finne filer etter formatering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

finne filer etter formatering?

hei, jeg måtte formatere, men jeg glemte og ta over musikk og bilder og sånt så bare lurer jeg på om jeg kan finne dem igjen med et program eller noe?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke love at dette virker, men det er ett recovery program som heter R-Studio. Det kan i hvertfall henta sletta filer fra minnekort og slikt, men kan se om det virker på din hd også. Søk litt rundt så finner du det, ikke noe problem..

Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt god erfaring med GetDataBack. Programmet finnes både for ntfs og Fat partisjoner/disker. Ellers har du selvsagt alltid firmaet IBAS (Data Recovery – Disk Recovery - Datarekonstruksjon) som gjenoppretter disker profesjonelt, men de tar 2000,- pr. MB sist jeg sjekket :?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Afro
    Ellers har du selvsagt alltid firmaet IBAS (Data Recovery – Disk Recovery - Datarekonstruksjon) som gjenoppretter disker profesjonelt, men de tar 2000,- pr. MB sist jeg sjekket :?
    en snitt PC har kanskje 40gB = 40000 mB x kr 2000 = 80.000 kroner !

ojsann .............

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få tilbake det meste av det du har "mistet":
    GUIDE: Gjenoppretting eller sletting av filer - Hardware.no
    I mellomtiden anbefaler jeg deg å ikke skrive noe til disken (installere nye ting, lage dokumenter osv). Det gjør det hele vanskeligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gjenoppretting av filer

Dersom du har formatert harddisken din og ikke kun slettet filene tror jeg de er tapt. Dersom dette skulle la seg gjøre koster det flesk!! Har brukt flere slike programmer som er omtalt over, men det er kun til slettede filer, og ikke til disker som er formaterte.
    Kenneth

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som andre påpeker her så må du kombinere en viss porsjon flaks med riktig programvare for å komme i mål.
    Har du hurtigformattert disken uten å installere windows på nytt så er det håp. Har du derimot fullformatert den og i tillegg installert windows etc, er filene (i alle fall potensielt en stor andel av dem) nok å anse som tapt.

En fil kan grovt sett sammenlignes med en bok hvor du river ut innholdsfortegnelsen når den skal slettes. Ved å studere hele boka kan man gjenopprette innholdsfortegnelsen og boka blir som ny (normal gjenoppretting av filer), men har du revet ut masse sider i boka, skrevet nye historier osv over de gamle så blir det plutselig en noe større jobb. I værste fall umulig i alle praktiske henseender. Enkelte programmer klarer til en viss grad å gjenopprette data, men ofte ikke hele filen. Man sitter f.eks igjen med en gjenopprettet lydfil som ikke PC'n vet er lydfil (MP3, FLAC, WMV osv) for den mangler en liten bit et eller annet sted. Da har man et enormt etterabeid foran seg..

Søk litt på nett og prøv deg frem. Putt disken i en annen maskin og ikke skriv noe som helst til den før du har fått ut de dataene som er mulig å trekke ut.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    en snitt PC har kanskje 40gB = 40000 mB x kr 2000 = 80.000 kroner !

ojsann .............
    Forutsatt at opplysningane til afro er korrekte, så trur eg du må leite djupare i lommeboka for å få gjenoppretta 40 gb hos dette firmaet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det er egntlig ikke vits alt arbeidet vist jeg skal ha frem 20 000+ sanger?

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vits og vits. Det er i alle fall verdt et forsøk. Med litt flaks så kan du kanskje gjenopprette en god del av filene og det er jo verdt et par timers jobbing. Å sende disken til IBAS er imidlertid litt i overkant. Prisene varierer forresten utfra hva som har skjedd disken. I ditt tilfelle er jo disken helt fin, bare formattert. Det er nok en smal sak for IBAS, men billige er de uansett ikke.

Jeg har gjort noe lignende som deg tidligere, men dårlig resultat. Fikk tilbake masse data, men kunne ikke lese filene.. (da er jo litt av poenget borte)
    Det finnes garantert noe software som kan gjøre mye godt etter en slik fadese, men noen konkrete tips har jeg ikke. Litt sent å komme med dette nå men backup er alltid en smart sak. Det skjønner man desverre litt for sent, som i ditt tilfelle nå. En 500gb USB-disk får man vel for 6-700kr og der kunne du hatt en kopi av alle filene dine (ikke meningen å gni det inn..).

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips til alle er følgende:

Harddisker er så inn i hampen billige at det er like greit å kjøpe en ny "fresh" disk, installere det man skal og så hente det man trenger + alt det man ville ha glemt dersom man hadde benyttet den gamle disken på nytt... ;-) Sånn er det bare.

Etter en viss stund kan man evt. bruke den gamle disken som en tilleggsdisk eller klone (dersom den er like stor/større). Altså ETTER at du (etter en viss tids bruk) mener du har fått flyttet over det du trenger.

Selv har jeg alltid de opprinnelige diskene liggende i tilfelle datakrasj på hoveddisk. Da kan jeg raskt komme i gang igjen (siden operativsystem ligger klart).

Gjelder selvsagt også lagringsdisker. Flere ganger har man oppgradert en disk til en med større lagringsplass, bare for å etter noen uker få totalt havari på den nye disken (skjer heldigvis sjelden i disse dager). Da er det kjekt å i alle fall ha alt det forrige tilgjengelig.

I tillegg: dersom du ripper CD-samlinga di, er det lurt å ha resultatet liggende på to disker (identisk innhold). Skulle noe skje med den ene disken, trenger du ikke rippe alt på nytt. RAID én mulighet, men manuell kopiering er en grei løsning i slike tilfeller.

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha opplevd noen diskkrasj på jobben, samt formatert en disk jeg ikke skulle ha formatert, har jeg funnet et verktøy som foreløpig ikke har sviktet meg:

File Scavenger

Last ned demoen og se om den berger filene. Gjør den det, kjøp fullversjonen for $49 og få tilgang til dem igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •