1080P hakker ved tunge scener. Hvorfor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1080P hakker ved tunge scener. Hvorfor?

Har en HTPC med 8600GT og en E4400. Stillegående.

Har så en MKV-fil (som ligger lokalt på en Sata-disk) i 1080P som jeg kjører & filmen får heng (stopper noen sekunder) når det skjer mye.

Task manager viser at CPU1 er nesten arbeidsløs, mens CPU2 går opp mot 85%. Spiller av med Media Player Classic & ZoomPlayer. i bunnen ligger CCCP-pakken -siste versjon.

Har forsøkt med overklokking av både GPU & CPU uten at det ble nevneverdig bedre. Alt fungerer selvfølgelig hvis filmen spilles av i 720P.

Noen som ser hvor flaskehalsen er?

Er det GPU eller CPU (eller begge deler)?

Mullah

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro det er en kombinasjon av CPU og driverpakken du bruker, men kan være at du får det til å fungere glatt med andre codecs.
    Jeg vil foreslå at du fjerner CCCP og prøver deg med kun med haali media splitter + ffdshow (de nyere skal støtte flerkjerne). Alternativt så kan du også prøve coreavc (skal gi litt mindre cpu belastning enn ffdshow).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt samme problemet. FFD-show, iallefall den utgaven som kom med CCCP når jeg installerte det, støtter ikke multicore cpu. Jeg installerte CoreAVC i tillegg og da gikk det bedre. Se forøvrig min tråd her: http://avforum.no/forum/htpc-softwar...ore-cpu-2.html

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også prøve PowerDVD 7.3, den støtter videoakselerasjonsteknologien i 8600GT-kortet ditt, og gir en betydelig lavere belastning av CPU, ved å bruke GPU bedre. :-D
    Verken Zoom eller MPC støtter vel dual-cpu, de klarer heller ikke, så vidt jeg vet, å utnytte GPUen fullt ut? Da må du i tilfelle installere coreAVC, som nevnes i ett av de andre svarene. Den bruker begge cpuer.

- Bjørn

edit: omformulering..

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener at PowerDVD V7.3 ikke kan vise .mkv filer så jeg lastet ned siste versjon (V8 ultra) & ikke der heller. Den kan MYE, men avspilling av MKV var et ikke tema dessverre :-(

Ser ut som jeg prøver CoreAVC. Skal gi lyd fra meg når dette er testet.

Takk for mange gode svar.

Mullah

Sitat Opprinnelig postet av Brillegeit
    Du kan også prøve PowerDVD 7.3, den støtter videoakselerasjonsteknologien i 8600GT-kortet ditt, og gir en betydelig lavere belastning av CPU, ved å bruke GPU bedre. :-D
    Verken Zoom eller MPC støtter vel dual-cpu, de klarer heller ikke, så vidt jeg vet, å utnytte GPUen fullt ut? Da må du i tilfelle installere coreAVC, som nevnes i ett av de andre svarene. Den bruker begge cpuer.

- Bjørn

edit: omformulering..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mariusm69
    Har en HTPC med 8600GT og en E4400. Stillegående.

Har så en MKV-fil (som ligger lokalt på en Sata-disk) i 1080P som jeg kjører & filmen får heng (stopper noen sekunder) når det skjer mye.

Task manager viser at CPU1 er nesten arbeidsløs, mens CPU2 går opp mot 85%. Spiller av med Media Player Classic & ZoomPlayer. i bunnen ligger CCCP-pakken -siste versjon.

Har forsøkt med overklokking av både GPU & CPU uten at det ble nevneverdig bedre. Alt fungerer selvfølgelig hvis filmen spilles av i 720P.

Noen som ser hvor flaskehalsen er?

Er det GPU eller CPU (eller begge deler)?

Mullah
    En raskere CPU fikser dette, den du har er for treg. Du kan løse det ved å legge inn Nvidia Purevideo og bruke hardware akselerasjon, da vil skjermkortet ta seg av avspillingen og det er lagd for det, da vil CPUen gå ned til 5-10%

/PWB

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Core AVC fungerer glimrende

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mariusm69
    Mullah
    Før du kjøper deg noe nytt... prøv dette. Les Mastiffs HDPC guide del 3 på hw.no.

De som har tokjerners prosessorer istedenfor firekjerners, skal endre femtallet helt på slutten av Avisynth-oppsettet til et tretall. Det lønner seg (ikke spør meg hvorfor, jeg kan ikke avansert teori) å kjøre én tråd mer enn man har kjerner, så derfor er det fem tråder for fire kjerner og tre for to kjerner.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt lenger opp her: installer en ffdshow-versjon som er optimalisert for flere kjerner. Da vil du få jevnet ut CPU-belastningen og klippene vil mest sannsynlig gå glatt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •