Får ikke glatt panonering i MPEG-2 HD film

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får ikke glatt panonering i MPEG-2 HD film

Spiller av MPEG-2 (X-Men 3). Panoreringen er ikke helt glatt. Ser tendensen allerede når Marvel navnet sklir over skjermen, men det er enda tydeligere i den første scenen når hustakene "hakker" under panoreringen.

Kjører Vista 64 på en Quad core Q6600 m/ATI Radeon HD 2600 Pro grafikkort. CPU-belastningen er relativt lav (en kjerne ligger 20-35%, de andre under 20%, totalt stort sett under 15%).

Jeg mottar også gjerne tips om filmer som kan være "helt jevne" under panoreringer. Så har jeg en referanse å måle mot.

(Data-)Skjermen min er 1680 x 1050. Jeg har prøvd ulike settinger for størrelse i full skjerm view. Kan det være at skaleringen tar det jeg trenger av ytelse? Har prøvd med både VLC, Media Player Classic, KMPlayer og GOM (GOM greide ikke vise filmen). KMPlayer lot meg velge Enhanced Video Renderer som jeg antar er Vista EVR. Men jeg kunne ikke se noe forskjell på denne eller WMV9 rendering ift panoreringer.

Har jeg for høye forventninger?

Her er mediainfo for filmen:
    Format : MPEG-2 Transport
    Format/Family : MPEG-2
    File size : 13.7 GiB
    PlayTime : 1h 44mn
    Bit rate : 19 Mbps

Video #0
    Codec : MPEG-2 Video
    Codec profile : Main@High
    Codec settings/Matri : Standard
    PlayTime : 1h 44mn
    Bit rate : 25 Mbps
    Bit rate mode : CBR
    Width : 1920 pixels
    Height : 1080 pixels
    Display Aspect ratio : 16/9
    Frame rate : 29.970 fps
    Chroma : 4:2:0
    Interlacement : Bottom Field First
    Bits/(Pixel*Frame) : 0.402

Audio #0
    Codec : AC3
    Bit rate : 448 Kbps
    Bit rate mode : CBR
    Channel(s) : 6 channels
    Channel positions : Front: L C R, Rear: L R, Subwoofer
    Sampling rate : 48 KHz

Jeg må jo innrømme at siste Superman med Blu-Ray på PS3 heller ikke er helt glatt under panoreringer - se på avisene i nyhetskiosken i en tidlig scene - på min 720p projektor (Benq 8720). Men det kan skyldes 720p nedskaleringen i PS3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan ha noe med oppdateringsfrekvensen på skjermen din. Den bør være lik som frameraten er i videoen du spiller av, eller 2 ganger, 3 ganger osv. Spiller du av en pal film som er 50Hz, så blir det best med 50Hz, eller 100Hz på skjermen. Tidligere så hadde jeg en TV koblet til min HTPC som bare taklet 60Hz via DVI, der var det veldig mye hakking på panoreringer hvis det jeg så på var 50Hz. Har nå byttet TV, til en som klarer 50Hz og problemet er borte.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunhystad
    Det kan ha noe med oppdateringsfrekvensen på skjermen din. Den bør være lik som frameraten er i videoen du spiller av, eller 2 ganger, 3 ganger osv. Spiller du av en pal film som er 50Hz, så blir det best med 50Hz, eller 100Hz på skjermen. Tidligere så hadde jeg en TV koblet til min HTPC som bare taklet 60Hz via DVI, der var det veldig mye hakking på panoreringer hvis det jeg så på var 50Hz. Har nå byttet TV, til en som klarer 50Hz og problemet er borte.
    Kan bekrefte funnene.

Jeg sleit sist her om dagen, da windows tryna og mosa powerstrip oppsettet mitt.

Måtte sette opp oppløsning på nytt å justere overscan, jeg fant kun en stabil oppløsning på 49.8hz i farten og regnet med at det skulle være bra nok.

Men det gav meget dårlig resultat, så jeg satt oppe en kveld og fant en perfekt 50.00hz.

Så det er kritisk å ha riktig hz.

Min plasma tåler ~47-61hz.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •