Kalibrering og innstilling av HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering og innstilling av HTPC

Hei !
    Har nettopp fått kalibrert prosjektoren min, og nå er det HTPCen sin tur..
    PCen er bla. bestående av Nvidia 8800GT. Jeg sliter veldig med kalibreringen av PCen, og føler ikke jeg finner noen bra plass å gjøre dette. Hva gjør dere hjemmekino-guruer? Hvor tuner dere signalet? Hvilket program bruker dere? Hvilke testbilder? Hvilken media avspiller for x264 mkv?

Et annet problem er at jeg ikke får PCen til å sende "sortere enn sort".
    Jeg merker også ofte at maskeringslinjene både på PC-skjermen og på projektoren er mørkere enn det mørkeste sortnivået i filmen. Det vil vel altså si at "filmen" ikke benytter seg av sortnivå-potensialet til skjermen/projektoren. Hvordan får jeg justert dette til maksimalt sortnivå?

Tar imot alle tips, triks og hint med stor takk!

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med du har kalibrert prosjektoren opp mot en annen kilde siden du sier den er kalibrert ferdig?

Jeg bruker nå MediaPortal til all avspilling. For å post-prosessere bildet bruker jeg ffdshow, og til mkv kontainerne bruker jeg Haali Media splitter.

En mulighet er jo å kjøpe seg kalibreringsdvd eller noe lignende utstyr, som vil gi deg det mest korrekte resultatet. En annen mulighet ( som forøvrig jeg brukte) er å kjøre en brightness test med f.eks THX optimizer ( som finnes på mange dvd'er, f.eks: Hitchhikers Guide To The Galaxy ), og deretter rett og slett justere litt på skjønn. Ffdshow lar deg justere på det meste av bildevalgene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektoren er kalibrert ved å ta utgangspunkt i innstillingene fra en test. Har også gjort litt lokale tilpassninger på en DVD-spiller og Wii. Mulig det er litt mer å hente på kalibrering av projektoren etter kalibrering av HTPCen, men nå kommer jeg jo ikke videre før jeg får gjort det.

Jeg har DVE, men synes den er litt masete å gå gjennom. Problemet er egentlig ikke hvordan jeg skal kalibrere, men hvor. Jeg synes ikke Nvidia kontrollpanelet gir meg nok å stille på selv i advanced mode. Noen av sliderene (bla sharpness) er også grået ut.

Kunne du skrevet kort hvordan man legger Haali til ffdshow?
    Vil jeg i ffdshow kunne aktivere/stille "sortere enn sort", og få fikset bildet slik at sortnivå-potensialet blir som maskeringslinjene?

Jeg bruker VLC mye i dag. Stemmer det at VLC ofte gir dårligere bilde enn alternative spillere?

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du søker litt rundt på forumet så ligger det en guide her laget av Gorm en gang i tiden, der blir du guidet gjennom DVE-kalibreringa. Ellers så finner du sikkert andre guider på lignende forum rundt omkring også.

VLC er vel for å regne som fyfy i HTPC sammenheng. Anbefaler MediaPlayerClassic.

Bare installer Haali og ffdshow og sjekk konfigureringa, tror ikke det er så mye du må gjøre egentlig. Kan ikke huske å måtte sette det opp sammen på noen spesiell måte. Deretter legger du til ffdshow i MPC, og den vil da tillate deg å justere på det meste, og mer til.

Anbefaler å ta finjusteringa på bildefremviser. Av erfaring har ihvertfall dette vært enklere enn å dra frem ffdshow konfigurasjonen hver gang du skal fikle med noe.

Håper dette hjalp?

Edit:

Her er forresten linken til Gorm sin tråd:

Gorms DVE guide

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, tusen takk for tipsene. Dette var virkelig det jeg var på jakt etter. Noe helt annet enn VLC og å prøve å kalibrere i Nvidia kontrollpanelet.

Edit: Endret litt på innlegget da jeg hadde fått tak i en eldre versjon av ffdshow som skapte problemer. Var så utrolig mange muligheter i ffdshow at jeg blir litt forvirret. Tar gjerne imot tips for optimal konfigurering. Link gjerne til guider. Det hakker også litt under x264 mkv, er det noen måte å få fikset dette? Støtter ffdshow hardware akselerering? CPUen min er en E8400, er den kraftig nok til å klare jobben alene uten hjelp fra GPU (8800GT)?

Jeg merker fortsatt at maskeringslinjene både på PC-skjermen og på projektoren er mørkere enn det mørkeste sortnivået i filmer, forslag til hvordan jeg får fikset dette?

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en E8400 selv, og den tar alt jeg forer den med. Så den er ihvertfall ikke til noen hindring.

ffdshow oppsett

Dette er jo en grei guide for å komme igang med ffdshow, i tillegg kan du vel aktivere "picture properties" for å stille på gamma, brightness, sharpness osv. Jeg har ihvertfall med utgangspunkt i denne fått et ganske bra bilde.

Konsentrer deg om å få all avspilling til å virke først ( uten hakking ). Deretter går du over på bildet, stiller korrekte farger osv. Så kan du prøve å kjøre ned brightness/gamma til du er sikker på at det er mørkt nok ihvertfall, så kjører du en brightness test for å finne ut hvor mye lysere du må ha bildet.

I linken står det også om hardware akselerering o.l.

Newcomer nikkospikko sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod
    Ah, tusen takk for tipsene. Dette var virkelig det jeg var på jakt etter. Noe helt annet enn VLC og å prøve å kalibrere i Nvidia kontrollpanelet.

Edit: Endret litt på innlegget da jeg hadde fått tak i en eldre versjon av ffdshow som skapte problemer. Var så utrolig mange muligheter i ffdshow at jeg blir litt forvirret. Tar gjerne imot tips for optimal konfigurering. Link gjerne til guider. Det hakker også litt under x264 mkv, er det noen måte å få fikset dette? Støtter ffdshow hardware akselerering? CPUen min er en E8400, er den kraftig nok til å klare jobben alene uten hjelp fra GPU (8800GT)?

Jeg merker fortsatt at maskeringslinjene både på PC-skjermen og på projektoren er mørkere enn det mørkeste sortnivået i filmer, forslag til hvordan jeg får fikset dette?
    Hvordan velger man /stiller inn hviken av de to som skal gjøre jobben? Jeg har også et 8800 GT kort men en quad 6600 2,4 Ghz.. Vil den kunne gjøre jobben?

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal kunne gjøre jobben fint.

Metoden med ffdshow er vel etter det jeg har forstått måten å gjøre det software basert, altså la CPU ta load. Skal man kjøre hardware basert velger man i avspillingsprogrammet driveren til grafikkortet. F.eks NVIDIA PureVideo osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk igjen teoh. Bed brightness satt til -19 ble bildet like sort som maskeringslinjene. Å få sortnivået fra mørkegrått til sort gjorde virkelig et løft i bildet. Nå har jeg bare litt små-tweaking igjen med DVE så er jeg i mål.

Hakkingen i bildet var kun et problen jeg hadde akkuratt da jeg skrev forrige post. CPU-load ligger på godt under 20% med 1080p x264 mkv. Siden jeg ikke har problemer med prosessorkraft og støy gidder jeg ikke stresse med hardwareakselerering.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem Bra du fikk det til!

Den småtweakinga har jeg igjen selv..og det er slikt typisk at det nesten aldri blir gjort dessverre.

Slet en del med svartnivå på min egen lcd-tv, men mørke scener ble vesentlig bedre med lys bak tv'n.

Veldig interessert i å høre om du merker stor forskjell etter småtweaking med DVE, siden jeg har tenkt å skaffe meg den plata selv. Har dessverre aldri kommet helt dit heller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •