Skal bygge en toppkvalitets musikk-PC og trenger noen innspill

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal bygge en toppkvalitets musikk-PC og trenger noen innspill

Hallo,

Nå skal jeg skru sammen en HTPC.
    Den skal i utgangspunktet kun spille av stereo musikk.
    Kommer til å bruke en ekstern DAC for å få bra lyd ut til stereoanlegget mitt, som er av høy kvalitet (kostet 75.000 kr nytt, selv om det er ca 8-10 år siden).

Foreløpig har jeg ikke gått til innkjøp av HDTV, nyter fortsatt DVD-film på min 32" Finlux TV som ble årets TV i Lyd og Bilde i 2000, 2001 og 2002. Derfor ser jeg for meg at jeg må kjøre Windows Media Center i 640x480 inntil videre, men det er kanskje en håpløs ide?

Satser på å importere en 50" Pioneer Kuro etterhvert, men det kan godt drøye et år eller så.
    Det er uansett en fordel med en HTPC som kan kjøre 1080P nå, selv om jeg ikke bruker det enda.

Når det gjelder fjernkontroll, er jeg ganske grønn. Finnes det gode Media Center-fjernkontroller, eller bør jeg like godt kjøpe inn Squeezebox + remote med en gang?
    Bør være så enkelt at min teknologiaversive kone kan bruke det. Hva med et Logitech DiNovo-tastatur?

Og hva med lydfilene? Anbefales FLAC eller WAV når jeg skal sette igang med ripping av over tusen CD-er? Er FLAC helt problemfritt med tanke på tags og coverbilder etc? Anbefalt rippeprogram?

Selve HTPCen har jeg tre hovedkrav til, i prioritert rekkefølge:
    1. Mest mulig lydløs.
    2. Mest mulig lagringsplass
    3. Noenlunde god ytelse.

Forslag til oppsett:
    Hardware.no - Prisguide

* AMD 780G-basert hovedkort med optisk lydutgang.
    * 1 stk 750GB disk, mest mulig stillegående. Kan kjøpe flere etter hvert.
    * AMD Athlon 64 x2 5000+ Black Edition (lurt å underklokke den? og bør jeg velge laveffektsutgaven, f.eks. BE-2400 istedet?) Er usikker på CPU-kjøler. Trenger en liten, stillegående sak som passer i HTPC-kabinettet.
    * 4GB DDR2 RAM
    * Hva med å droppe fjernkontrollen og velge et miniatyrtastatur istedet? Logitech DiNovo virker jo helt konge...
    * DVD-brenner/leser
    * HTPC-kabinett. Tenkte på Antec NSK 2480. Bør jeg gå for en vifteløs strømforsyning? Fortron Zen 300W f.eks.? Kommer sikkert til å teste ut PSUen som følger med Antec-boksen først, så får jeg heller skifte dersom den bråker plagsomt mye.
    * Windows Vista

Håper på noen gode innspill!

mvh Thorstein Korsvold

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linken til prisguide virker ikke, regner med at du har glemt og dele.

Pc og CRT Tv er jo ikke verdens enkleste kombinasjon, men dersom det bare er for å velge sanger, skal det gå greit. Husk et grafikk-kort med TV utgang.

Du skrive Squeezebox i samme setning som fjernkontroll, er ikke helt sikker på om jeg helt skjønner den sammenhengen? Dersom du går for en eller annen version av Squeezebox, trenger du strengt tatt ikke bygge deg en HTPC, for jeg regner med at planen din med å bygge en HTPC er at den skal stå i stua sammen med resten av anlegget. En Squeezeboks blir da en "boks-på-boksen".

Ut fra hva jeg har lest er dbPowerAmp et bra program, som ordner tag og covers automatisk ved ripping.

-L-

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode tråder ang. SB her på forumet http://avforum.no/forum/av-prosessor...ebox-duet.html f.eks. det samme gjelder ripping (FLAC).. http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html f.eks.

Lykke til!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 GB RAM er ihvertfall totalt meningsløst til denne bruken. 2 GB holder lenge.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig har jeg ikke gått til innkjøp av HDTV, nyter fortsatt DVD-film på min 32" Finlux TV som ble årets TV i Lyd og Bilde i 2000, 2001 og 2002. Derfor ser jeg for meg at jeg må kjøre Windows Media Center i 640x480 inntil videre, men det er kanskje en håpløs ide?
    Tja..det duger hvis du ikke skal bruke pc'en til film. Gir en fryktelig liten arbeidsflate, så er nok redd du fort vil savne høyere oppløsninger.

Satser på å importere en 50" Pioneer Kuro etterhvert, men det kan godt drøye et år eller så.
    Det er uansett en fordel med en HTPC som kan kjøre 1080P nå, selv om jeg ikke bruker det enda.
    Wow..gikk inn på sidene til denne, fet sak, er i eimen til å bytte tv selv og dette har var jo meeeget spennende.

Når det gjelder fjernkontroll, er jeg ganske grønn. Finnes det gode Media Center-fjernkontroller, eller bør jeg like godt kjøpe inn Squeezebox + remote med en gang?
    Bør være så enkelt at min teknologiaversive kone kan bruke det. Hva med et Logitech DiNovo-tastatur?
    Har prøvd noen fjernkontroller (Thermaltake Medialab og en NN billig biltema sak). Min erfaring: sats på noe med bluetooth / trådlåst nettverk, ikke infrarødt (duger ikke når det mottaker sitter bak kabinettet). Skal prøve en fra RicaVision i neste omgang som har fått mye skryt Windows SideShow Universal Remote Control - Home

Og hva med lydfilene? Anbefales FLAC eller WAV når jeg skal sette igang med ripping av over tusen CD-er? Er FLAC helt problemfritt med tanke på tags og coverbilder etc? Anbefalt rippeprogram?
    FLAC er helt problemfritt. Tar tid å rippe CD'er, men når det er gjort fungerer det strålende. Jeg bruker EAC + AutoFlac til å rippe og Mediamonkey 3 /m ASIO til avspilling

Selve HTPCen har jeg tre hovedkrav til, i prioritert rekkefølge:
    1. Mest mulig lydløs.
    2. Mest mulig lagringsplass
    3. Noenlunde god ytelse.
    De erfaringene jeg har gjort tilsier at:
    * En HTPC blir aldri stille nok til seriøs lytting, derav må du dele den opp i en server-client løsning
    * 3.5" harddisker er nesten umulige å få helt lydløse. Sats derfor på en mindre 2.5" hd.
    * Ved å flytte lagringen ekstern, vil du få en klient som bruker mindre strøm, og derav også utvilker mindre varme
    * Sats på HW akselrasjon av grafikk. Nvidia 8500 GT og ATI etellerannet støtter dette og avlaster derav prosessoren.
    * Til sammenkobling av klient - server fungerer homeplug helt strålende (ethernet over strømnett)
    * Så lenge du ikke bygger et beist av en htpc med masse disker og strømsugende grafikkort kan du fint greie deg men en vifteløs strømforsyning. Du vil antageligvis greie deg med en 120mm som blåser litt kjølig luft inn samt en 120mm til å ta prosessorvarmen, tror kabinettet du velger har plass til det

Det var det..
    madsun

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill!

Har fikset linken nå, tar gjerne imot noen kommentarer på oppsettet :-)

Forresten gode innsigelser det med at arbeidsflaten blir fint liten i 640x480.

Når det gjelder Squeezebox, tror jeg kanskje at jeg dropper den.
    En HTPC med et Dinovo Mini-tastatur tror jeg blir bedre!

Link:
    Mini-tastatur for stuebruk - Hardware.no

T

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BE-2400 er en fin prosessor som utvikler lite varme, har den selv og kan bare snakke godt om den

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •