HTPC til film, musikk og TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC til film, musikk og TV

...samt bittelitt spilling!

Jeg har etter å ha vært helt grønn innen dette lest litt rundt og til slutt kommet frem til en htpc løsning som skal passe perfekt inn i stereoen, skal vise bra hd, pris rundt 10.000,-, være musestille, driftssikker og som skal kunne brukes til alt det nødvendige innen media (blueray, hddvd, digital tv, musikk, tv via nettet, osv...).

Det som tok lengst tid var å finne kabinettet som skal passe med forsterker, dac og cdspiller. Det ble en OrigenAE s14v som de ikke hadde i norge (netshop har den på siden, men skaffer den ikke), så jeg måtte bestille den fra USA. Samtidig bestiller jeg en LG Blueray/HDDVD (1000,- kr) fra USA og ofrer muligheten til å kjøpe europeiske Blueray-filmer kjapt til fordel for å kunne kjøpe filmer tidlig eller billigt. Får håpe at DVD-spilleren er sonefri, men det er vel alle? Totalt etter frakt og mva tjente jeg faktisk litt under 1000,- på denne handelen i forhold til Norge. Tar det som en selvfølge at en amerikansk spiller vil kunne brukes i Norge med norsk strømforsyning, eller bør jeg ikke det?

Sånn ser kabinettet ut: Origen AE Technology - S14V HTPC Enclosure

Ellers har jeg bestemt meg for:

Hovedkort:
    Asus P5E-VM HDMI 858,-

Dette ser ut til å passe mitt bruk bra. HDMI er viktigst.

Minne:
    Corsair Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2 GB KIT (2x1024 MB) 338,-

Mulig jeg burde gå for 4GB, men tror det holder med 2 GB.

Digital TV:
    DIGITAL-everywhere FloppyDTV S2, 1445,-

Det er vel dette kortet som gjelder?

Prosessor:
    Intel Core 2 Duo E6750, 1184,-

Tror ikke det er behov for noe større til mitt bruk. Denne er vel god nok til å kjøre HD bra og gir ikke fra seg så mye varme som de som er raskere.

O.S:
    Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk 64-bit DVD-versjon, 777,-

HD:
    Samsung Spinpoint F1 750 GB, 775,-

Det sies at denne bråker lite, og det er noe jeg absolutt vil ha.

Skjermkort:
    Sapphire Radeon HD 3850 512 MB Ultimate Edition, 1078,-
    Sapphire Radeon HD 3870 512 MB Ultimate Edition, 1320,-
    For å være sikker på at denne er bra med bilde og høy oppløsning vil jeg ha et skjermkort som er bra. Hvilke av disse to jeg skal gå for vet jeg ikke. Det som er bra med disse er at de er som skapt for HDMI og at de er uten vifte.

Har ennå ikke funnet strømforsyning og kjøling til prosessoren. Tar gjerne imot hjelp med det.

Er det noen som ser noe fallgruver eller som har noen tips om ting som bør byttes mot annet? Er det noe overkill eller noe som er for dårligt? Hva synest dere?

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Htpc

Sitat Opprinnelig postet av Ole_J
    ...samt bittelitt spilling!

Jeg har etter å ha vært helt grønn innen dette lest litt rundt og til slutt kommet frem til en htpc løsning som skal passe perfekt inn i stereoen, skal vise bra hd, pris rundt 10.000,-, være musestille, driftssikker og som skal kunne brukes til alt det nødvendige innen media (blueray, hddvd, digital tv, musikk, tv via nettet, osv...).

Det som tok lengst tid var å finne kabinettet som skal passe med forsterker, dac og cdspiller. Det ble en OrigenAE s14v som de ikke hadde i norge (netshop har den på siden, men skaffer den ikke), så jeg måtte bestille den fra USA. Samtidig bestiller jeg en LG Blueray/HDDVD (1000,- kr) fra USA og ofrer muligheten til å kjøpe europeiske Blueray-filmer kjapt til fordel for å kunne kjøpe filmer tidlig eller billigt. Får håpe at DVD-spilleren er sonefri, men det er vel alle? Totalt etter frakt og mva tjente jeg faktisk litt under 1000,- på denne handelen i forhold til Norge. Tar det som en selvfølge at en amerikansk spiller vil kunne brukes i Norge med norsk strømforsyning, eller bør jeg ikke det?

Sånn ser kabinettet ut: Origen AE Technology - S14V HTPC Enclosure

Ellers har jeg bestemt meg for:

Hovedkort:
    Asus P5E-VM HDMI 858,-

Dette ser ut til å passe mitt bruk bra. HDMI er viktigst.

Minne:
    Corsair Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2 GB KIT (2x1024 MB) 338,-

Mulig jeg burde gå for 4GB, men tror det holder med 2 GB.

Digital TV:
    DIGITAL-everywhere FloppyDTV S2, 1445,-

Det er vel dette kortet som gjelder?

Prosessor:
    Intel Core 2 Duo E6750, 1184,-

Tror ikke det er behov for noe større til mitt bruk. Denne er vel god nok til å kjøre HD bra og gir ikke fra seg så mye varme som de som er raskere.

O.S:
    Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk 64-bit DVD-versjon, 777,-

HD:
    Samsung Spinpoint F1 750 GB, 775,-

Det sies at denne bråker lite, og det er noe jeg absolutt vil ha.

Skjermkort:
    Sapphire Radeon HD 3850 512 MB Ultimate Edition, 1078,-
    Sapphire Radeon HD 3870 512 MB Ultimate Edition, 1320,-
    For å være sikker på at denne er bra med bilde og høy oppløsning vil jeg ha et skjermkort som er bra. Hvilke av disse to jeg skal gå for vet jeg ikke. Det som er bra med disse er at de er som skapt for HDMI og at de er uten vifte.

Har ennå ikke funnet strømforsyning og kjøling til prosessoren. Tar gjerne imot hjelp med det.

Er det noen som ser noe fallgruver eller som har noen tips om ting som bør byttes mot annet? Er det noe overkill eller noe som er for dårligt? Hva synest dere?
    Flott det der! Kun et spørsmål, passer det ATX kortet i det kabinettet?

Sjekk ut min HTPC her http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/HKviking. Her kan du finne den vifteløsningen jeg bruker.

Newcomer IamChrister sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Amd

Dette kan gjøres billigere og bedre gjennom løsningene fra AMD=) Ikke at Intel er dårlig, men per.dags dato er HTPC=AMD

Les denne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Flott det der! Kun et spørsmål, passer det ATX kortet i det kabinettet?
    Jeg håper det

Det er vel micro ATX det kortet og kabinettet tar micro ATX.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IamChrister
    Dette kan gjøres billigere og bedre gjennom løsningene fra AMD=) Ikke at Intel er dårlig, men per.dags dato er HTPC=AMD

Les denne
    Mulig det! Men er forskjellen så utrolig mye større? Det jeg har hørt om Intel sin cpu er at den gir mindre varme, og min htpc er livredd for varme og støy

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyden på kabinettet er totalt 15 cm. De fleste gode og støysvake vifter er ca 15 høy og vil ikke få plass.

Er det noen som kjenner til en cpu-vifte som er lav og som er stille. Gir quad fra seg mindre varme, sånn at jeg heller bør bruker noen hundrelapper ekstra på det og ei lav/liten og stille vifte.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AMD har noen CPU'er som er på 45W TDP, mot den CPU'en du har valgt på 65W.

AMENTIO / AMD ATHLON64 DUAL-CORE 4850E (2.5GHZ) SOCKET AM2 L2=512KBX2 CPU RETAIL BOX

Denne skal visst være på 45W.

Ang harddisk, bør du kanskje vurdere SSD for operativsystem, og heller ha en nettverks disk et annet sted for lagring/streaming. Hvis støy er prioriteten altså...

Newcomer royrov sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    holder på å planlegge en ganske lik htpc selv nå... nesten identisk, men vil bare si at kjøp et sett med 4GB ram nå når det er så billig.. får slike sett for ca 600,-.

vista krever sitt.. så det kan være greit å ha... litt dumt å ha en flaskehals bare fordi man ikke ville koste på 2-300 mer..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerveza
    AMD har noen CPU'er som er på 45W TDP, mot den CPU'en du har valgt på 65W.

AMENTIO / AMD ATHLON64 DUAL-CORE 4850E (2.5GHZ) SOCKET AM2 L2=512KBX2 CPU RETAIL BOX

Denne skal visst være på 45W.

Ang harddisk, bør du kanskje vurdere SSD for operativsystem, og heller ha en nettverks disk et annet sted for lagring/streaming. Hvis støy er prioriteten altså...
    Den må jeg se litt på!

Blir ikke SSD en smule dyrt?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av royrov
    holder på å planlegge en ganske lik htpc selv nå... nesten identisk, men vil bare si at kjøp et sett med 4GB ram nå når det er så billig.. får slike sett for ca 600,-.

vista krever sitt.. så det kan være greit å ha... litt dumt å ha en flaskehals bare fordi man ikke ville koste på 2-300 mer..
    Har tenkt tanken, men mange mener det holder med 2 gb. Men siden det er så billig er det mulig ikke så dumt,

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den må jeg se litt på!

Blir ikke SSD en smule dyrt?
    Jo, dyrere blir det, men prisene ser ut til å være på tur ned. Du får evt ha det i bakhodet, hvis harddisken du velger viser seg å være mer støyende enn du håpet på..

Det er vanskelig/umulig å lage en helt støyfri pc uansett.. :???:
    Jeg har gjort et forsøk, med alle komponentene (inkl PSU) passivt kjølt og to 120mm vifter til luftsirkulasjon i et romslig kabinett, så er harddiskene de største synderene på støy...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt tanken, men mange mener det holder med 2 gb. Men siden det er så billig er det mulig ikke så dumt,
    Noe mer enn 2 GB RAM i en HTPC er bare bortkastede penger, spesielt hvis du ikke skal bruke den til annet enn film og musikk.
    Jeg kan nevne at jeg har 2 GB i min boks (Vista), men jeg har ikke merket noen forskjell i ytelse ved bruk av bare den ene minnebrikken (dvs 1 GB). Denne maskinen brukes stort sett bare til avspilling av HD-materiale.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IamChrister

Les denne

Jeg fatter ikke hvordan du kan si at HTPC=AMD på grunnlag av en atrikkel som omhandler "Billig HTPC"

Tro meg jeg er ingen fanboy, men trodde det var 4 kjernerscpu fra intel som var i vinden i disse dager....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intel er det beste valget uansett hvordan du ser på det etter min mening. De nye 45 nm er meget klokkevennlige, altså de kan kjøre langt over standard hastighet med liten voltøkning. (Kjørte opp brutterns E8400 fra 3->3,6 GHz på 1,24 V og uten temperaturøkning i forhold til standard). Dersom lavt effektforbruk er ønskelig kan man undervolte og kjøre standardhastigheten på lavere volt enn det som er standard og dermed få et lavere effektforbruk, dersom hovedkortet støtter dette.

Newcomer IamChrister sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Amd

Sitat Opprinnelig postet av krestjan
    Jeg fatter ikke hvordan du kan si at HTPC=AMD på grunnlag av en atrikkel som omhandler "Billig HTPC"

Tro meg jeg er ingen fanboy, men trodde det var 4 kjernerscpu fra intel som var i vinden i disse dager....
    I HTPC er det ALLE faktorer som spiller inn. En sterk cpu vil ikke føre til en bedre HTPC. Mine argumenter kommer fra mye lesing her på forumet og av de testene jeg har komt over.....har bestilt HTPC så mer erfaring kommer

Om du leser denne testen og de som er listet opp i "billig HTPC", vil kanskje du som meg vurdere AMD :idea:

Alltids greit å komme billig fra en investering som dette, varmen er et annen tema og jeg er super kresen når det kommer til støy. Mest sannsynlig kommer jeg til å bygge vannkjøling ganske fort.....men har både kjøpt passiv liten PSU (har jo ikke dedikert skjermkort) og SSD system disk.

Les over hvilken watt de forskjellige komponentene drar og sammenlign de du finner. AMD kom i denne test under 80W totalt når pc’en spilte av Blue-ray film…..de er imponerende!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krestjan

Jeg tenke litt på om jeg skulle velge quad eller duo, men etter å ha lest denne så blir nok valget Duo.

TEST: C2D E6850 vs Quad Q6600 - Hardware.no

I min htpc får jeg neppe bruk for så mye av fordelene med Quad, samtidig sier denne at Quad gir fra seg mer varme.

Begge i denne sammenligningen ligger i min prisklasse og ville blitt mine valg ved kjøp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •