Linksys å gjøre for en del år siden men at konklusjonen var at det var leketøy (litt som Zyxel, MSI osv), mens Cisco var (og er vel fortsatt) seriøse ting.

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linksys er "forbruker-merket" av Cisco. De lages av Cisco. På de fleste rutere m.m. fra Linksys står det "Linksys by Cisco".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge hjemmesiden deres var dette "hjemmemarkedsprodukter" i et separat firma som ble kjøpt opp av Cisco i 2003.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cisco eier linksys ja, men ikke forvent cisco kvalitet. Linksys utstyret kjører sitt helt egne OS og har ingenting til felles med operativsystemene på Cisco utstyr. Forøvrig så hadde jeg et Cisco aksesspunkt på jobb som jeg måtte restarte etter 1.5 år oppetid, og da kun fordi jeg skulle oppgradere softwaren

Jeg har selv et D-link aksesspunkt som fungerer helt stabilt både med en XP-klient, Vista-klient, HP laptop med XP, en Slimdevices Transporter og en Sony Playstation 3. Alle bortsett fra Vista-klienten som står på kablet gigabit kjører massiv WPA-kryptering med DHCP. Dette er en D-link DGL4300 "gaming" ruter, som har noe større dimensjoner på prosessorenheten sin og noe bedre antenner enn de vanlige D-link ruterne.

Men det som er verdt å merke seg er at jeg bruker kun denne som en bridge mellom LAN og Wireless. Som ruter er den ikke helt stabil med f.eks Torrent over lengre tid, og må restartes f.eks etter en uke. Det samme gjelder også tre forskjellige andre typer rutere jeg har prøvd i forbindelse med ADSL forbindelsen. Billige hjemmerutere har rett og slett ikke den stabiliteten og ytelsen som kreves dersom de f.eks blir utsatt for mye juling, f.eks fra bittorrent. For meg er en restart i måneden totalt uakseptabel stabilitet. Og jeg vet det er folk som må slite med dette omtrent daglig. Med andre ord kjører jeg D-linken uten at den ruter noe som helst. Dvs bare som en switch med trådløs kapabilitet.

Siden seriøst utstyr som f.eks Cisco koster skjorta for privatbrukere, så benytter jeg nå en gammel PC med gratis firewall distroen pfSense. Denne har aldri trynet eller hatt en eneste ustabilitet, og står og går 24/7 med alskens trafikk. Denne er enkel å administrere og sette opp via Webgrensesnitt som på en vanlig ruter. Anbefales for alle som har sett seg lei av å måtte restarte ruteren en gang i blant, eller at man plutselig ikke får opp sider en liten stund og andre lignende ting. ADSL modemet settes da i bridge-mode i stedet for som ruter slik at den kun jobber på lag 2 og ikke behandler pakker på lag 3 (IP) i OSI-modellen. Den blir med andre ord helt "dum" og dytter bare trafikk som kommer inn på et interface ut på det andre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det jeg tror er saken:

Jun/18/2008 18:14:43
    Drop UDP packet from WAN
    213.244.200.170:19760
    80.213.123.51:59797
    Rule: Default deny

Forøvrig er ikke torrents noen big deal her i huset, men at man mister forbindelse en gang i måneden er vel ikke uvanlig. Telenor pleier å ha minst en dropout i uken (natt til mandag).

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er tilfelle så vil ikke denne pakken forårsake router reboot med mindre routeren din har en eller annen bug.
    Det du ser der er bare at en UDP-protokoll pakke droppes pga en default firewall regel. Det er noen med IP 213.244.200.170 som prøver å sende UDP trafikk til IP 80.213.123.51 (som sannsynligvis er din eksterne IP, dvs IP-adressen på WAN-siden av ruteren din?)

Porten det sendes til er 59797 som ikke er en port hvor det vanligvis går en tjeneste. Med mindre du har satt opp portforwarding fra denne porten til en LAN-ip vil denne pakken dermed inngå i default regelen på alle fornuftige firewaller - dropp alle innkommende pakker med mindre noe annet er spesifisert (dvs at du manuelt har åpnet opp for porten i fw eller via port-forwarding)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har en D-link DI 624 fra 2003. Jeg har for en tid siden hatt en Vista-maskin tilkoblet nettverket. Jeg hadde da problemer med dropouts (I loggen til 624-en stod det at den restartet av sikkerhetsmessige grunner). Jeg har nå koblet til en annen Vista-maskin, og problemet kom tilbake. Det var da det slo meg at det kunne være Vista som var synderen.

Hva mener folk?

Er det routeren som er moden for utskiftning?

Hva med modemet, kan det lide under samme problem eller trenger jeg ikke bekymre meg for det?

Noen anbefalinger av ny router? Jeg har kikket på D-link DIR 655 til 848,- på Elkjøp... Om jeg ikke får noen andre veloverveide råd er planen å beholde modemet enn så lenge.
    Problemet ditt er D-Link. Vi solgte mye D-Link før, men fikk så store problemer og så mye garantiarbeid at vi ikke gadd mer, kjører nå på Linksys og andre og det finnes nesten ikke problemer mer. Bytt router, du har vært heldig som har hatt en som har fungert så lenge, den virker vanligvis ikke mer enn 3 mnd.

/PWB

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Firmaet jeg jobbet for når vi satte opp den routeren jeg har i dag hadde over 40 D-link routere stående hjemme hos ansatte med klientoppkobling. Vi hadde ikke stort problemer med noen av dem. Hadde alle flaks?

Det sitter en kompis ved siden av meg her. Han har en linksys. Den er ustabil. Naboen hans har en linksys, den er også ustabil. Foreldrene hans har en linksys, den er jaggu meg også ustabil.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •