Lydkort rett inn i effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkort rett inn i effektforsterker?

Hva er forskjellen på signalet ut fra en forforsterker og fra et lydkort? Lydkortet er "high-end" med RCA ut. Vil signalet fra en forforsterker være kraftigere?

Lurer på om jeg bare kan koble en effektforsterker rett på lydkortet, noen som har noe erfaring med dette?

Newcomer Kristian`s Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktiskt det går, men må huske å sette hovedlyden ned, ellers så tror jeg det blir høyt, hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det går bra

Hei
    Det går fint å kjøre lydkort rett i power-amp, men du vil trolig få en kraftig "thump" (evt smell) når du slår av PC pga. du får en spike på signalet rett inn på power-amp (som følge av spenningsfallet på lydkortet).

Et tips er å dempe signalet mellom hovedkort og power-amp. Det kan man enten gjøre gjennom en for-forsterker (evt passiv sådann) eller å bygge en voltage divider inn i RCA pluggen (eller XLR pluggen). Dette krever at du kan bruke en loddebolt. Se f.eks. instruks på Uneeda Audio - Build your own attenuator pads.

Jeg kjører selv et LynxTwo-B lydkort rett inn på en kraftig power-amp. Har lagt en 20db voltage divider inn i XLR pluggene og dette demper smellet når PC'n slås av til en svak "thump" (ofte ikke hørbart).

En annen fordel med en slik voltage divider er at du slipper å dempe signalet kraftig i den digitale domene i PC'n, noe som visstnok skal forringe lyden noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grufsen
    Hei

Jeg kjører selv et LynxTwo-B lydkort rett inn på en kraftig power-amp. Har lagt en 20db voltage divider inn i XLR pluggene og dette demper smellet når PC'n slås av til en svak "thump" (ofte ikke hørbart).
    Hei!

Kjører selv med LynxTwo B direkte mot effektforsterker.
    Jeg har dempet volumet med 20 dB på "Output Monito Source" for å få fornuftig kontroll på volumet. Mye bedre å gjøre som deg, å lage et fysisk dempeledd.

Hvilke verdier har du på motstandene?
    Har du laget en simpel spenningsdeler med 2 eller 3 motstander?

(Tenker på at utgangsimpedansen på kortet er 100 ohm (50 ohm ubalansert, kommer til å bruke dette ubalansert en stund) og det er oppgitt en såkalt "Output Drive Capability" på 600 ohm).

MVH
    KOL69

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg husker brukte jeg 400 ohm, men jeg tror nok jeg ville brukt en litt lavere verdi om jeg skulle gjort det om igjen (du ønsker å finne noe som gjør at både lydkortet og power-amp ser ca samme last som før).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og for ditt andre spm om jeg bruker ubalansert/ balansert? Begge deler faktisk, kjører balansert til fronthøytalere og sub og ubalansert til de 3 andre kanalene. Det er 3 motstander for de balanserte pluggene og 2 for de ubalanserte.

Tips: ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa selger gode motstandere, XLR og RCA plugger (f.eks Neutrik) og de har butikk nedenfor Storo i Oslo (sender også i posten om det ønskes).

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på her.
    Har nettopp anskaffet meg et Audiotrak Prodigy 7.1 Hifi lydkort. Har en billig kinesisk effektforsterker (Shengya). Merker tydelig sus/støy og noe vine lyder når jeg kobler analogt rett i effektrinnet.

Kan dette være et impedanse problem eller kan det skyldes at lydkortet eller effektforsterkeren ikke er god nok?

Kobler jeg et EMU 04040 USB lydkort/interface (den har preamp) rett i effektrinnet, så er det nesten null støy.
    Kobler jeg Audiotrak lydkortet analogt rett i en Yamaha surround receiver, er her heller ikke støy noe problem.

Men fra lydkortet rett i effektrinnet fungerer altså dårlig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •