Diskusjon omkring piratkopiert software kan ikke tillates - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Så var det dette med å bryte kopisperrer..
    Det var i april i fjor at departementet ønsket å innføre et EU-direktiv om at det skulle være ulovlig å bryte en kopisperre dersom formålet skulle være å kopiere åndsverket. Det skulle fortsatt være lovlig å bryte en kopisperre dersom formålet er å kunne bruke det, f.eks. å bryte kopisperren på dvd-plater for å kunne bruke den på en linux-maskin.

I april var det en masse skriving om dette i avisene. Hvordan det til slutt gikk med saken er jeg som jeg sa tidligere ikke helt sikker på, men mener at dette er en lov som skulle komme over nyttår, altså at den allerede er virksom.
    Fikk du ikke med deg at DVD Jon saken ikke blir anket videre? Ergo er det lovlig å bryte kopisperren så lenge du ikke distribuerer resultatet til venner og kjente.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var visstnok en rettsak på dette for en stund siden. Da ble resultatet at det var ulovlig å gi bort kopier av cder/filmer/spill/programvare. Men hvis en privarperson kommer og spør om å få en kopi så er det lov å gi det bort. Jeg syntes det hørtes noe merklig ut, men det var min far som fortalte det og han jobbet lenge i programvarebransjen.

Den saken er visst svært til hodebry når de skal vurdere om fildelingstjenestene på internett er ulovlige eller ikke. På den ene siden så legger brukerne ut ting så alle kan få fatt i det. Det kan sammenlignes med å gi bort. Men på den andre siden så tar bare de andre det de har lyst på. Det kan sammenlignes med å spørre om å få en kopi.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Så var det dette med å bryte kopisperrer..
    Det var i april i fjor at departementet ønsket å innføre et EU-direktiv om at det skulle være ulovlig å bryte en kopisperre dersom formålet skulle være å kopiere åndsverket. Det skulle fortsatt være lovlig å bryte en kopisperre dersom formålet er å kunne bruke det, f.eks. å bryte kopisperren på dvd-plater for å kunne bruke den på en linux-maskin.

I april var det en masse skriving om dette i avisene. Hvordan det til slutt gikk med saken er jeg som jeg sa tidligere ikke helt sikker på, men mener at dette er en lov som skulle komme over nyttår, altså at den allerede er virksom.
    Fikk du ikke med deg at DVD Jon saken ikke blir anket videre? Ergo er det lovlig å bryte kopisperren så lenge du ikke distribuerer resultatet til venner og kjente.
    Man blir stilt for retten på grunnlag av den loven som var gjeldene da "gjerningen" ble utført.

Noe annet er idiotisk. Tenk hvis det skulle bli ulovlig å eie en bil med over 150hk og alle som noensinne har eid en slik bil skulle punge ut en klekkelig bot. Hadde du likt det?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada Whoppass Cheese.
    Men sto du på Narvesen å snikleste nyhetene de dagene også?
    Kunklusjonen i pressen er at det nå er fritt frem. Tror du at f.eks DinSide.no hadde publisert oppskriften på hvordan kopiere DVD filmer, hvis det fantes tvil rundt dette tema?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde i likhet med Brannslage at det var kommet en ny lov. Det er ihvertfall idiotisk hvis det ikke gjør det. Synes myndighetene at en person har gjort noe uønsket og loven viser seg å ikke dekke det, så bør de jo fortest mulig endre på det.

Personlig så følger jeg bare kardemommeloven. :lol:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven) fikk sist iverksatt endringer 1. mai 2003, men disse endringene sier ikke noe om datamaskinprogrammer.
    Loven er interessant lesning. Blant annet sies ingenting om hva som er "privat bruk". Om dataprogrammer sies imidlertid følgende:
    Åndsverklovens paragraf 19 omhandler spredning av eksemplarer, og sier:
    Sitat Opprinnelig postet av Lovdata
    § 19. Er et eksemplar av et verk solgt med opphavsmannens samtykke, kan eksemplaret spres videre blant allmennheten. Det samme gjelder eksemplar av offentliggjort verk, og ethvert eksemplar av kunstverk eller fotografisk verk, som opphavsmannen på annen måte har overdratt.

Bestemmelsen i første ledd gir, med unntak for byggverk og bruksgjenstander, ikke adgang til utleie. Heller ikke gir bestemmelsen adgang til utlån av maskinlesbart eksemplar av datamaskinprogram. Likestilt med leie er bytte som drives som organisert virksomhet.
    Legg merke til at denne paragrafen IKKE sier noe om fremstilling av eksemplarer, det er KUN eksemplarer som er solgt med opphavsmannens samtykke som kan spres videre. Det er heller ikke tillatt å låne bort datamaskinprogrammer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Personlig så følger jeg bare kardemommeloven. :lol:

Helt enig, tenk om alle hadde gjort det. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorbjørn Egner
    Kardemommeloven

Man skal ikke plage andre.
    Man skal være grei og snill.
    Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.
    Dette er en flott lov!
    Dessverre ligger det alt for mye rom for tolkning i første ledd, og det er vel derfor man har utviklet flere lover for å presisere dette leddet. Tror vel at man kan betrakte alle andre lover som presiseringer av denne loven.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan stiller forumet seg til et format som enda ikke kan kjøpes, men som på en eller annen måte har funnet veien til nettet? Jeg er som mange andre utsultet på HD video, og bortsett fra demoene som ligger på microsoft sin side er det ellers tynt med eksempler.

Imidlertid har jeg funnet en hel spillefilm (1280x720p i WM9), og har også lest at det finnes ytterligere 2 stk der ute. Kanskje flere også, hva vet jeg.

Er dette i grenseland av hva som kan diskuteres eller over streken? For alt vi vet kan de med vilje være lekket ut for å sjekke responsen

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er piratkopier er det ikke i grenseland, men godt over grensen. Når det gjelder disse filmene, så har de vært nevnt i flere diskusjoner tidligere. Jeg sitter selv med filmen Coral Reef Adventure som inneholder både 720p og 1080p oppløsning (dette er WMV HD format).

Filmene kan kjøpes på amazon for en billig penge. De koster faktisk mindre enn vanlige dvd filmer. Coral Reef Adventure kom i de to nevnte Windows Media HD utgavene pluss at det fulgte med en standard DVD.
    Når en kan få "the real thing" så billig er det inget poeng å laste det ned ulovlig.
    Demosnuttene derimot må du gjerne diskutere på forumet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal sjekke arkivet her og se om de er nevnt før, men jeg er ganske sikker på at de ikke er det.

Jeg synes det er en grei forskjell på eksemplene våre. Corel Reef er jeg klar over og er allerede bestilt! Jeg snakker her om en temmelig populær film (en av favorittene mine) som allerede finnes i samlinga mi, og som *ikke* finnes tilgjengelig på markedet.

Hver og en får gjøre seg opp en mening om hvor grensen går. Selv kopierer jeg aldri film eller musikk, men i dette tilfellet finnes det ingen andre muligheter enn å laste ned. Så får jeg heller kjøpe den på nytt når den blir utgitt en gang i fremtiden.

Jeg er ingen tolmodig mann...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det er T2 du snakker om, og den kjøpes via link fra Microsoft sine WMV HD sider.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niks, jeg gjentar igjen at den ikke finnes for salg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke er snakk om piratkopiering men en film som ligger fritt på nettet, med rettighetshavers tillatelse, er det vel ikke noe problem å legge ut info om den.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det han nok tenker på er en film som han har på DVD men som også kan hentes ned ifra nettet i HDTV kvalitet.

Ifølge loven er ikke dette piratkopiering siden han allerede eier filmen.
    Men det er over grensen å bevege seg ut på dette området, da det skeier ALLTID ut.

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har ikke kjøpt filmen, bare en kopi av den. En annen kopi i et annet format har han ingen rettigheter til. Bortsett fra hvis rettighetshaveren av filmen gir ham det, selvfølgelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ganske overbevist om at det i Norge er lov å laste ned musikk/film fra internett, men at der ikke er lov å dele dette? Software er derimot skilt ut som noe eget etter slik jeg har forstått det (ikke lov å laste ned heller).

Var en del om dette i media for en tid tilbake. Fant ikke akkurat det jeg lette etter...

I praksis vil dette bety at det fortsatt ikke er straffbart å laste ned piratkopiert musikk og film i Norge. I dag er det bare å lage og å tilgjengeliggjøre, det vil si legge ut, som er klart straffbart.
    hentet fra:
    http://www.digi.no/php/art.php?id=101437

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    faktisk kan du ta en kopi av en film du har og gi den til familie og venner uten å komme på kant med loven. Ihvertfall frem til nye EU direktiver gjelder...

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forumet tillater ikke ting som har med piratkopiering å gjøre. Ferdig med det, bare å akseptere eller så får man gå et annet sted.

Man kan kverrulere så mye man vil om hva som er piratkopiering, men hva er vitsen når det ikke er tillatt ?

Altså jeg er ingen dobbeltmoralist, jeg har ingenting imot piratkopiering (ja du leste riktig), men synes ikke det passer her.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjokomelk
    Forumet tillater ikke ting som har med piratkopiering å gjøre. Ferdig med det, bare å akseptere eller så får man gå et annet sted.

Man kan kverrulere så mye man vil om hva som er piratkopiering, men hva er vitsen når det ikke er tillatt ?

Altså jeg er ingen dobbeltmoralist, jeg har ingenting imot piratkopiering (ja du leste riktig), men synes ikke det passer her.
    Kverrulere. Tidenes tåpeligste feilbrukte moteord.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •