En liten HTPC guide

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En liten HTPC guide

Hei!

Jeg har prøvd å lage en liten guide om hvordan man kan sette sammen og konfigurere en HTPC basert på AMD sitt nye 780G chipset. Prøvde ut diverse i både Linux og Windows, med både BR avspilling og DVB-C. Ambisjonene for guiden var noe høyere enn hva resultatet skulle tilsi, men nok er nok. Nå er det vår

Skal til med et nytt prosjekt sammen med en kompis nå med bygging av HTPC med DVB-S istedenfor DVB-C. Blir sikkert morsomt det også. Kommer muligens til å oppdatere guiden med nye erfaringer dersom motivasjonen er tilstede.

Dersom noen har lyst til å kjøpe PC'en til en ok pris, så send meg en PM.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut!

Skal lese det mer nøye senere.

Ett spørsmål - Fungerer dette oppsettet sammen med parabol TV fra canaldigital?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, med et DVB-S kort istedenfor DVB-C burde det fungere. Forskjellen ligger i hvordan man tuner inn kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kansje noe sånt: Komplett.no - TerraTec Cinergy S2 PCI HD & CI, DVB-S/S2 (HD), with CI internal module

Også antakeligvis bare sette inn kortet og foreta et kanalsøk eller no? (CI Internal Module = kortleser, ikke sant?)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde vært en tutorial på det her !

kanskje noen har link til en side der de beskriver nermere?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CI = common interface, og det er ikke det samme som kortleser. CAM plasseres i CI. CI+CAM="kortleser". Men softcam + kortleser fra Norsk Tipping fungerer uten både CI og HW CAM.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo fint ut, men feks det kortet han nevnte litt over her.
    Støtter det softCAM?
    Blir det trøbbel på noen måte?
    Jeg kan godt se at softcam kan være lurt, men om jeg må klure like mye som du gjorde i guiden din, ja så er jeg 100% lost.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må ha CAM i tillegg til "CI module". Canal Digital bruker Conax CAM. Dette må kjøpes separat. CI+CAM koster kanskje rundt 1500 kroner. Kan godt "klure" noen timer med softcam da.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jooo, for all del.
    Men en sånn conax CAM.. er det slik at man bare kan se på en kanal, uten mulighet for å ta opp samtidig? Eller er det selve capture kortene som bestemmer dette? Jeg vil nemlig lage en PC der jeg kan ta opp samtidig som jeg ser på TV, evt ta opp to programmer samtidig.

I en tråd lengre nede på siden blir det påstått at man ikke kan kjøre slik dobbel opptaking/titting med en conax cam, men at man måtte ha en alphacrypt CAM?

Jeg sliter litt med å finne troverdig info når jeg vet så lite som jeg gjør...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet er det vel antall tunere som bestemmer om man kan ta opp en kanal og se på en annen. Noen kort har to tunere, men de fleste har en. Det kan selvfølgelig være flere kort i en pc. Det er visstnok mulighet for å bruke flere kanaler på samme tuner gitt at kanalene ligger på samme transponder. Men, men... Det er vel mer av teoretisk interesse.

Canal Digital bruker Conax. Vet ikke hva alphacrypt er. Softcam funker uansett :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, du har vel egentlig rett i at det ikke er noe å tape på å prøve først med softcam iallefall, så kan man kjøpe CAM etterpå eventuelt.

Noen av disse to du ville valgt?

Komplett.no - TerraTec Cinergy C PCI & CI, HD-support, DVB-C(Cable-TV), with CI internal module

Komplett.no - Digital Everywhere FloppyDTV-C/CI, Internal, Firewire, DVB-C receiver

Eller kanskje noe helt annet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke windows vil sikkert begge kortene fungere. Vet ikke helt hvordan støtten er i Linux. Det ene bruker FireWire, det andre PCI... Det som er viktig er at det finnes BDA drivere til kortene slik at man kan bruke flere forskjellige programmer under windows (MediaPortal ++). Dersom softcam skal brukes er det ingen grunn til å ha CI modul.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bangladesh Death Adder ? :-)

hmm, ja jeg får google BDA drivere og se om jeg finner noe fornuftig... rimelig kjedelig å være så grønn på noe...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kjøper det jeg lenket til, i tillegg til denne:

Komplett.no - CA Modul CONAX, passer til alle typer tunere som har en åpen slot CI for CAM

?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så burde det fungere. Med Canal Digital kort i CAM'en. Men jeg har kun brukt softcam så helt sikker er jeg ikke. Er litt usikker på hvordan det er med paring av kort/tuner hos Canal Digital.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte dem nettop en mail.

Skal si i fra om det de sier med en gang jeg får svar

Newcomer IamChrister sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Gode ting =)

Sitter og skal bygge en HTPC som er så lik det er mulig å komme TAKKER for en fin tråd og skal nok følge med videre……vær vennlig å post alt som måtte oppstå av utfordringer.

Min tråd
    :-D

Hvilken typer lyd-formater kan en hente ut av hovedkortet? Hva bruker du? Kan en få HD lyd ut til en forsterker på HDMI?

Newcomer Haavard74 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettes ingen dum guide, men da du kom til det jeg faktisk lurte på så gikk det litt fort i svingene for min del. Hvordan setter du egentlig opp en softcam på pc'n?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt avhengig av om du bruker Linux eller Windows. Felles for begge er at det må være en tilgjengelig kortserver som en kortklient kan koble seg mot. Jeg brukte NewCS kortserver både på Linux og Windows, kortleser fra Norsk Tipping og et vanlig Canal Digital smartkort.
    kort->kortleser->kortserver

I Linux brukte jeg sasc-ng/dvbloopback som "kortklient". Det er en elegant løsning hvor de kodede kanalene blir dekodet på et virtuelt dvb-interface. Krever litt innsats å sette opp, men helt overkommelig.

I windows er oppsett av kortklient avhengig av hvilket program du velger å bruke. MediaPortal støtter offisiellt ikke softcam, men med mdapi filter så fikk jeg i det minste acamd til å fungere ok.

Hvilken løsning er det du har tenkt å bruke (Linux/Windows + program)?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IamChrister
    Sitter og skal bygge en HTPC som er så lik det er mulig å komme TAKKER for en fin tråd og skal nok følge med videre……vær vennlig å post alt som måtte oppstå av utfordringer.

Min tråd
    :-D

Hvilken typer lyd-formater kan en hente ut av hovedkortet? Hva bruker du? Kan en få HD lyd ut til en forsterker på HDMI?

Jeg har ikke mulighet til å teste akkurat dette, men lychippen er en Realtek ALC889A , og den er kapabel til å kjøre "7.1+2":
    "The ALC889A series provide 10 DAC channels that simultaneously support 7.1 sound playback, plus 2 channels of independent stereo sound output (multiple streaming) through the front panel stereo output."

Lyd over HDMI skal også være støttet:
    "High-definition-ness is carried all the way through to the HD 3200's outputs, which include not only VGA and DVI, but also HDMI and even DisplayPort. HDCP is supported, as well, and the 780G is smart enough to be able to route S/PDIF audio through its HDMI output."

Men hvordan det fungerer i praksis kan jeg ikke svare på... Vær obs på at det muligens må kjøpes noe ekstra moduler til f.eks PowerDVD for å få full lydstøtte på selve avspilleren.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •