Hvilket format?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket format?

Hei jeg har en X1 til projektor og HTPC. Er det noen mulighet til å finne ut hvilket format jeg kjører når jeg ser på dvd film gjennom min htpc. Har VGA kabel fra htpc til vga inn på x1. Kjører jeg 576i eller 576p? Er det ikke noen program som viser det? Som kan dokumentere det på en måte?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjører 600p
    Projen din blir foret med native oppløsning hvis du har satt desktoppen din til "riktig" oppløsning", som for X1 er 800x600.
    PC'n kan ikke gi fra seg interlaced signal, det er alltid progresivt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Du kjører 600p
    PC'n kan ikke gi fra seg interlaced signal, det er alltid progresivt.
    Det er tull. En PC kan fint gi fra seg interlaced signal.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør kanskje komme med noe som støtter utsagnet ditt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Hvorfor det ? Kan ikke se att Hi-Fil dokumenterer sitt utsagn noe særlig heller.

Hvis du har jobbet med data en stund, så burde du ha opplevd at det var mulig å velge interlaced som en av refresh ratene for skjermen din. Eller du kan se det i dokumentasjonen til XFree86 f.eks. Selvfølgelig er det sjelden vanlig å bruke interlaced i dag, men hvis du bruker google og søker på f.eks "XFree86 interlaced", så vil du få en del hit tenker jeg.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs jo hva man mener. Selvsagt kan en PC kjøre interlaced via S-video, men det vet jeg Hi-Fil også vet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tilfelle du ikke greide å finne noe, her er ett klipp fra en X log til ett Matrox G400 kort:

(II) MGA(0): Supported VESA Video Modes:
    (II) MGA(0): 720x400@70Hz
    (II) MGA(0): 720x400@88Hz
    (II) MGA(0): 640x480@60Hz
    (II) MGA(0): 640x480@67Hz
    (II) MGA(0): 640x480@72Hz
    (II) MGA(0): 640x480@75Hz
    (II) MGA(0): 800x600@56Hz
    (II) MGA(0): 800x600@60Hz
    (II) MGA(0): 800x600@72Hz
    (II) MGA(0): 800x600@75Hz
    (II) MGA(0): 832x624@75Hz
    -->> (II) MGA(0): 1024x768@87Hz (interlaced)
    (II) MGA(0): 1024x768@60Hz
    (II) MGA(0): 1024x768@70Hz
    (II) MGA(0): 1024x768@75Hz
    (II) MGA(0): 1152x870@75Hz

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Spørs jo hva man mener. Selvsagt kan en PC kjøre interlaced via S-video, men det vet jeg Hi-Fil også vet.
    Her var forsåvidt snakk om VGA utgangen, som også var det jeg snakket om.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    Hvorfor det ? Kan ikke se att Hi-Fil dokumenterer sitt utsagn noe særlig heller.
    Vel, noen må jo starte. Og den som sier at en annen tar feil, bør bevise det. Diskusjonen blir jo totalt meningsløs om man ikke får fakta på bordet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente (som sikkert 99.9% forsto :wink: ) er at PC'n ikke gir fra seg interlaced signal uten at du tvinger den til det. Interlaced er ikke en vanlig standard ut fra PC.
    99% av projektorene klarer heller ikke å ta imot interlaced via VGA inngangen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente (som sikkert 99.9% forsto :wink: ) er at PC'n ikke gir fra seg interlaced signal uten at du tvinger den til det. Interlaced er ikke en vanlig standard ut fra PC.
    Det du skrev var at pcen ikke kan gi fra seg interlaced signal. Merk kan ikke, som er ett ganske konkret sterkt uttrykk, som ihvertfall jeg tolket som at du faktisk levede i den villfarelse at dette er fakta. Hvorfor skrev du ikke bare at "PCen vil gi fra seg progressivt signal ut koblet til en X1", i stedet for å komme med feilaktige påstander ?

Interlaced signal ut er bare en av flere muligheter på grafikkortene. NVidia m/flere støtter ting som bl.a 1080i, som dere kanksje husker er en av HDTV oppløsningene. Og hvis dere har brukt powerstrip, så finner dere jo en checkbox for interlaced der. Å bruke interlaced signal er jo ett vanlig triks for å minske båndbredden ved høye oppløsninger.

For de som fremdeles er usikre, bla ned på
    denne siden og se på noen av screenshotene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, innrømmer at jeg ordla meg feil. Skyt meg. :shock:
    Det jeg ikke skjønner er hvorfor du snur denne diskusjonen til å handle om noe helt annet enn utgangspunktet. Her handlet det om signalet inn på X1's VGA inngang, og da er interlaced ikke noe issue i det hele tatt. Det går nemlig ikke.
    Bare så det er sagt, interlaced ut fra en PC er helt uinteressant. Hvorfor i all verden skal men kjøre halvbilder, når PC'n egentlig trives best med helbilder. Bedre bilder blir det også. Båndbredde er ikke noe tema via en grei VGA kabel når vi snakker om 1920x1080 oppløsning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke skjønner er hvorfor du snur denne diskusjonen til å handle om noe helt annet enn utgangspunktet. Her handlet det om signalet inn på X1's VGA inngang, og da er interlaced ikke noe issue i det hele tatt. Det går nemlig ikke.
    Bare så det er sagt, interlaced ut fra en PC er helt uinteressant. Hvorfor i all verden skal men kjøre halvbilder, når PC'n egentlig trives best med helbilder. Bedre bilder blir det også. Båndbredde er ikke noe tema via en grei VGA kabel når vi snakker om 1920x1080 oppløsning.
    Jeg bare påpekte med en enkelt setning at det du sa var feil, for å hindre misforståelser (Å, jeg leste på avforum at PCer bare kan gi ut non-interlaced signal, så da må det være sant). At så du og andre her ikke tåler korrigeringer, og noen på død og liv skal ha "bevis", uten en gang å gidde å gjøre noe research selv fører da til en lengre diskusjon.

Når jeg snakker om båndbredde, så er det ikke akkurat kvaliteten på VGA kabelen jeg sikter på, men datamengden. Du vet vel selv hva som kreves for å spille av 1080i filer, tenk da på doble datamengden for 1080p.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    Jeg bare påpekte med en enkelt setning at det du sa var feil, for å hindre misforståelser (Å, jeg leste på avforum at PCer bare kan gi ut non-interlaced signal, så da må det være sant). At så du og andre her ikke tåler korrigeringer, og noen på død og liv skal ha "bevis", uten en gang å gidde å gjøre noe research selv fører da til en lengre diskusjon.
    Jeg vet utmerket godt at man kan få interlaced ut fra pc. Grunnen til jeg ba om at det ble framlagt fakta, er nettopp av samme grunn som at du la inn ditt innlegg. For å forhindre misforståelser. To utsagn uten ytterligere fakta hadde ikke gjort noen uvitende personer noe klokere. Nå derimot vil alle som leser denne tråden være vel vitende om man kan få interlaced ut fra pc. Forstår du?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til jeg ba om at det ble framlagt fakta, er nettopp av samme grunn som at du la inn ditt innlegg. For å forhindre misforståelser. To utsagn uten ytterligere fakta hadde ikke gjort noen uvitende personer noe klokere. Nå derimot vil alle som leser denne tråden være vel vitende om man kan få interlaced ut fra pc. Forstår du?
    Hm, joda, forskjellen på oss er vel at jeg regner med at folk gjøre noe egen research når de ser to så forskjellige utsagn, uten noen form for dokumentasjon. Ser ut til at jeg tror for godt om folk :wink:

Men, jeg er forsåvidt enig. Siden første poster fikk sitt svar med en gang av Hi-Fil, så ser jeg ikke noe fare i at denne tråden sporet av til ett annet tema.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet vel selv hva som kreves for å spille av 1080i filer, tenk da på doble datamengden for 1080p.
    Joda, det krever sitt av PC'n. Men nå har jeg selv film i 1080p, og det funker fint. Vanvittig bra bilde også, når det spilles av på høyoppløst skjerm.
    Må igjen påpeke at interlaced er helt uinteressant på digitale projektorer, siden ingen av dem viser interlaced bilde. Joda de fleste takler interlaced, men det vises i helbilder fra bildebrikken. Alle digitale projektorer har innebygget linjedobbler i en eller annen form.

Og turfsurf har selvsagt helt rett i at PC-er "kan" gi fra seg interlaced signal, det er bare ikke av interesse når man snakker om digitale projektorer. Beklager igjen at jeg ordla meg helt feil.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •