HTPC 1080p med glatt hverdag - PC Bestillt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC 1080p med glatt hverdag - PC Bestillt

Hei!

Er på tanken å bygge en ny PC som tilfredsstiller dagens krav til en glatt hverdag.

Har laget ett utakst her:
    Hardware.no - Prisguide

Er det noe som kan forbedres mht. pris og eller kvalitet?

Det vil bli puttet inn ett lydkort som støtter de nye lydformatene når det kommer.

Pc'n skal tilkobles:
    En Marantz SR8002 som router videre til en 42" plasma 720P og snart en 1080P prosjektor (høyst sannsynlig Sony VW60)

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både RAM, grafikkort og systemdisk er fullstendig overkill hvis du ikke skal bruke maskinen til noe annet enn video og musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Både RAM, grafikkort og systemdisk er fullstendig overkill hvis du ikke skal bruke maskinen til noe annet enn video og musikk.
    Det kommer nok til å bli litt spilling også, men dette er ikke hovedformålet.

Systemdisken vil jeg ha da den sikrer en rask oppstart (?)

Hva er gode alternativer på RAM og grafikk-kort siden?

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 15.000 rpm disk i en htpc er bare tull og tøys og tilfører ikke annet enn merkostnad, varme og støy. Du trenger forresten en scsi-kontroller for å bruke den disken du har valgt ut. Ved boot vil du få en ekstra postscreen før os starter å loade så du vil vel neppe få noe særlig raskere oppstarttid med en slik. Gå heller for en sata disk med høy tetthet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder lenge med 2 GB RAM. Skjermkortet ville jeg byttet ut med et av de rimeligere modellene i samme serie (siste generasjon Radeon HD) hvis maskinen var en ren medieboks. Hvis du har tenkt å spille en del, så kan det være greit å velge et litt dyrere skjermkort, ja.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dropp den 15k rpm systemdisken, du merker ikke så mye til den i det daglige utenom høyere støynivå, noe du ikke vil ha i en slik maskin.

Et alternativ er den nye WD VelociRaptor 10krpm disken, som er både rask og meget stillegående, med god kapasitet

Seagate 1TB er ok, men jeg ville vurdert en WD GP 1TB eller en Samsung F1 1TB istedet om du er ute etter lavere støynivå.

AMD Phenom ville jeg styrt godt unna foreløbig, gå heller for en Intel Q6600 / Q9300, eller E8400.

3870X2 er ikke nødvendig med mindre du har tenkt å spille krevende spill i 1920x1200, og selv da holder nok et vanlig 3870.

4GB ram er helt ok, men ikke nødvendig, akkurat brikkene du har valgt er bra nok i lange baner.

Psu og kabinett; Corsair HX520W psu og Antec Solo eller Antec P182 istedet om du skal ha tårn, ellers finnes det mange dugendes htpc-kabinett der ute.

Du bør også definitivt ha en skikkelig cpukjøler, f.eks. en Xigmatek HDT-S1283 eller en Thermalright Ultra120 Extreme. Xigmatek-kjøleren er ganske ny, og har nesten like god ytelse som Thermalright-kjøleren, men til en lavere pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Dropp den 15k rpm systemdisken, du merker ikke så mye til den i det daglige utenom høyere støynivå, noe du ikke vil ha i en slik maskin.

Et alternativ er den nye WD VelociRaptor 10krpm disken, som er både rask og meget stillegående, med god kapasitet

Seagate 1TB er ok, men jeg ville vurdert en WD GP 1TB eller en Samsung F1 1TB istedet om du er ute etter lavere støynivå.

AMD Phenom ville jeg styrt godt unna foreløbig, gå heller for en Intel Q6600 / Q9300, eller E8400.

3870X2 er ikke nødvendig med mindre du har tenkt å spille krevende spill i 1920x1200, og selv da holder nok et vanlig 3870.

4GB ram er helt ok, men ikke nødvendig, akkurat brikkene du har valgt er bra nok i lange baner.

Psu og kabinett; Corsair HX520W psu og Antec Solo eller Antec P182 istedet om du skal ha tårn, ellers finnes det mange dugendes htpc-kabinett der ute.

Du bør også definitivt ha en skikkelig cpukjøler, f.eks. en Xigmatek HDT-S1283 eller en Thermalright Ultra120 Extreme. Xigmatek-kjøleren er ganske ny, og har nesten like god ytelse som Thermalright-kjøleren, men til en lavere pris.
    - Begynner å ta hintet på 15K HD

- Seagate har jeg definitivt best erfaring med, har pr. dags dato 2 stk WD, 1 stk Maxtor, 1 stk Samsung, 3 stk Seagate. Seagate har definitivt den "beste" susestøyen.

- Hvorfor droppe AMD phenom?

- Skal vurdere vanlig 3870

- 4 GB er for å være sikker

- Hvorfor Corsair PSU i stedet?

- Hvorfor Antec kabinett istedet?

- CPU kjøler gikk i glemmeboksen =)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Systemdisk:
    Hardware.no har gjort en blunder med Mtron her. Prisen på Mtron 3000 fra SHG.no er for en Mtron 1000 som er atskillig treigere.

Eventuelt:
    Kjøp I-Ram. DDR-Ram HDD, men med max 4 GB plass.
    Annet - Gigabyte i-Ram - Finn beste pris hos Prisguide.no

Den maxer ut S-ATA porten din (ikke S-ATA II desverre)...

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Thomas
    - 4 GB er for å være sikker
    Sikker på hva? Du må kjøre et 64-bits operativsystem (f.eks. Vista 64 bit) for å i det hele tatt ha TEORETISK mulighet for å utnytte denne mengden RAM. 2 GB er mer enn nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med støtte for DTS HD Master Audio og DD TrueHD på en HTPC ? Har dere tenkt noe på det ? Lar det seg gjøre pr. idag ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Hvordan er det med støtte for DTS HD Master Audio og DD TrueHD på en HTPC ? Har dere tenkt noe på det ? Lar det seg gjøre pr. idag ?
    Det vil bli puttet inn ett lydkort som støtter de nye lydformatene når det kommer.
    Kommer vel om ikke alt for lenge, så midlertidig løsning blir onboard lydkort.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Sikker på hva? Du må kjøre et 64-bits operativsystem (f.eks. Vista 64 bit) for å i det hele tatt ha TEORETISK mulighet for å utnytte denne mengden RAM. 2 GB er mer enn nok.
    Den diskusjonen orker jeg ikke begynne, hver gang jeg har bygd PC kommer det meninger om at jeg putter for mye inn, og gang på gang så kommer det til slutt en dag hvor det er nødvendig

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Til Systemdisk:

Hardware.no har gjort en blunder med Mtron her. Prisen på Mtron 3000 fra SHG.no er for en Mtron 1000 som er atskillig treigere.

Eventuelt:
    Kjøp I-Ram. DDR-Ram HDD, men med max 4 GB plass.
    Annet - Gigabyte i-Ram - Finn beste pris hos Prisguide.no

Den maxer ut S-ATA porten din (ikke S-ATA II desverre)...
    Så jo unektelig spennende ut.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den diskusjonen orker jeg ikke begynne, hver gang jeg har bygd PC kommer det meninger om at jeg putter for mye inn, og gang på gang så kommer det til slutt en dag hvor det er nødvendig
    Bare for å forklare: et 32-bits system kan adressere 32 bit minneadresser, noe som tilsvarer 4 GB. Dette inkluderer alle former for minne i systemet.
    Med 1 GB RAM på skjermkortet er vi nede i 3 GB som maksimalt kan adresseres av annet minne, og andre systemkomponenter vil redusere dette ytterligere.
    I praksis vil et slik system ha rundt 2.5 GB tilgjengelig systemminne, og det gjelder da uansett om du har plassert 4, 8 eller 100 GB RAM i maskinen.

Du kan selvsagt velge et 64-bits operativsystem og få mulighet til å utnytte en større mengde RAM, men da må man uansett spørre seg selv om hvor mye RAM man egentlig trenger.
    I praksis holder 1 GB lenge til HTPC-bruk, 2 GB er mer enn nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som 2x2GB ddr2 ram med god hastighet koster mellom 5-600,- ser jeg ingen grunn til å IKKE handle 4 GB
    Better to be safe than sorry.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo mer en spill PC enn noe HTPC, men det er jo moro å spille spill. Det virker jo som om du har et ubegrenset budsjett, så hvorfor velge AMD?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrPaulus
    Dette er jo mer en spill PC enn noe HTPC, men det er jo moro å spille spill. Det virker jo som om du har et ubegrenset budsjett, så hvorfor velge AMD?
    Sparer gjerne i noen krinker å kroker for å bruke på andre ting jeg.

Så bare noen gir meg en god grunn til å velge Intel i stedet for AMD når det kommer til ytelse for pengene så har jeg ikke noen prinsippiell grunn til å velge AMD jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei altså den CPUen der er jo ikke noe galt med, på langt nær, men den benytter seg av 65nm teknikk, og AMD har strukket strikken ganske langt slik at varmeutviklingen er ganske høy på denne CPU. Samtidig så er dette en BE som vil si at den har en åpen multiplier, men likevel imponerer den ikke når det kommer til overklokking der de fleste tester gir en ytelsesforbedring på snaue 12% mot 40% forbedring hos tilsvarende intel CPU. Nå er det ikke sikkert du skal overklokke maskina di, men uansett er Intel kanskje litt mer fremtidsrettet siden du har støtte for DDR3 mot DDR2 på AMD sine hovedkort samtidig som hvis du ikke har begrensning i budsjettet ditt får bedre ytelse hos intel, og mindre varmeutvikling. intel er i ferd med å gå over på 45nm teknikk på sine CPUer og det blir spennende å se hva disse er gode for, og det er ventet at de vil utmanøvrere AMD ganske elegant. Selv er jeg AMD mann men det er ikke tvil om at ytelsestronen eies av Intel. Når det kommer til pris er AMD snillere, og kan på så måte anbefale 9850 prosessoren til AMD, men hvis du skal spare penger og gå for AMD hadde jeg nok heller sett lenger ned på prislistene, der finner du CPUer til 5-600 kroner som duger friskt til spill og hvertfall til HTPC. Det var bare det at du har valgt ut ganske feite komponenter til en HTPC å være, så hvorfor ikke bare fyre igang Intel med en gang, så har du det råeste. Virker jo som om det er det du vil ha.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er PC bestillt med følgende specs:

Kabinett - Antec Performance P182

PSU - MIST 500 W rev. 3, avtagbare kabler

CPU - Intel Quad Q9300
    CPU Kjøler - Thermalright ULTRA 120 Extreme

Minne - 2 sett: Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance XP2-8000 2x2048MB

Harddisk:
    System:
    Intern SSD - MTRON SSD MOBI 3000 2,5" 32 GB
    Spill:
    Intern SATA - Seagate HD Cuda 7200.11 500 GB
    Film og musikk:
    Router m/storage Link - Linksys wrt350N
    Ekstern USB2 disk - Seagate freeagent Pro 1 TB

Skjermkort - Powercolor Radeon HD 3870X2

Hovedkort - Asus Maximus Formula S775 X38

Drev - LG Super multi blu ray dvd writer HD-DVD reader

Så får vi se om dette duger, forventningene er glatt HD hverdag, kjapp oppstart og shutdown, samt en veldig stillegående PC.

Newcomer Haavard74 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til den nette pris av? Mye av det samme som jeg ser på til min HTPC, uten at jeg tar den helt ut med SSD disk og såpass til skjermkort. I motsetning til deg så satser jeg på vannkjøling.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •