Har 10.000 kr, ønsker hjelp til valg av fremtidsrettet PC.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har 10.000 kr, ønsker hjelp til valg av fremtidsrettet PC.

Hei

min nåværende stasjonære synger på siste verset etter 5 trofaste år. Jeg har et Lian Li PC777 kabinett som står urørt, Eizo skjerm og Logitech DiNovo trådløst tastatur. Så jeg trenger i grunn kun: 1) Enten innmat eller 2) Ny PC (kun maskinen) som kommer med garanti.

Det som er litt viktig er at maskinen er stabil dvs. ønsker ikke megaytelse for så å sitte igjen en maskin som har 4 ukers ferie til verkstedet sitt hvert år.

Den vil bli brukt til: Internett, MS Office og andre skole/jobb programmer og det er mulig jeg vil bygge på med mye harddiskplass for "film/serie jukebox" bruk. Mao. jeg trenger ikke det siste innen gaming verden.

Jeg ser etter en fremtidsrettet PC mtp. det siste innen tilkoblingsstandarder samt lydformater og støtte for 1080p videoavspilling (kjekt å ha, bare). Må kunne kobles til flat-TVer men det tror jeg alle stasjonære i dag kan?

Av ferdig-PCer ser jeg på alternativer fra Acer, HP og Dell.

Eller så har man alle de norske nettbutikk-PCene... Kanskje en idé å lese siste av DinSide.nos "DinSide PC" artikkel

Bare kjør på med tips. Er den liten og funky er det kult og. Trenger bare idéer på hva jeg kan forvente til 10.000 kr. i dag. Må gjerne koste 6-8.000 kr. og, kan strekke meg til 11-12.000 kr. om det skal være verdt det men ikke mer - alt over er overkill.

Ukjent landskap for meg, er ikke helt "n00b" men trenger noen guidlines og oppdateringer.

Takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Hei
    Det som er litt viktig er at maskinen er stabil dvs. ønsker ikke megaytelse for så å sitte igjen en maskin som har 4 ukers ferie til verkstedet sitt hvert år.
    Skjønner ikke helt hva du mener her. Man har aldri noen garanti for at en PC ikke går i stykker, selv om det vanligvis skjer svært sjelden. Hvis en PC er ustabil er det svært ofte brukerens feil, dvs man har overklokka, bruker ustabile drivere, har elendig kjøling e.l. Hvis du holder deg unna det skal det ikke være noen grunn til at PC'en er ustabil, uavhengig av komponenter eller merke.

Den vil bli brukt til: Internett, MS Office og andre skole/jobb programmer og det er mulig jeg vil bygge på med mye harddiskplass for "film/serie jukebox" bruk. Mao. jeg trenger ikke det siste innen gaming verden.
    Med forbehold om at skole/jobb programmene ikke er spesielt tunge, så klarer du deg så og si med hva som helst som selges nytt i dag.

Jeg ser etter en fremtidsrettet PC mtp. det siste innen tilkoblingsstandarder samt lydformater og støtte for 1080p videoavspilling (kjekt å ha, bare). Må kunne kobles til flat-TVer men det tror jeg alle stasjonære i dag kan?
    De fleste skjermkort har i dag DVI-utgang. Denne gir digitale videosignaler og kan fint kobles til en hvilken som helst TV med en DVI->HDMI adapter. Alle skjermkort i dag kan gi en oppløsning på 1920x1200 og mer til. Lydformater støttes gjennom programvare (codecs) og har ingenting med maskinvaren å gjøre. Digital lydutgang kan være en god ide. De fleste nye hovedkort har lydkort med en slik digital utgang. Da trenger du en ekstern DAC (digital to analog converter) for å gjøre om disse til analoge signaler du kan sende til forsterker (hvis ikke forsterkeren din har innebygd DAC). Kvaliteten på lydkortet har dermed ingenting å si, siden det bare sender digitale signaler. Lydkvaliteten er bare avhengig av kvaliteten på DAC'en og forsterkeren.

Av ferdig-PCer ser jeg på alternativer fra Acer, HP og Dell.
    Med dine kriterier står du ganske fritt til å velge, siden omtrent alle nye PC'er i dag gjør det du vil. Så lenge du har digital lyd- og bildeutgang vil du klare deg fint i årene som kommer. Du kan lese litt om HDCP rundt om kring på nettet hvis du vil være helt sikker på at du kjøper en "fremtidsrettet PC". Det kan jeg dessverre ikke noe særlig om.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til bruken du skisserer kommer du veldig langt med halvparten av ditt budsjett, 5000,-, hvis du bygger selv. Gjør et søk på HTPC her på forumet, det eksisterer veldig mange tråder med hardware-anbefalinger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •