Torvik's HTPC prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer IamChrister sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Torvik's HTPC prosjekt

Hei godt folk!

Vil på forhånd takke for en berikende lesing her på forumet. Har lagt ned en go del timer her inne, og føler nå en viss kunnskap har kommet inn:-D Dermed setter jeg i gang et prosjekt som vil utspille seg i denne tråden.

Saken startet med at jeg kvittet meg med Viasat en gang for alltid:evil: og har i det siste vurdert en rekke tv-tilbud uten helt å bli overbevist. Men som det er omtalt i en rekke tråder, er vinneren CD og det i en HTPC.

Har en stund ønsket å samle alt på en pc under tv-benken så nå benytter jeg sjansen.
    HTPC’en skal brukes til hjemmekino formål som film på DVD, Blu-ray og fra disk. Videre blir den selvfølgelig nyttet som musikk avspiller og andre multimedia formål.

Har i dag hjemmekino som består av en Harman Kardon AVR230, div. høgtalere og en Panasonic TH-42PV600. Harman’en vil nok vike for en oppdatering innen kort tid da jeg vil ha HDMI og alle de nye HD-formatene. Så HTPC’en skal bygges så den er fult ut kompatibel med de nye HD-formatene.

Min Handleliste
    (oppdatert 28.04)

Med kabinett: OrigenAE S14V funnet på NetShop

Og så trengs det en Conax CAM, har søkt litt utenlands for å finne rimelige alternativer men føler meg ikke sikker på om alle er brukendes her til lands. Håper på en til under 300.-

Hovedkortet som er valgt er testet her og beskrives slik at jeg ikke trenger et ekstra skjermkort for å nytte HTPC’en kun til multimedia oppgaver. Noen innspill på denne påstanden?
    EN TEST TIL
    EN NYTTIG TRÅD

” For those not wanting to bother with Blu-ray (or HD DVD), it'll still save you money because it affords lower power across the board on all common compression types: MPEG-2, H.264 and MPEG-4 (Divx/Xvid). But then again, a PC Blu-ray drive isn't that expensive any more – the only thing that's missing is full bitrate High-Definition 7.1 channel audio pass through. Currently PC users are still limited to DVD quality 5.1 channel Dolby Digital and DTS audio.”

Hvilken kort må til for å få lyden fra Blu-ray plata? Med andre ord, lydkort til HD-materiale

Tar imot alle kommentarer og råd med stor entusiasme !!

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha!
    Tror ikke jeg er den rette til å svare på noen av spørsmålene, men måten posten er skrevet på gjorde meg nesten glad. Slik skal en tråd med forespørsel om hjelp utformes! Likte spesielt "Tar imot alle kommentarer og råd med stor entusiasme !!". Glimrende! :razz:

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker......

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens et godt tips å følge serien til Mastiff på hw.no?

del 1 - komponentvalg
    del 2 - operativsystem
    del 3 - avspiller(e) (ikke ferdig, forventet før 17.mai)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jo, ja men nej....

Ikke for å rakke ned på Mastiff, men her ble det mye historie å lite nyttig for min del =) mye grunnet jeg bygger ny HTPC og ikke en oppdatering. Har lest denne artikkelen før og den ga en del nyttig informasjon og forklaringer jeg har lett etter

AMD er mitt valg, og jeg mener det er i dag et bedre valg en Intel grunnet:
    Testene som jeg har lest og linket til over.
    AMD’s 780G plattform med hardware akselerasjon av HD materialer.
    Integrert skjermkort som duger til mit bruk.
    Litt usikker på HD-lyd biten.

Å komme unna kjøp av dedikert skjermkort er en stor + siden dette alltid skaper mye varme.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og den varmer du sparer på integrert grafikk, taper du igjen om du kjører AMD isteden for Intel 45nm med samme ytelse... Dessuten får du MYE mer for pengene om du går for en Intel CPU idag.
    Annbefaler Intel og ATI HD 3xxx.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagzen
    Og den varmer du sparer på integrert grafikk, taper du igjen om du kjører AMD isteden for Intel 45nm med samme ytelse... Dessuten får du MYE mer for pengene om du går for en Intel CPU idag.
    Annbefaler Intel og ATI HD 3xxx.
    Kan du liste opp noen alternative komponenter til meg......har ikke lest så mye om Intel, men kan tenke meg å se på et godt alternativ om det ikke er for mye bryderi:|

Ved første blikk på hw.no har jeg en følelse av en mye høyere pris. Er dette billigste cpu? over dobbel pris av mitt AMD valg(som burde være tilstrekkelig når en ser på kravene hovedkortet har til cpu, ved HD-material avspilling)

Jeg fant jeg fant litt info:
    Intel Core 2 Duo E8400 - 2.66Ghz - 65.0W
    AMD Athlon 64 X2 4450e - 2.3Ghz - 45.0W
    Gigabyte GA-MA78GM-S2H - 5000+ 65nm - 64/110W (som vist i testen linket til på topp)

780G Hovedkortet til AMD er jo skreddersydd til HTPC bruk:-D

Håpt i neste Intel Graphics Media Accelerator GMA X4500
    The X4500 GPU is scheduled to appear in the forthcoming GM45 ("Cantiga") and G45 ("Eaglelake-G") chipsets and will be manufactured with 65nm technology. Like the X3500, X4500 will support DirectX 10 and Shader Model 4.0 features. Intel is aiming this solution to be 3x faster than the GMA 3100 (G33) in 3DMark06 performance, resulting in a score of around 1000 points.[7] In addition to the increase in performance, a more advanced version of Intel Clear Video technology as well as HDCP support will be integrated, allowing for smooth HD-DVD and Blu-Ray playback. The X4500 is scheduled to be released in Q2 2008.[8] [9]

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat fra tomshardware.com:

"The 780G chipset holds the new record for the lowest power consumption."

"Rival Intel is put to shame by AMD's chipset in every single one of these categories. And although Nvidia recently released a similar product with the GeForce 8200 mGPU, we have yet to receive a review sample.":twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vell an på hvor mye kraft du trenger, men skal du kjøre oppskalering av dvd`er og trenger mye kraft til det er Intel sine quad core prosessorer et bra valg, de har akkurat hatt en kraftig prisreduksjon. Ellers så er E8000-serien til Intel et godt valg, mye ytelse og lite varme(45 nm).

Her er en god sammenligning av dual core cpuer: X-bit labs - Contemporary Dual-Core Processors Shootout (page 3)

Forslag til skjermkort:
    Komplett.no - Asus Radeon HD 3450 256MB DDR2, PCI-Express 2.0, DVI, Passive
    Komplett.no - Asus Radeon HD 3650 512MB DDR2 Silent, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

Jeg fant jeg fant litt info:
    Intel Core 2 Duo E8400 - 2.66Ghz - 65.0W
    AMD Athlon 64 X2 4450e - 2.3Ghz - 45.0W
    De to cpuene du nevner stiller i 2 helt forskjellige klasser både når det gjelder pris og ytelse.

The 780G chipset holds the new record for the lowest power consumption.
    Stemmer sikkert det, men chipsetet bruker så lite i forhold til en cpu uansett.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg viste til at AMD's prosessor har lavere watt en den eventuelle Intel prosessoren. Testen til tomshardware.com viser til effektforbruk ved avspilling av Blu-ray film med nevnt hovedkort og en AMD prosessor =)

Jeg vil med dette påstå, som en del andre, at AMD’s løsninger for HTPC uten tvil er det beste valget per. dags dato…….det med tanke på nødvendig kraft med et minimums effekt forbruk satt i forhold til prisen.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for div. innspill så langt =)

Nå er alt i bestilling og ventetiden på hardware starter...........

Jaja ting tar tid.....1,5 ukes ventetid på Origen AE S14V grunnet surr hos Netshop, Men alt annet er jo i rute, så får koze meg med delene som kommer i morgen =)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IamChrister
    Takker for div. innspill så langt =)

Nå er alt i bestilling og ventetiden på hardware starter...........

Jaja ting tar tid.....1,5 ukes ventetid på Origen AE S14V grunnet surr hos Netshop, Men alt annet er jo i rute, så får koze meg med delene som kommer i morgen =)
    Surr?

Jeg fikk beskjed om at Netshop ikke hadde mulighet til å ta den inn, så jeg bestilte den dra USA istede.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den CPU-kjøleren fra Noctua, er ikke de i det høyeste laget? Jeg har tenkt litt på noe lignende for min s14v, men det begrenser seg litt når kabinettet er totalt 15 cm høyt.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole_J
    Surr?

Jeg fikk beskjed om at Netshop ikke hadde mulighet til å ta den inn, så jeg bestilte den dra USA istede.
    Humm......dette må sjekkes i morgen TILI. De sa det ville vere på lager om en ukes tid til meg da jeg ringte i går!!

Hvor i USA bestilte du da? om jeg må det også.....

Kjøleren er 103mm høg og kabinettene finer du mål på her så får håpe ting passer:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Humm......dette må sjekkes i morgen TILI. De sa det ville vere på lager om en ukes tid til meg da jeg ringte i går!!

Hvor i USA bestilte du da? om jeg må det også.....

Kjøleren er 103mm høg og kabinettene finer du mål på her så får håpe ting passer:-?
    Jeg bestilte fra The MCE Store: Media Center & HTPC Cases, PVR Cards, and Components at the Best Price og bruker jetcarrier til å sende pakken siden de ikke sender til Norge.

Blueray/HDDVD-spiller og kabinett for 4500,- m/frakt og mva. Sparer faktisk ca 1000,- kr på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke 103mm høy, men 130mm.

103 mm er uten viften på toppen. Så du får håpe på at du har mer enn 2 cm å gå på, og husk at 15 cm er fra undersiden av beina og til toppen av kabinettet. Går det bort 1 cm på beina, så har du da 1 cm å gå på, og den blir tøff.

Fra Amentio:
    Heatsink Dimension 122(L) x 122(D) x 103(H) mm
    Fan Dimension 120x120x25 mm

Fra Mikroplex:
    Bredde:122 mm
    Høyde : 130 mm
    Dybde : 122 mm

Jeg sliter selv med å finne kjøling som passer til dette kabinettet.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

venter.......venter......venter

Fekk lovnad fra Netshop i dag om at kabinettet vil være i deres hender før ukeslutt . Så håper jeg får kabinettet neste uke da. Har du Ole_J fått din bestilling fra statene da? Ser de ligger ved kjøler i pakken med amd prosessoren, så den vil bli en mulig løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fekk lovnad fra Netshop i dag om at kabinettet vil være i deres hender før ukeslutt . Så håper jeg får kabinettet neste uke da. Har du Ole_J fått din bestilling fra statene da? Ser de ligger ved kjøler i pakken med amd prosessoren, så den vil bli en mulig løsning.
    Den ligger hos JetCarrier klar til å bli sendt med fly på Torsdag. Så jeg har den nok i midten av neste uke. Bestilte også BlueRay/HDDVD-spiller, og totalt med frakt og mva blir det 4500,- for alt. Sparer altså ca 1000,- på å bestille dra USA.

De hadde også en egen kjøler for OrigenAE med lavt kabinett som jeg oppdaget i ettertid. Synd jeg ikke bestilte denne med det samme:
    OrigenAE C10 Low Profile Heatpipe CPU Cooler for Intel Socket 775

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Venter

Ting tar tid men håpet er ennå ikke ute......Får jo pusse litt på mercen og lyttet litt på fuglene i mellomtiden

Sender en 17.MAI helsing til alle som har vert med og utformet dette forumet. Stor takk til alle som har bidratt med nyttig informasjon:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

780g = Gull

Er helt enig med deg i at AMDs 780g-baserte hovedkort er et godt valg når formålet med PC'n er HTPC. Tilsvarende ytelse fra et intelbasert system m/dedikert skjermkort er jo dyrere og utvikler masse varme.

Tips hvis du vil fjerne mer varme fra kabinettet: picoPSU
    Det er en ekstern strømforsyning på 120w.Utifra handlekurven din bør det holde i massevis. Da kan det hende du kan kutte ut noen av viftene også........

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •