intel G45 chipset lansert

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

intel G45 chipset lansert

AnandTech: Computex 2008 - The Intel G45 Update
    Our first impressions were terrific as we finally witnessed an Intel chipset provide hardware acceleration for VC1 and H.264 formats via a native HDMI interface.

Intel® G45 Express Chipset Overview

Intel® Graphics Media Accelerator X4500 3D enhancements deliver the graphics performance you need for entertaining, everyday games and improved realism with support for Microsoft DirectX* 10, Shader Model 4.0, and OpenGL* 2.0. Intel GMA X4500 also supports the highest levels of the Windows Vista* experience.

Intel® Clear Video Technology Video processing hardware and software delivers enhanced high-definition video playback, sharper images with advanced de-interlacing, and ProcAmp color controls.

Support for High Definition Multimedia Interface (HDMI), DisplayPort and DVI HDMI delivers uncompressed HD video and uncompressed multi-channel audio in a single cable, supporting all HD formats including 720p, 1080i and 1080p. This chipset also supports the DisplayPort* interface with up to 2560 x 1600 resolution.

Intel® High Definition Audio² Integrated audio support enables premium digital surround sound and delivers advanced features such as multiple audio streams and jack re-tasking.

Sounds like the chipset we has waited for But now I WANT motherboard with support for nehalem processor :S

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    from blog: Intel® Software Network Blogs » HDMI Audio: Intel’s Biggest Little Secret In Home Theater PCs

By Aaron Brezenski (Intel) on May 6th, 2008 at 2:55 pm
    Thanks for reading, Mitch. There is, of course, complexity to the situation.

The AACS spec (content protection for HD DVD and Blu-ray) mandates that any protected audio data on an "unprotected" interface be downconverted to at best 16-bit, 48kHz sound. Cyberlink has taken this considerably farther and downconverts everything-- protected and unprotected-- to 16-bit, 48kHz sound. I use alternative software like Media Player Classic or ZoomPlayer or even MediaPortal which is more difficult to configure but which can send out the full bit depth and sampling frequency up to 24-bit, 192kHz per channel.

Eventually it's likely PowerDVD will come around and allow full resolution over a protected interface, but the LPCM must be sent from the software to the HDMI port (inside the PC) encrypted or face this downconversion. The Intel HDMI Audio solution that exists on motherboards today will not meet this criteria, as the Intel HD Audio bus is not an encrypted interface. Future Intel chipsets will likely not have this limitation (don't know about the G45, which is coming Real Soon Now) because it will all happen on the chipset and not over an unprotected bus.

I had forgotten about the ADAT capabilities of some of Intel's motherboards, Mitch, so you raise a good point. While HDMI is superior, and seems the de facto standard, it was not the first to the party. In fact, there are some specialty sound cards which include 4 SPDIF ports and pass 2 LPCM channels per port to a receiver which is likewise equipped. Those solutions are pretty niche, though. ADAT is an actual standard, though mostly only used by audio professionals.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ventet på G45...

Første link virker ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Har ventet på G45...

Første link virker ikke.
    fixed

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    User manual for an intel motherboard with G45 chip set...

HDMI on this board is verified to support HDMI 1.3

http://download.intel.com/support/mo...3002101_en.pdf

HDMI* Technology Support
    The HDMI port supports standard, enhanced, or high-definition video, plus multichannel
    digital audio on a single cable. It is compatible with all ATSC and DVB HDTV
    standards and supports 8-channel digital audio. The HDMI port is compliant with the
    HDMI 1.3 specification.
    When a PCI Express x16, x8, or x4 add-in card is installed on the Desktop Board, the
    HDMI port is disabled.

Fudzilla - Intel G45 plays HD content
    Viser oppløsning lydformat på bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gått å fundert på denne standarden litt nå.

Jeg bare lurer på om andre er like gira som meg eller om det er noe jeg ikke har fått med meg.

Men betyr ikke dette en bitteliten revolusjon for HTPCer? Når alt man trenger for å drive HD innhold er ett hovedkort og ett kabinett. da kan jo faktisk disse pizzaboks kabinetten gjøre nytten. Ikke trenger man lydkort, eller skjermkort og en eller to kabinettvifter bør holde lenge. Dette kan jo gjøre små HTPCer som er kraftige, mulig!!

Eller??

AKIRA

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AKIRAx27
    Gått å fundert på denne standarden litt nå.

Jeg bare lurer på om andre er like gira som meg eller om det er noe jeg ikke har fått med meg.

Men betyr ikke dette en bitteliten revolusjon for HTPCer? Når alt man trenger for å drive HD innhold er ett hovedkort og ett kabinett. da kan jo faktisk disse pizzaboks kabinetten gjøre nytten. Ikke trenger man lydkort, eller skjermkort og en eller to kabinettvifter bør holde lenge. Dette kan jo gjøre små HTPCer som er kraftige, mulig!!

Eller??

AKIRA
    Kan nok stemme bra det ja!
    Ser for meg selv :
    Hovedkort G45
    energi gjerrig cpu passiv vifte evt heftig kjøleribbe med heatpipes, SSD disk og en BD spiller. Lagring av mediafiler på en NAS boks i et annet rom.
    dekoding av filmer skjer jo gjennom hardware på hovedkort som ikke bruker mye cpu krefter.
    LG og HP har kommet med touch screen lcd skjermer så en trenger ikke noe heftig htcp boks med innebygd lcd touch screen da en kan bygge en 15-17" lcd skjerm inn i veggen eller evt 7" lcd skjerm i-ved armlenet så slipper en å bruke fjernkontroll etc. Mange muligheter som dukker opp iallefall.
    Tegnisk sett kan en faktisk bygge htcp boksen på siden/bak stress less stol med stor kjøleribbe så en slipper all form for kjølevifter. eneste spørsmålet er jo om blue ray spilleren kan gjøres lydløs/vibrasjons fri, men på en annen side lcd touch screen skjermen kan bygges inn på i ved armlenet og ha en vga/usb kabel til der boksen står. Aner ikke maks lengde på en slik VGA kabel jeg dog, USB kan forsterkes med repeater

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT: VGA kabel kan fint være 20meter uten nevneverdig signaltap så lenge man bruker en god, skjermet kabel. Noe mer enn 25meter er å tøye strikken. USB er jeg noe mer usikker på hvor lang kan være.

- Bare sånn til info :-D

-Øyvind

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vil m-ATX med G45 chipset være i salg i Norge? Hvor og til hvilken pris? Noen som vet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestillte nettopp fra Amentio.no. Forventet levering er i morgen (4. juli), men vet ennå ikke om dette stemmer.

INTEL „ICEDALE“ MATX LGA775 G45 BOX til 731,-

Skal gi rapport når jeg får alle delene til HTPC'en min.

Oppdatering: Datoen ble forskjøvet til 07.08.2008
    Tar gjerne imot tips om noen finner det på lager tidligere et annet sted!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulyd
    Litt OT: VGA kabel kan fint være 20meter uten nevneverdig signaltap så lenge man bruker en god, skjermet kabel. Noe mer enn 25meter er å tøye strikken. USB er jeg noe mer usikker på hvor lang kan være.

- Bare sånn til info :-D

-Øyvind
    USB er vel 5 meter uten bruk av repeater eller en hub.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe man bør være klar over med Intel sine løsninger er at HD avspilling ikke støttes i XP, men kun Vista. Virker som Intel besvist ikke lager driver til det. Slik var det i alle fall med G35 og har ikke hørt noe annet med G45. Det kom etter hvert en hack for dette til G35, men greit å være obs på det. Selv har jeg valgt å gå for et Gigabyte ATX AMD 780G kort. Ikke viktig for meg å sende HD lyden gjennom HDMI.

Det kommer forresten et AMD 780GX kort rett rundt hjørne nå som sansynligvis får den aller beste grafikken.
    HEXUS.net - Headline :: Biostar showcases unannounced AMD 790GX chipset: the best IGP yet : Page - 1/1
    AMD har også 45W CPUer som er fine til HTPC bruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at AMDs 45W CPUer er Athlon 64 X2 uten HyperTransport 3-støtte, hvilket gjør at grafikkprosessordelene i 780G ikke blir like rask og faktisk en del funksjonalitet "kobles ut" pga. ytelsen ikke er godt nok for det. Dette gjelder også ting knyttet til HD-video-prosessering.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Husk at AMDs 45W CPUer er Athlon 64 X2 uten HyperTransport 3-støtte, hvilket gjør at grafikkprosessordelene i 780G ikke blir like rask og faktisk en del funksjonalitet "kobles ut" pga. ytelsen ikke er godt nok for det. Dette gjelder også ting knyttet til HD-video-prosessering.
    Det er jeg klar over. Så vidt jeg vet gjelder det kun post prosessering av SD som vil lide noe. Man får kun bob og weave , mens med en Phenom eller Kuma 10 får man større utvalg. Skulle egentlig har hatt en Phenom på 65w, men de har ikke kommet enda. Mulig jeg skifter etter hvert, men ikke sikkert det har noe særlig betydning på en 42" skjerm. Mener som sagt det kun gjelder SD og ikke HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Amentio nå har endret ETA til 11.07.2008. Tidligere var det i august, så det betyr kanskje at det er rett rundt hjørnet?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magott
    Ser at Amentio nå har endret ETA til 11.07.2008. Tidligere var det i august, så det betyr kanskje at det er rett rundt hjørnet?
    har sett at noen på avsforum har fått kortene

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    har sett at noen på avsforum har fått kortene
    Hva sier de??

Active cognito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bah, gjorde jeg en kjempebommert med å kjøpe G35 kort nå? Kjøpte et Asus Asus P5E-V HDMI nå nettopp til min HTPC. Går jeg glipp av så sinnsykt mye her?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest om dette G45 chipsettet nå. Er IKKE noe god med PC men hvis jeg har fortstått det korrekt så går det med dette å bygge seg en HTPC:

Kun med hovedkort+prossesor+minne+harddisk+kabinett med strømforsyning+BLU-RAY drev så har har man en komplett pc som kan spille av BLU-RAY og CD(SACD??)

Vil det være mulig å koble disse mot f.eks pioneer sin nye LX90 via i-Link for lyd av spilling av CD og SACD?

Er den eneste forsterkern på markedet idag som koder HD lyd som har I-link som vidt jeg vet. Får jo bedre lyd i teorien via i-Link(firewire) enn USB da den har større båndbredde(har ingen erfaring enda med PC lyd men frister... ) hadde i-link mellom DV 989 og AX4 og likte lyden.
    Går ikke å kjøre HD lyd via i-Link så vidt jeg vet?

Noen som har sammelignet bilde kvaliteten mellom PC og en vanlig BLU-Ray spiller?

Håper på noen svar
    Rune

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •