Ny HTPC - funker ikke

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny HTPC - funker ikke

Har nylig kjøpt inn alle komponenter (fra Komplett.no og Datakjeden) til en HTPC som jeg nå forsøker å få opp å stå.

Følgende komponentene er på plass:
    Kabinett: Silverstone SST-GD01B-MXR
    Hovedkort: Asus P5K-E/WIFI-AP, P35, Socket-775, DDR2, WIFI, ATX, GbLAN, PCI-Ex16
    Prosessor: Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte
    Vifte: Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 478/775/754/939/940
    Minne: Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 2048MB Kit w/two CL4 1GB Dimm's, E.P.P and DHX
    Skjermkort: XFX GeForce 8600GT 540M 512MB DDR2,PCI-Express, DVI/Tv-Out, 540/800Mhz
    DVD-spiller: Samsung DVD-brenner SH-S203 SATA Black OEM
    Harddisk: Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
    PSU: Seasonic S12-II Strømforsyning 430W, 120 Vifte, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin
    Windows Vista Home Premium

Kommer:
    Digital Everywhere FloppyDTV-S2, Internal, Firewire, DVB-S2 (HD-ready)
    CA Modul CONA

Det var frustrerende å endelig ha fått alle komponentene i hus og oppleve at HTPC ikke startet opp. Null aktivitet, dvs viftene går, kan åpne DVD-spilleren, harddisken sviver, det er lys i dioder osv og det er mulig å skru den på og av i fronten. MEN det er ingen respons på skjermen og det er ingenting som prøver å boote. Det er ingen lyd fra en power-on self test (satte på en høytaler for å sjekke).

Fjernet deretter alt som ikke er viktig - alle connectorene til frontpanel, usb-porter, harddisk osv, slik at det bare var på/av knappen i fronten som fungerer, samt at viftene går og skjermkort og minnebrikker selvfølgelig er på plass. Fremdeles ingen respons på skjerm - helt svart.

Tok deretter kontakt med en bekjent som tilfeldigvis hadde opplevd det samme en gang. Etter flere dagers prøving og feiling fant han ut at BIOS versjonen på hovedkortet var for gammelt i forhold til CPUen.

Andre som har samme erfaring? er dette en vanlig tilfelle? hva kan/må jeg gjøre? spørre noen om å få låne en gammel CPU slik at jeg får oppgradert BIOS til siste versjon? Sende hovedkortet tilbake og få et nytt?
    Det kan jo også være at det nye hovedkortet eller CPUen eller skjermkortet hadde en feil ved levering ...

Usikker på hva jeg skal gjøre videre.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd akkurat det samme som deg. Hos meg viste det seg at det var hovedkortet som ikke var 100%.

1) Forsøk med å benytte kun én og én minnebrikke. Sjekk også at de er plassert i anviste slot'er. Se manualen.

2) Sett i et annet skjermkort (gjerne et utdatert) bare for å sjekke om du får bilde.

3) Sjekk om kjøleribbene på CPU blir varm. Dersom den blir det, virker i alle fall CPU.

Dersom intet av dette gir deg noe svar eller endring, vil jeg anta at det er hovedkortet som ikke virker. Det er nemlig et svært vanlig problem. Imidlertid er det et sant helveté å gamble på å kjøpe et nytt for så å evt. bare konstatere at det ikke var hovedkortet likevel... :-| Det kan fort bli kostbart...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    3) Sjekk om kjøleribbene på CPU blir varm. Dersom den blir det, virker i alle fall CPU.
    Da får CPU i alle fall strøm :-D

Jeg har opplevd det samme og fikk nytt oversendt etter å ha klaget og sendt det defekte HK tilbake.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, jeg hadde forstått problemet om det var snakk om Intels nye 45 nm e8200 prossesor, men problemet ligger tydeligvis i busshastigheten på 1333 mhz.

Antageligvis må du låne en cpu med lavere fsb og deretter flashe bios, men hvis det er oppgitt på hjemmesiden til nettbutikken du kjøpte dataen på at hovedkortet støtter 1333 mhz fsb, så synes jeg det er rett og rimelig at de skal flashe biosen din, dvs at du sender hk tilbake.

Hvis ikke dette er problemet, er det enten grafikkort eller ram. Hvis ram'n er ødelagt, vil du enten få null oppstartslyd(pip), eller en konstant lyd. Man pleier ikke å få bilde på skjerm ved ram problemer.

Mitt tips er å kontakte nettbutikken og høre om kunder har hatt problemer med lignende oppsett, eventuelt hva de skal gjøre i denne saken.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøk clear CMOS (google). Kan faktisk løse slike ting, tar ikke tid, og er gratis ...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Forsøk clear CMOS (google). Kan faktisk løse slike ting, tar ikke tid, og er gratis ...
    Selvsagt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomasH
    Jøss, jeg hadde forstått problemet om det var snakk om Intels nye 45 nm e8200 prossesor, men problemet ligger tydeligvis i busshastigheten på 1333 mhz.

Antageligvis må du låne en cpu med lavere fsb og deretter flashe bios, men hvis det er oppgitt på hjemmesiden til nettbutikken du kjøpte dataen på at hovedkortet støtter 1333 mhz fsb, så synes jeg det er rett og rimelig at de skal flashe biosen din, dvs at du sender hk tilbake.
    Asus P5K-E/WIFI-AP, P35, Socket-775, DDR2, WIFI, ATX, GbLAN, PCI-Ex16
    Produktinfo: Maks. databushastighet 1333 MHz

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert at hovedkortet detekterer minnet ditt som det skal... med frekvenser, timings og ikke minst voltsetting.
    Har du prøvd med bare en brikke? Dine brikker trenger 2.1 volt, og hvis hovedkortet kjører på 1.85-1.90 som er vanlig så starter ikke pc'en med to av de brikkene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innspill!

Hvis du fortsatt ikke får datamaskinen til å funke, og flashing av bios er eneste alternativ, har du etter mitt syn krav på at nettbutikken skal flashe biosen din, siden den var oppgitt til å støtte 1333 fsb på deres hjemmesider.

Uansett lykke til.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tilsvarende problem med min HTPC etter transport i bil. Av og til startet den som normalt men slo seg gjerne av etter noen minutter, andre ganger ville den ikke starte og ingenting på skjermen.
    Etter mye prøving og feiling fant jeg ut at det var dårlig kontakt mellom CPU og sokkel. Jeg løsnet bare låsemekanismen for CPUen og beveget litt på den i sokkelen og festet låsemekanismen igjen. Etter dette har den fungert uten problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for engasjementet og alle tipsene :-D

Det var faktisk det første tipset som hjalp:

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    1) Forsøk med å benytte kun én og én minnebrikke. Sjekk også at de er plassert i anviste slot'er. Se manualen.
    Tok ut minnebrikken i DIMM_A2 - samme problem.
    Tok ut minnebrikken i DIMM_A1 og erstattet det med det som stod i DIMM_A2 og fikk BIOS-setup opp på skjermen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •