50 Hz interlaced fra skjermkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

50 Hz interlaced fra skjermkort

Har nylig kjøpt meg full HD projector (Epson TW2000), og tenkte å kople den til PCen min via HDMI. Da må jeg ha nytt skjermkort. Jeg finner masse nyttig info her og andre steder, men én ting finner jeg ingen info om, nemlig interlaced 50 Hz video. Kanskje fordi de aller fleste her kun ser på progressive filmer? Men jeg for min del produserer mye video selv med mitt interlacebaserte videokamera.

Min mangeårige erfaring med data har lært meg at skjermkort KANSKJE kan levere interlaced, men da kun i 60 Hz. Jeg har aldri sett et hyllevare skjermkort som leverer 50 Hz. Og jeg har aldri sett et skjermkort levere PAL-oppløsningen på 720x576. Det har bare vært amerikanske standarder over hele linja. Det har betydd at hver gang man skal spille av vanlige DVDer med en PC, må bildet skaleres og deinterlaces på et vis (med mindre det er progressive spillefilmer). Dette gir betraktelig dårligere kvalitet enn om DVD-plata ble spilt med en stand alone DVD-spiller, som jo leverer videoen 1:1 akkurat som den er, uten hikkemikk.

Nå har jeg oppgradert videokameraet mitt til HD, men det er fortsatt interlaced (1080i). Og istedenfor å kjøpe BD-brenner, tenkte jeg å heller spille av ferdigredigert video rett fra harddisken via skjermkortets HDMI. Og da er spørsmålet: Har skjermkort nå til dags omsider skjønt behovet for interlaced video i 50 Hz og derfor kan innstilles til dette? Det siste jeg ønsker er å måtte kjøre mine 1080i-videoer gjennom et deinterlacing-filter for å unngå striper på lerretet. Hvis så er tilfelle: Hvilke kort har denne muligheten? ATI? Nvidia?

Takk for all hjelp. Dette frustrerer meg at jeg ikke finner ut av!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så og si alle skjermkort takler 50 hz. Problemet ligger i at produsentene ikke har tatt seg bryet med å legge inn dette valget i driver-pakkene dems for Windows.

Kjøp et ATI kort og last ned powerstrip. Der kan du sette opp oppløsning og timings nøyaktig som du selv vil.

Kjører selv et skjermkort med 1024x576 50 hz inn på et CRT TV for eksempel.

Mvh,
    Tomas

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Thomas78: Kjåp et ATi kort, daman her kan bruke PowerStrip. Mener 1080i25 er et HD-standard valg i CCC.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Tenkte jeg kunne nevne at NVidia sine senere drivere har mulighet for å sette opp 50Hz som custom refresh rate uten at en trenger Powerstrip.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janh
    Hei!
    Tenkte jeg kunne nevne at NVidia sine senere drivere har mulighet for å sette opp 50Hz som custom refresh rate uten at en trenger Powerstrip.
    du har rett i det. Men Nvidia har satt mange begrensninger på hva du kan sette opp. Derfor anbefaler jeg ATI isteden da de kortene har bedre støtte i Powerstrip.

er dog mulig at trådstarter kan nøye seg med NVidia.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklarende svar. Men hva med interlaced? SANN interlaced! Altså at FØRST sendes annenhver linje, SÅ sendes de andre annenhver linjene. IKKE at videoen deinterlaces, for så å bli sendt ut av skjermkortet som 50 helbilder per sek. Det gir kvalitetsforringelse med mindre det gjøres prosessortung og avansert deinterlacing.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr_Spock
    Takk for oppklarende svar. Men hva med interlaced? SANN interlaced! Altså at FØRST sendes annenhver linje, SÅ sendes de andre annenhver linjene. IKKE at videoen deinterlaces, for så å bli sendt ut av skjermkortet som 50 helbilder per sek. Det gir kvalitetsforringelse med mindre det gjøres prosessortung og avansert deinterlacing.
    Powerstrip kan lage ekte interlace. Dvs: Jeg vil anta at det er det som gjøres. Jeg anbefaler deg til å gå til Powerstrip forumet og spørre der.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker. Satte inn Powerstrip allerede nå, før jeg har kjøpt nytt skjermkort, og duverden: Fikk til og med mitt gamle Nvidia 6600GT-kort til å levere 50 Hz 720x576 (og CRT-monitoren viste bildet). Hadde jeg aldri trodd gikk an. Tusen takk. Da gjenstår det å finne ut hva de 10 000 000 andre funksjonene i Powerstrip betyr. Finner jeg noen bruksanvisning noe sted? Finner bare et forum der folk stiller helt konkrete spørsmål (mens jeg trenger step for step grunnleggende forklaring)?

Uansett. Skal nok finne ut av dette. Virket bare som en høy terskel...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Powerstrip er det desidert mest brukte custom-resolution verktøyet som finnes. Hvis du søker på google, avsforum.com og powerstrip forumet vil du nok finne det meste av step-by-step guider.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •