Dual HD Tuner til HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dual HD Tuner til HTPC?

Er på utkikk etter et TV-kort som støtter DVB-S/S2, men som har 2 tunere innebygget slik at jeg kan kombinere HD kanaler fra både CD og Viasat...

Finnes dette eller er det noen som vet om det er noe som kommer?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JR
    Er på utkikk etter et TV-kort som støtter DVB-S/S2, men som har 2 tunere innebygget slik at jeg kan kombinere HD kanaler fra både CD og Viasat...

Finnes dette eller er det noen som vet om det er noe som kommer?
    Tror den eneste løsningen vil være å kjøpe 2 tv-kort + CI og cam.

Vil tro prisen ikke vil være stor i forhold til et kort med 2 tunere ihvertfall. Du må jo ha 2 ci og cam uansett.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Tror den eneste løsningen vil være å kjøpe 2 tv-kort + CI og cam.

Vil tro prisen ikke vil være stor i forhold til et kort med 2 tunere ihvertfall. Du må jo ha 2 ci og cam uansett.
    OK, Tomas, men hvordan vil MCE, MediaPortal, SnapStream el.l. takle 2 tuner kort med hver sin CI og CAM for de to kanalpakkene? Har noen testet dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, Tomas, men hvordan vil MCE, MediaPortal, SnapStream el.l. takle 2 tuner kort med hver sin CI og CAM for de to kanalpakkene? Har noen testet dette?
    Det blir akkurat samme problemstillngen som for ett kort med 2 tunere.

Mediaportal takler iallefall veldig mange kort. MCE takler iallefall 2 ut i fra erfaring.
    Når det kommer til flere CI og CAM så er jeg usikker, men funker det på ett dualcard så funker det på 2 kort også, for ett dualcard blir oppfattet som 2 kort av programvaren.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Thomas
    Det blir akkurat samme problemstillngen som for ett kort med 2 tunere.

Mediaportal takler iallefall veldig mange kort. MCE takler iallefall 2 ut i fra erfaring.
    Når det kommer til flere CI og CAM så er jeg usikker, men funker det på ett dualcard så funker det på 2 kort også, for ett dualcard blir oppfattet som 2 kort av programvaren.
    Hey, Thomas og Tomas. Fiffig.

Bare en kommentar til hvorfor jeg vil ha 2 tunere i ett kort. Har i dag kun en coax inn til hjemmekino (og det blir et lite h...... å få inn 2), og derfor vil jeg helst slippe unna seriekobling, for dette er jeg usikker på hvordan fungerer med tunerkort til PC (funker ikke særlig med vanlige tunere).

OK, da er neste punkt Hvilket tuner kort; Hauppauge, FireDTV, Terratec, Tecnotrend, el.l?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare en kommentar til hvorfor jeg vil ha 2 tunere i ett kort. Har i dag kun en coax inn til hjemmekino (og det blir et lite h...... å få inn 2), og derfor vil jeg helst slippe unna seriekobling, for dette er jeg usikker på hvordan fungerer med tunerkort til PC (funker ikke særlig med vanlige tunere).

OK, da er neste punkt Hvilket tuner kort; Hauppauge, FireDTV, Terratec, Tecnotrend, el.l?
    Vel. Jeg har prøvd å seriekoble en tuner og en PC med DVB kort. Det gikk *ikke* med tuner som første device, men gikk fint med PC som første device.

Så jeg tror det går fint å seriekoble faktisk. Men et alternativ er jo å bruke en signaldeler i enden av kabelen. Det skal funke fint også mener jeg. Kan skaffes i de fleste sat-butikker.

Ville gått for et TerraTec kort selv. Har prøvd TechnoTrend og TerraTec og er mest fornøyd med sistnevnte. Men tror det ganske ett fett egentlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tolker det slik at du har CD og Viasat i dag, og du skriver at du har en Coax inn. Da styres valg av hoder på parabolen av en Disq-c-switch. Du kan ikke ha 2 tunere som styrer en Disq-c switch. Skal du få til det som jeg tror du mener (altså ta opp på en kanal og se på en annen, samtidig som du fritt skal velge mellom Viasat og CD), må du ha doble hoder, samt 2 Coax inn (en til hver tuner).

-L-

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Larry Laffer
    Tolker det slik at du har CD og Viasat i dag, og du skriver at du har en Coax inn. Da styres valg av hoder på parabolen av en Disq-c-switch. Du kan ikke ha 2 tunere som styrer en Disq-c switch. Skal du få til det som jeg tror du mener (altså ta opp på en kanal og se på en annen, samtidig som du fritt skal velge mellom Viasat og CD), må du ha doble hoder, samt 2 Coax inn (en til hver tuner).

-L-
    Tolket rett mtp CD og Viasat -L-.

Hadde et satelitt fyr på besøk, men når han skulle borre opp mur fikk han det ikke til :-( Da ble det med den ene. Og nå har jeg bygget hjemmekino, og gjort aksess enda verre....

Men jeg trenger ikke å ta opp på en pakke mens jeg ser på en annen. Tenkte mer på å ha kun 1 tuner (les et satelittkort med 2 tunere) i HTPC'n som kunne ta inn begge pakker inkl HD kanaler. Slik som min gamle Strong SRT8700 kan...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg trenger ikke å ta opp på en pakke mens jeg ser på en annen. Tenkte mer på å ha kun 1 tuner (les et satelittkort med 2 tunere) i HTPC'n som kunne ta inn begge pakker inkl HD kanaler. Slik som min gamle Strong SRT8700 kan...
    Strengt tatt er det ikke 2 tunere du er ute etter (du har bare en tuner i din Strong STR8700). I HTPC sammenheng, er det kanskje det enkleste, med det du egentlig er ute etter er en tuner som kan lese 2 CAM'er, altså Conax (CD) og NDS (Viasat). NDS-CAM er kanskje en utfordring, siden Viasat i utgangspunktet parer tuner og kort. Alternativt er og droppe CAM, og heller gå for Softc@m løsning, men da må antagelig "lese deg opp litt" (vet forsåvidt heller ikke om det er noen som har testet Viasat HD kanaler med DVB-S kort)

-L-

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Larry Laffer
    Strengt tatt er det ikke 2 tunere du er ute etter (du har bare en tuner i din Strong STR8700). I HTPC sammenheng, er det kanskje det enkleste, med det du egentlig er ute etter er en tuner som kan lese 2 CAM'er, altså Conax (CD) og NDS (Viasat). NDS-CAM er kanskje en utfordring, siden Viasat i utgangspunktet parer tuner og kort. Alternativt er og droppe CAM, og heller gå for Softc@m løsning, men da må antagelig "lese deg opp litt" (vet forsåvidt heller ikke om det er noen som har testet Viasat HD kanaler med DVB-S kort)

-L-
    Strengt tatt har du selvsagt helt rett ;-) De tuner kortene jeg har sett så langt har kun mulighet til å koble til 1 CI modul, eller så har de kun 1 CI modul innebygget....

Finnes det noen med mulighet for 2? Eller er det noen kort som tar 2 USB CI moduler?

For NDS skal jeg bruke en Dragon CAM, og hvis tuner støtter DVB-S2 så ser jeg ingen grunn til at HD kanalene til Viasat ikke skal fungere....

"The search will continue"...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, prøver igjen.

Hvis jeg går til innkjøp av 1 stk TerraTec Cinergy S2 kort, så har denne som standard mulighet for å koble til en CI modul via seriell kabel (eller USB om du vil). Siden det er en seriell kabel, kan jeg koble til 2 CI moduler i serie da?

Noe som har testet dette eller lest noen om at dette vil fungere?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, prøver igjen.

Hvis jeg går til innkjøp av 1 stk TerraTec Cinergy S2 kort, så har denne som standard mulighet for å koble til en CI modul via seriell kabel (eller USB om du vil). Siden det er en seriell kabel, kan jeg koble til 2 CI moduler i serie da?

Noe som har testet dette eller lest noen om at dette vil fungere?
    Meg bekjent er det ikke noe viderekoblingsmuligheter på de USB-CI modulene. Så nei.

Hvis du vil gå for 1-dvb-korts-løsning vil jeg tro cardsharing er veien å gå.

Jeg vet at det er mulig å kjøre 2 LNB hoder inn på en kabel og ut igjen på 2 med multiplexere, siden det gjorde vi hos familien en stund siden. Det som var negativt da var at dene ene tunere måtte slåes av før den andre kunne slåes på. Vet ikke om det er det samme med DVB-kort. Er uansett ikke vanskelig å disable sånne kort programmatisk sett.

Er kanskje verdt litt forskning fra din side.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Meg bekjent er det ikke noe viderekoblingsmuligheter på de USB-CI modulene. Så nei.

Hvis du vil gå for 1-dvb-korts-løsning vil jeg tro cardsharing er veien å gå.

Jeg vet at det er mulig å kjøre 2 LNB hoder inn på en kabel og ut igjen på 2 med multiplexere, siden det gjorde vi hos familien en stund siden. Det som var negativt da var at dene ene tunere måtte slåes av før den andre kunne slåes på. Vet ikke om det er det samme med DVB-kort. Er uansett ikke vanskelig å disable sånne kort programmatisk sett.

Er kanskje verdt litt forskning fra din side.
    Du har rett i at den ene må slås av før den andre etc. En "forskningsmulighet" er å gå til innkjøp av 1 kort med CI integrert og en USB ved siden av, alt seriell koble 2 CI moduler og se hva som skjer. Men, det koster pæng, så jeg tror jeg sjekker litt rundt på nettet først.

Kan da umulig være den første som ønsker dette???

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •