Endel spørsmål angående HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endel spørsmål angående HTPC

Jeg har idag en dårlig stasjonær pc koblet til min tv via VGA kabel. Ifra lydkort har jeg vanlig lydkabel (ikke SPDIF)til forsterker. Lydkort/skjermkort er forøvrig intergrert i hovedkortet. Jeg ser mye på film, og hører mye på musikk, men alt jeg ser eller hører på er nedlastede filer. Som oftest dvdrip og mp3.

Har tidligere syntes at lyd og bilde er helt ok, men etter å ha oppgradert høytalere samt lest endel på forumet her har jeg forstått at det finnes en annen verden der ute.

Derfor lurer jeg på om jeg kan få mye bedre lyd og bilde ut ifra pcen ved å oppgradere utstyret mitt? Får man f.eks ordentlig 5.1 lyd fra dvdrip filer ? Vil bilde bli bedre med et nytt skjermkort ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a-beck
    Derfor lurer jeg på om jeg kan få mye bedre lyd og bilde ut ifra pcen ved å oppgradere utstyret mitt? Får man f.eks ordentlig 5.1 lyd fra dvdrip filer ? Vil bilde bli bedre med et nytt skjermkort ?
    Kommer an på om personen som har rippet DVD'en har laget 5.1 spor på filen han har laget. Det er ikke vanskelig.

Skjermkortet ditt er nok bra nok. Men jeg mistenker at du ikke har kalibrert bildet ditt. Du sier ingenting om hva TV du har, så er vanskelig å si noe om hvor bra bildet kan bli.

Ville kanskje anbefalt deg å kjøpt et rimelig ATI kort som støtter powerstrip for å tune skjermbildet ditt enda mer. Men: Det er IKKE for nybegynnere, og du har en hel del lesing foran deg hvis du skal få bra resultat....med mindre du finner TV'en din på Powerstrip forumet og noen har laget en timingsfil for TV'en din...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tven er en LT 32-X70. Forsterkeren er en pioner vsx 916

Jeg har lest en del tråder i HTPC forumet og kommet fram til å kjøpe et lydkort. Sett på Komplett.no -TerraTec SoundSystem Aureon 5.1 PCI Lydkort PCI, Retail som jo er latterlig billig , men har digital utgang. Har forstått det slik at alt som trengs er å laste ned ac3filter og sette SPDIF til passtrought på AC3 OG DTS. Da skal forsterkeren ta seg av dekodingen ?

Vurderer også å kjøpe et skjermkort med HDMI utgang. Vil bilde bli bedre ift VGA ? sett litt på dette skjermkortet: ASUS GeForce 8600GT 256MB GDDR3 Silent - Netshop.no som jeg ser har HDTV utgang. Vil dette si HDMI utgang ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har lest en del tråder i HTPC forumet og kommet fram til å kjøpe et lydkort. Sett på Komplett.no -TerraTec SoundSystem Aureon 5.1 PCI Lydkort PCI, Retail som jo er latterlig billig , men har digital utgang. Har forstått det slik at alt som trengs er å laste ned ac3filter og sette SPDIF til passtrought på AC3 OG DTS. Da skal forsterkeren ta seg av dekodingen ?
    ?
    Og å sette playeren til å ta i bruk ac3filter vil jeg tro. Eventuelt ffdShow. Har ikke selv knotet med dette, men lest en del om det. Er andre som vet bedre enn meg her.

Vurderer også å kjøpe et skjermkort med HDMI utgang. Vil bilde bli bedre ift VGA ? sett litt på dette skjermkortet: ASUS GeForce 8600GT 256MB GDDR3 Silent - Netshop.no som jeg ser har HDTV utgang. Vil dette si HDMI utgang ?
    Det vil ikke nødvendigvis bli bedre (overraskende nok) med HDMI. Det kommer veldig an på bilde-prosesseringen i TV'en. Beste er å søke litt rundt etter TV'en din og se om andre har opplevd forskjell, ev hva de har gjort for å forbedre bilde.

Det er veldig få generelle råd når det kommer til PC->TV kobling og kvalitet. Mesteparten blir prøving og feiling og lese på info spesifikt for TVen din (og i mindre grad hva skjermkort du har).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jepp.

Vurderer også å kjøpe et skjermkort med HDMI utgang. Vil bilde bli bedre ift VGA ?
    Nei.

[/quote]
    sett litt på dette skjermkortet: ASUS GeForce 8600GT 256MB GDDR3 Silent - Netshop.no som jeg ser har HDTV utgang. Vil dette si HDMI utgang ?[/quote]

Tja, ofte er det betegnelse på at det har dedikert video accelering for blue/hddvd format eller at den har med utgang for Component.

Siden du kun spiller av dvdrips i divx format (Pas deg for an tøddel nissen som vil putte deg i buret) ville jeg googlet og lest meg litt opp på ffdhow og sett på å satt på postprosessering under avspilling for å kansje fåt til et bedre resultat.

Du kan også teste hvor godt en orginal dvd plate gir av kvalitet, husk at gfxkort har en rekke funksjoner for å behandle DVD kilden.

Har du ellers sjekket at du har pixel 1:1 og har kalibert skjermen din ?

Have fun

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •