Diskusjon omkring piratkopiert software kan ikke tillates

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Diskusjon omkring piratkopiert software kan ikke tillates

Hei!

Måtte nylig slette en tråd ang. en piratkopiert Windows Media Center og spørsmål i denne forbindelse.

DETTE KAN VI IKKE TILLATE! Det kan føre til at AVforum.no blir holdt ansvarlig, og dermed erstatningspliktige.

Jeg håper dere respekterer dette, og i fremtiden gir beskjed til meg eller eventuelle moderatorer hvis dere ser det forekommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er helt enig.
    Jeg synes også det er ganske utrolig at noen her på dette forumet ga meg en PM med forespørsel om jeg kunne tenke meg å sende en kopi av Theatertek. For det det første har jeg ikke for vane å sponse andre. For det annet bruker samme personer titusener av kroner på hardware og bør kunne klare å påkoste seg noen kroner til software. 400 kroner for Theatertek har alle HTPC-entusiaster råd til.
    Måtte bare slippe ut litt steam:-)

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja enig med dere.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,

Diskusjoner om pirat software bør ikke være lovlig å diskutere her.....

HT for alle penga..

Mvh

AK

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Ja enig med dere.
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ja,

Diskusjoner om pirat software bør ikke være lovlig å diskutere her.....

HT for alle penga..

Mvh

AK
    Så snille og flinke gutter dere er
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vi er snille gutter

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det er bra dere har forståelse for dette... Imidlertid er det, som Hi-Fil har understreket med sin DVD-kopi post, et relativt omstridt tema, og den tråden (og lignende) vil derfor måtte aksepteres. Grensen går vel om man diskuterer f.eks. steder der en får tak i piratkopiert software/film, da det da er innlysende at en ikke selv sitter med originalen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så kult når det ødelegger for forumet!for det forumet her er bra

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er sagt, jeg er helt enig i disse grensene når det gjelder piratkopiering og oppskrifter på sådan. Innlegget mitt i denne tråden var ment som en fleip. Kopiering av egne DVD filmer er derimot helt lovlig, og tråden jeg startet var ment som en informasjon om et lite program jeg selv fant veldig nyttig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så snille og flinke gutter dere er
    Altid........

"Warez" og piratkopiering hører til i helt andre forum.....

Kopiering av egne DVD filmer er derimot helt lovlig
    Jo da, men dersom det luftes for "mye" om hvordan dette gjøres, kan det nok friste noen folk til å koiere filmer som ike er deres..... Men det er vel ikke til å unngå!!!

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo da, men dersom det luftes for "mye" om hvordan dette gjøres, kan det nok friste noen folk til å kopiere filmer som ikke er deres..... Men det er vel ikke til å unngå!!!

Mvh

AK
    Ja den situasjonen kan nok oppstå, men på den annen side er ikke bilselgeren ansvarlig for at bilisten overholder fartsgrensene. Litt søkt sammenligning men man kan dra paralleller her.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Diskusjon omkring piratkopiert software kan ikke tillate

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Måtte nylig slette en tråd ang. en piratkopiert Windows Media Center og spørsmål i denne forbindelse.

DETTE KAN VI IKKE TILLATE! Det kan føre til at AVforum.no blir holdt ansvarlig, og dermed erstatningspliktige.
    Sikker på det? I denne artikkelen fra ITavisen står det at eBay ble frikjent etter å ha blitt saksøkt for noe en bruker hadde postet på sidene deres.

Sitat Opprinnelig postet av ITavisen
    Ikke ansvarlig
    Men dommeren viste til Telekommunikasjonsloven fra 1996, der det heter at de som tilbyr interaktive datatjenester ikke er ansvarlig for kommentarer deres brukere måtte legge ut på nettet.

For eBay er dette en viktig avgjørelse, fordi den viser at vi ikke kan holdes ansvarlig for innhold fra en tredjepart, sier Jay Monahan i eBay.

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg er enig i at piratkopiering ikke hører hjemme på dette forumet.

Videre står det dette:

Sitat Opprinnelig postet av ITavisen
    Feiltolking
    Grace er redaktør og utgiver av aviser som omhandler juss. Han hevder avgjørelsen er feilaktig, og at lovteksten ikke gir grunnlag for den fortolkningen dommeren har gjort.
    Men dette kom altså fra mannen som saksøkte eBay, så jeg vil tro at dommen veier tyngre enn hans ytringer i etterkant av denne saken.

Kan dere virkelig holdes ansvarlig for noe som blir postet på forumet? I såfall ville det jo vært risikabelt å drifte et forum, da man plutselig kan risikere å bli saksøkt (heldigvis bor vi ikke i USA)... Brukeren har jo også retningslinjer å forholde seg til, og hvis de ikke blir fulgt, må vel den aktuelle brukeren og ikke AVforum stilles ansvarlig?

Til slutt, litt off topic: Kan dere fikse formateringen av URL'er, de blir fortsatt samme farge som den vanlige skriften...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei

Så lenge vi ikke støtter og promoterer diskusjon av emner som kan betegnes som rettmessig tvilsomme, tror jeg nok det skal en del til for at en norsk domstol hadde holdt oss ansvarlige... MEN, en har uansett ansvaret for det innholdet som ligger på sidene en drifter, det foreligger det mange eksempler på. Dette er selvsagt innenfor rimelighetens grenser, og det er selvsagt slik at en ikke holdes direkte ansvarlig for enhver diskusjon som tar for seg f.eks. piratkopiert software. Det er mer en generell ting, og hvis en understøtter slik diskusjon, kan en i ytterste konsekvens holdes ansvarlig. Uansett, det er viktig å nyansere ting, det er ikke enten/eller her... Det må f.eks. være lov å diskutere programvare for kopiering av DVD, da dette kan benyttes til å kopiere egne DVD-filmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo da, men dersom det luftes for "mye" om hvordan dette gjøres, kan det nok friste noen folk til å koiere filmer som ike er deres..... Men det er vel ikke til å unngå!!!
    I Norge har det bestandig vært tillatt å kopiere film og musikk til gode (nære) venner (grensen går vel når en begynner å dele ut til naboer osv). Dette har vært noe som har blitt gjort i tiår uten at det har vært noen diskusjon rundt dette og man har sett på f.eks det å kopiere musikk mellom venner som noe naturlig ved det å være interessert i musikk og god lyd. Det er først de siste par årene at dette er blitt fy-fy, gjennom en massiv reklame-kampanje fra bransjen sin side. Når de nå faktisk har greid å presse gjennom en lov som forbyr oss brukere å bryte en kopisperre, selv om det er til et lovlig formål, er det noe som skurrer et eller annet sted. Dette er en elegant, men samtidig utrolig sleip måte å forbigå det at det faktisk i Norge er lov å kopiere musikk og film til venner. Alle cd- og dvdplater utstyres så med en kopisperrer og dermed har man stoppet den friheten. Loven skulle visstnok settes i live etter nyttår, uten at jeg har hørt noe mer om den.

Når det er sagt er jeg helt enig i at piratkopiering av software helt klart er forbudt og bør fortsatt være det. Støtter meg bare til det en bruker sa lenger oppe her, at når en bruker titusenvis av kroner på en HTPC og anlegg bør en kunne greie å bla opp noen hundrelapper på software i tillegg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Når de nå faktisk har greid å presse gjennom en lov som forbyr oss brukere å bryte en kopisperre, selv om det er til et lovlig formål, er det noe som skurrer et eller annet sted. Dette er en elegant, men samtidig utrolig sleip måte å forbigå det at det faktisk i Norge er lov å kopiere musikk og film til venner.
    Det er ingen lov mot å bryte kopisperren, så lenge man lager egne kopier (backup). Det har aldri vært tillatt å kopiere til familie utenfor hjemmet eller venner og kjente.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Norge har det bestandig vært tillatt å kopiere film og musikk til gode (nære) venne
    Som Gorm sier er det kun lov å kopiere til eget bruk, ikke til noen andre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det er ingen lov mot å bryte kopisperren, så lenge man lager egne kopier (backup). Det har aldri vært tillatt å kopiere til familie utenfor hjemmet eller venner og kjente.
    Det står en del om opphavsrett på denne linken, se spesielt (7.2).

Det viktigste som står på denne siden er dette:
    åndsverkloven § 12 sier at du har lov til å fremstille et begrenset eksemplarfremstilling av et offentlig verk til privat bruk. Hva er så privat bruk? I følge lovene er dette din lukkede omgangskrets. Det er f.eks. fult lovlig å lage en kopi av en musikkplate og deretter bruke kopien i selskaper ol. Ordet privat bruk begrenser seg altså ikke til deg personlig, men også din nærmeste familie og omgangskrets.

Så var det dette med å bryte kopisperrer..
    Det var i april i fjor at departementet ønsket å innføre et EU-direktiv om at det skulle være ulovlig å bryte en kopisperre dersom formålet skulle være å kopiere åndsverket. Det skulle fortsatt være lovlig å bryte en kopisperre dersom formålet er å kunne bruke det, f.eks. å bryte kopisperren på dvd-plater for å kunne bruke den på en linux-maskin.

I april var det en masse skriving om dette i avisene: 1, 2, 3, 4, 5. Hvordan det til slutt gikk med saken er jeg som jeg sa tidligere ikke helt sikker på, men mener at dette er en lov som skulle komme over nyttår, altså at den allerede er virksom.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At man kan kopiere en plate og spille den på en fest betyr ikke at man kan lage 10 kopier og dele ut til sin familie og nærmeste venner. Det er ikke privat bruk, men distribusjon.
    Og hvor "nære" vennene er har ingenting med saken å gjøre, du har like fullt lov til å spille plata på festen din selv om du har besøk av folk du aldri har sett før!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    At man kan kopiere en plate og spille den på en fest betyr ikke at man kan lage 10 kopier og dele ut til sin familie og nærmeste venner. Det er ikke privat bruk, men distribusjon.
    Og hvor "nære" vennene er har ingenting med saken å gjøre, du har like fullt lov til å spille plata på festen din selv om du har besøk av folk du aldri har sett før!!
    Så lenge du ikke tar betaling for å dele ut 10 kopier er ikke dette distribusjon. Det er selvfølgelig et definisjonsspørsmål om hva som er nære venner, men tilfeldig bekjente eller folk en treffer over internett kan ikke karakteriseres som dette. At folk har kopiert musikk seg i mellom er noe som er blitt gjort helt siden Edison fant ut at det var mulig å lagre lyd på tinnfolier og skjønner ikke helt hvorfor man nå plutselig skulle se på dette som noe nærmest forkastelig og ulovlig undergrundsvirksomhet.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Så lenge du ikke tar betaling for å dele ut 10 kopier er ikke dette distribusjon.
    Hvorvidt du tjener penger på det eller ei er likegyldig. Det er fortsatt distribusjon. Å vise en privat film for andre er tillatt i en privat ramme og er privat bruk. Å gi en kopi av denne filmen til andre, er ikke tillatt, og er heller ikke privat bruk, men en overdragelse av et eksemplar (eller distribusjon). Jeg tror det er ganske klart at så lenge den som sitter på kopien ikke har originalen, så er det piratkopiering og dermed ulovlig! Det er også interessant at det er tillatt å låne ut, men ikke tillatt å leie ut, altså motta en motytelse for utlånet.

Men dette er flisespikking i forhold til dette forumet. Jeg støtter Lygren fullt ut når han setter de grensene han setter. Selv om man "sannsynligvis ville vunnet en rettssak", så er det bedre å ikke komme opp i en rettssak i det hele tatt.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •