5,1 lyd via Radeon 2600 pro DVI/HDMI adapter.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer rp1983 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5,1 lyd via Radeon 2600 pro DVI/HDMI adapter.

Hei, har et Radeon 2600 Pro kort i min HTPC. Og jeg har nå koblet det til min Panasonic plasma skjerm Via et Samsung HT TXQ120 Hjemmekino anlegg.

Alltså det er en HDMI kabel med et DVI adapter som går fra skjermkort til hjemmekino reciveren. Derfra går det en til HDMI kabel til plasma skjermen.

OG alt fungerer veldig bra. Bortsett fra at jeg ikke får 5,1 lyd fra PC-en når jeg spiller av DVD-er.
    Gjør ikke dette til vanlig da, siden SAMSUNG anleggert har egen spiller integrert, og den fungerer utmerket. Men tenkte mer på framtiden med eventuelt blueray spiller i HTPC-en, siden Samsung anlegget ikke har dette.

Har lest mange tråder her på forumet, men det nevnes kun SPDIF utganger i disse tilfellene. Og det har ikke jeg. Så jeg lurer da på om det i det hele tatt er mulig og få 5,1 lyd via HDMI utgangen på skjermkortet.
    Ville satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg med dette:-D

Hovedkortet har jeg tatt ut av en acer aspire 360. Så jeg vet ikke helt de nøyaktige specs på dette.
    Har ikke dedikert lydkort, men integrert på hovedkortet, (5,1 tror jeg) men det er vanlige 3,5 mm mini jack plugger.
    Athlon 64 x2 4200.
    Radeon 2600 pro.
    Visa ultimate.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig å få 5.1 lyd ut av disse kortene. HDMI på disse kortene er på en måte bare en spdif utgang. Så de har de samme begrensingene som vanlig spdif, dvs ingen av de nye lyd formatene på blu-ray støttes. Fra DVD er det ingen problem og få 5.1 lyd, via DD eller DTS. Det krever ofte en del fikling med instillinger i windows og avspillingsprogrammet for å få det til å virke.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for svar.

Da vet jeg i hvertfall at det er et software problem. For jeg regner med at hvis Samsung reciver mottar et 5,1 lyd signal så skal den automatisk spille dette av. Det skjer i hvertfall når jeg spiller dvd plater direkte i reciveren. Men slik som det er nå, så må kjøre reciveren i Dolby pro logic 2 for å få suround lyd fra HTPC-en når jeg spiller dvd-er.
    Har prøvd og fikle litt i innstillingene til AC3 filtret men fant ikke ut så mye der.

Men har bestilt nytt hovedlort nå, som både har spdif og HDMI direkte fra HK
    Gigabyte GA-MA78GM-S2H. så da regner jeg med at det må gå seg til.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har endelig fått det til og fungere.

Var innom support siden til AMD/ATI og der var det et emne som handlet om AC3 5,1 lyd fra radeon 2600 pro. Ble henvist til realtek sine sider for og laste ned nyeste versjon av Realtek ATI HDMI drivers. (versjon R1.91).
    Innstalerte dette, og etter en omstart så fikk jeg 5,1 suround ut til reciveren.(fy fankern hvor mye bedre det er enn prologic 2) Men måtte først aktivere spdif passtrough i ac3 filter. også huke av for dts ac3 støtte i windows kontrollpanel.

Men det var kun windows mediaplayer som kunne splille av 5,1 lyd. Hvis jeg brukte vlc så hakket det noe jælig. (ja jeg har nyeste versjon).
    Løsningen ble og laste ned zoomplayer, og den fungerer utmerket til dette formålet.

Jeg gjorde dette fordi jeg har en del 720 P hd filmer i mkv format, som har 5,1 lydspor. Og disse ville ikke windows mediaplayer spille av( måtte innstalere noe matroska greier, men det eneste jeg fant var fra 2005 og 2006, så jeg droppet det) og innstalerte heller zoomplayer som har støtte for disse formatene. Men jeg tror zoomplayer innstalerte noen kodecer, for nå fungerer mkv også i windows mediaplayer.

Ooops, kom på det satans hovedkortet jeg bestilte i går, jeg har jo ikke bruk for det nå:???: Ja ja det støtter jo phenom så kanskje jeg kan oppgradere om en stund.

Link til ATI siden som løste mitt problem: AMD Customer Care

Deretter følg denne stien
    > Radeon Support - PC > Radeon HD 2600 series > Knowledge base > HD Audio > AC3 (Dolby Digital/DTS) Audio Playback Issues when using an HDMI Receiver

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •