Trenger hjelp til fett HTPC-prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til fett HTPC-prosjekt

Hei!

Jeg skal sette opp en HTPC for en bekjent. Det er kravene:

* Den skal koste ca 20000-30000
    * Han skal ha dette kabinettet
    * Han vil gjerne se på digital-tv (Canal Digital) og ta opp gjennom Windows Media Center.
    * Han vil ha 2 HDMI utganger siden han både har en projektor og en tv som skal vise full HD
    * Den skal være veldig stille
    * Den skal ha mulighet for speiling av disker
    * Den skal kunne spille av Blu-ray

Det jeg trenger hjelp til er å få råd om hvilke komponenter jeg skal sette inn i denne maskinen for å kunne spille av full HD-materiale både på blu-ray og direkte fra disken uten problemer, og se på HD-digitaltv fra Canal Digital samtidig som at den er veldig stille.

Jeg har tidligere satt opp en del HTPC'er som har fungert veldig bra, men ingen i denne prisklassen og heller ingen som måtte klare full HD. Da har jeg satt opp passiv kjøling på alt bortsett fra CPU og PSU. Jeg har brukt Zalman vifte på CPU som har fungert veldig bra uten noe lyd, men jeg har hatt litt dårlig erfaring med PSU som bråker selv om jeg har kjøpt såkalte Ultra silent modeller. Her trenger jeg absolutt tips.

Kort fortalt, jeg trenger hjelp til å finne:

* Hovedkort
    * Minne
    * CPU
    * Prosessor
    * Skjermkort
    * Vifter/kjøling
    * PSU
    * Harddisker (stille, 750GB-1TB)
    * Surround lydkort

Til slutt burde jeg kanskje nevne at fyren har et stereoanlegg til en halv million som skal kobles til dette... hehe

Vennlig hilsen

Anders

Newcomer IamChrister sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *ler* fint å kunne bruke andres penger ja Men problemet som mange har er lydkort, det er ikke kommet på markedet enda. Alt annet kan en sette opp etter ønske!

Så full HD får du ikke per. dags dato……

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...kravene:

* Den skal koste ca 20000-30000
    En merkelig tilnærming. Ville det ikke vært bedre å sette sammen PC`en slik at den gjør det den skal og se hva prisen blir?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Omaura

Tips fra Netshop om kabinetter de tar inn i løpet av neste mnd.

Youtube

Omaura.com

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han er stinn av penger så det er vel ikke egentlig så farlig om den koster 20 eller 30 000... hehe...

Men hva mener du med at det ikke finnes noe lydkort? Finnes det ikke noe som er godt nok i forhold til HD-standarden eller? Jeg er grønn på dette med HD..

Kan noen komme med forslag til en "pakke" med forskjellige komponenter som vil bli best mulig i denne prisklassen? Sånn at jeg nærmest kan kopiere teksten og lime den inn i en nettbutikk og trykke kjøp... hehe..

Anders

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aw@fondsfinans.no
    Men hva mener du med at det ikke finnes noe lydkort? Finnes det ikke noe som er godt nok i forhold til HD-standarden eller? Jeg er grønn på dette med HD..
    Pr. i dag finnes det ingen løsning for å kunne overføre de nye lydformatene fra PC til receiver. Det er lydkort på gang fra Auzentech og Asus som løser problemet, men ingen er lansert enda så vidt jeg vet. Det finnes løsninger som konverterer til DD, men i mine øyne er det ikke noe å bruke penger på. Powerdvd kan vel også konvertere til DTS, men det låter gjørme for å si det mildt.

Dessuten er det svært begrenset utvalg i softwareavspillere som tar BD, og jeg er ikke imponert. Jeg ville handlet standalone spiller for BD i dag. Heldigvis slipper jeg å ta valget før til utpå høsten når det nye kinorommet står ferdig, så får vi se hva det er å velge i da.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aw@fondsfinans.no
    Hei!
    * Han vil ha 2 HDMI utganger siden han både har en projektor og en tv som skal vise full HD
    Det kan kanskje være en enklere løsning å bruke en utgang og heller bruke en HDMI splitter. Har kjørt med en slik noen måneder her og det har fungert knirkefritt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Det kan kanskje være en enklere løsning å bruke en utgang og heller bruke en HDMI splitter. Har kjørt med en slik noen måneder her og det har fungert knirkefritt.
    Er det ikke bare å bruke DVI på projektoren siden den uansett ikke skal ta imot LYD? Så digitalt via det nye lydkortet, som kommer senere, ut til forsterker....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ai ai ai.
    Det er et fett kabinett.
    men to the point...

Jeg har ikke så mye peiling på hva som er best eller ikke på lydsiden, noen sier lydkort, andre kjører via spdif rett til anlegget, men som sagt er jeg ikke så inne på lydsiden.

Ellers kan jeg anbefale et knippe komponenter, men tror det er lurt å høre litt rundt også, fordi det er folk som sitter med mye kunnskap som garantert har bedre anbefalinger enn det jeg har.

PSU: Mist 500W MIST, 500W, ATX.2.2, avtagbare kabler - Netshop.no - pc data foto minne digital

GPU: Radeon HD3650 Club3D Radeon HD3650 512MB DDR2 PCIe 2.0 - Netshop.no - pc data foto minne digital

CPU: Intel Core 2 Quad Q9450 Intel Core 2 Quad Q9450 2.66GHz 1333Mhz - Netshop.no - pc data foto minne digital

Minne: Kjøp det billigste du finner

CPU kjøler: Zalman CNPS8700 NT

Vifter: Velg kjente navn som feks. Papst, Zalman og Mist. Alle de har stillegående vifter

PSUen har jeg god erfaring med, og er samme som jeg bruker i min datamaskin i dag. Når jeg slår av alle viftene i maskina og det er bare PSU som går kan jeg ikke høre vifta.
    GPUen er en billig variant, men duger lenge til HTPC. Radeon HD er veldig gode til å takle HD materiale og avlaster prosessoren i maskina betraktelig til slik bruk. Den er også ustyrt med passiv kjøling, slik at du unngår støy.
    CPUen er vel det som gir mest for pengene fra Intel av den nye serien 45nm prosessorer. Det finnes en fetere en, men den lille ekstra ytelsen er ikke verdt den ekstra prislappen. At prosessoren er utviklet med 45nm teknologi fører til mindre varmeutvikling, og er derfor utmerket til HTPC bruk.
    CPU kjøleren har jeg valgt en fra Zalman som er spesielt beregnet for HTPC bruk. Den skal være støysvak og har også muligheten til å styres via hovedkortet, slik at hovedkortet bestemmer hastigheten på vifta.
    Når det kommer til hovedkort kan jeg ikke gi deg noen alternativer, men velg et som gir lite varmeutvikling.
    Og når det gjelder HD, så har jeg god erfaring med støynivået til Seagate diskene, men har ingen erfaring med de størrelsene du snakker om, slik at du bør innhente råd fra andre som har mer vett på sånt.
    Håper dette var til litt hjelp.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrPaulus
    Minne: Kjøp det billigste du finner
    For all del ikke kjøp det billigste du finner. Minne av god kvalitet er en forutsetning for å få en stabil og pålitelig maskin. Corsair, Crucial og Geil er eksempel på minneprodusenter som har et godt rykte. Det er selvsagt hastighetsforskjeller å ta hensyn til, men holder du deg unna de aller rimeligste brikkene så er mye gjort.

Ikke gå bananas med mengden RAM heller, selv om budsjettet er ubegrenset. 2 GB er nok til den bruken du nevner.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    For all del ikke kjøp det billigste du finner. Minne av god kvalitet er en forutsetning for å få en stabil og pålitelig maskin. Corsair, Crucial og Geil er eksempel på minneprodusenter som har et godt rykte. Det er selvsagt hastighetsforskjeller å ta hensyn til, men holder du deg unna de aller rimeligste brikkene så er mye gjort.

Ikke gå bananas med mengden RAM heller, selv om budsjettet er ubegrenset. 2 GB er nok til den bruken du nevner.
    Ja helt enig med deg, du bør ikke gå for noname, selv om det ofte er bra nok, men det jeg tenkte på er kjente merker for den billigste pengen. du trenger ikke superduperram med varmespredere og kamuflasjefarge.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Uansett er de ikke bare bare.......en kan klippe og lime inn, kjøpe masse komponenter=) noe annet er det å få alt til å funke knirkefritt for en annen en seg selv *ler* HTPC er å forblir noe en må vedlikeholde og være interessert i å optimalisere. Ikke som en PC der en smekker i sammen en knippe komponenter og skrur på power knappen:roll:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole_J
    Er det ikke bare å bruke DVI på projektoren siden den uansett ikke skal ta imot LYD? Så digitalt via det nye lydkortet, som kommer senere, ut til forsterker....
    Det er vel ikke alle projektorer som har DVI, min deriblant. Dessuten må vel hd-lyden gå over hdmi siden det ikke er nok båndbredde på optisk. Da er det like greit å bruke hdmi i utgangspunktet og ta det via receiver.

Har ikke sett på Asus sin løsning, men om jeg ikke har misforstått vil Auzentech ta bilde fra skjermkortet via hdmi inn på lydkortet, legge på lyden og kjøre dette videre på hdmi utgang.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Quad Core er bortkastede penger og varme når du skal spille av HD.

E8500 eller E8400 er mer enn kraftig nok, og mye kaldere.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Quad Core er bortkastede penger og varme når du skal spille av HD.
    Men ikke hvis man skal kjøre etterprosessering på f.eks. DVD.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Men ikke hvis man skal kjøre etterprosessering på f.eks. DVD.
    Er det merkbar forskjell på kvalitet på filtre som må ha quad core cpu? Tror jeg ville gått for lavere varmeutvikling på den kanskje..jeje

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Er det merkbar forskjell på kvalitet på filtre som må ha quad core cpu?
    Jo mer cpu jo kraftigere etterprosessering = bedre bilde. Simple as that. Men det er ikke alle som gidder å knote med å sette opp dette - det er nemlig veldig langt fra "plug&play".

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Da har jeg plukket ut noen komponenter fra netshop som jeg tror vil fungere bra:

LG GGW Blu-Ray skriver og HD-DVD leser
    Intern spiller, Sort, SATA Retail m/soft 100+
    1 695,- 1 695,-

MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.3
    - Ny versjon, med kabler 100+
    595,- 595,-

Intel Core 2 Quad Q9450 2.66GHz 1333Mhz
    12MB, BOXED m/vifte Socket 775 Ubekreftet
    05.06.08
    2 375,- 2 375,-

ASUS P5E3 Premium/WIFI-AP@N, X48, S775
    DDR3, eSATA, ATX, GbLAN, 2x PCIe 2.0 16x Fjernlager 1-3 dgr
    5
    2 415,- 2 415,-

Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB
    HD103UJ Spinpoint F1 Fjernlager 1-3 dgr
    100+
    1 235,- 2 470,-

OCZ DDR3 4 GB Platinum XTC DualChannel
    PC3-12800 2x2048MB 1600MHz. (7.7.7.24) Ubekreftet
    26.05.08
    2 150,- 2 150,-

OrigenAE S21T HTPC kabinett sort
    12.1" motorisert TFT touch screen Best.vare
    5 dager
    8 498,- 8 498,-

Logitech Desktop diNovo Mini Norsk/Dansk
    Trådløst tastatur for stua 100+
    1 095,- 1 095,-

Sum 17 034,-
    Miljøavgift 0,-
    Fraktforsikring 0,-
    Frakt inkl. evt. gebyr 0,-
    Mva 4 259,-
    Totalt 21 293,-

Pris vises eks. mva.

Kan dere komme med tilbakemeldinger på komponentene jeg har valgt så langt og gi meg forslag til eventuelle endringer?

Jeg trenger også forslag til vifteløst skjermkort og støysvak vifte til CPU.

Husk at denne HTPC'en skal være kraftig men samtidig veldig stille

Anders

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anyone?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Det ser jo ut som du har plukket ut mye av det feteste tilgjengelig på markedet. Skulle jo duge til det meste det dærre.

Zalman har en CPU kjøler spesielt beregnet for HTPCer ::: Zalman, leading the world of Quiet Computing Solutions :::
    I tester har den fått gode kritikker, og skal ha et lavt støynivå.
    Ellers tror jeg du kan velge ganske fritt når det gjelder kjølere, siden det ser ut som det kabinettet kan få plass til det meste innen kjølere på markdet, men du bør måle ut hvor mye plass du har inni der før du bestiller det største.

Skal du ha vifteløst skjermkort med relativt god ytelse så har Powercolor et vifteløst HD3870 kort Skjermkort - PowerColor Radeon HD 3870 512 MB SCS3 - Finn beste pris hos Prisguide.no
    Men husk at du bør ha god flow i kabinettet ditt skal du bruke en vifteløs kjøler.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •