Hakking og "støy" i bildet - FloppyDTV-S2, Mediaportal og PowerDVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hakking og "støy" i bildet - FloppyDTV-S2, Mediaportal og PowerDVD

Hei,

Jeg har en selvbygget HTPC med følgende elementer:

- FloppyDTV-S2 Tv-kort og Alphacrypt CAM (Conax kompatibel)
    - HIS Radeon 2600XT med Catalyst Control Center (Avivo)
    - Mediaportal (TVEngine3 og TVClient)
    - Cyberlink PowerDVD (Bruker kodek)
    - Combined Community Codec Pack (ffdshow for standard def. TV)

PC'en har ganske bra spekk. Har akkurat oppgradert den. Gigabyte hovedkort med Intel Core2Duo 2.67GHz CPU (6750) og 2GB Ram. Har oppgradert Bios og Chipset til siste drivere.

Jeg kjører med Windows Xp SP2 med alt av patcher som anbefalt på Team-Mediaportal og som abefalt på Digital-Everywhere.

Jeg har abonnement hos CanalDigital med HD-pakke.

Jeg har mange ulike småproblemer som er ganske irriterende:

1. Under TV titting på HD-kanaler kommer det ofte et grønt "digital mønster" som dekker TV-skjermen et kort glimt. Kanskje 0.1-0.2 sekunders varighet.

2. Ved avspilling av vanlige kanaler hender det at det kommer opp svart skjerm med lyd og undertekst. For at jeg skal få frem kanalen må jeg "besøke" andre kanaler og så hoppe tilbake til den kanalen jeg hadde problemer med. Dersom jeg velget Cyberlink sin kodek for SD TV så fungerer det fint.

3. Problemer med såkalt "tearing". Kommer opp en linje i bildet som oftest ved panorering. Når jeg aktiveter "VMR Exclusive mode" i Config for TVServer blir den borte. Det virker imidlertid som om ytelsen faller noe når jeg gjør det.

4. Etter en stunds TV-titting så fryser ofte bildet et sekund eller to før den kommer igang igjen. Har dette noe med "Timeshifting" å gjøre og skriving til fil? Irriterende.

Dette er de viktigste problemene jeg har nå med HTPC'en. Jeg har lagt ned mye tid og arbeid på å konfigurere og har ikke lyst til å gi opp. Håper derfor noen kan hjelpe meg.

Mvh.
    Tom-Roger

Newcomer Njaal[NOR] sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei kan bare si at jeg har "samme" type problem som deg.

HW:
    CPU: AMD X2 5200+
    RAM: 2GB
    TVKORT: 2x Floppy DTV/C
    SKJERMKORT: nVidia 8500GT

SW:
    XP SP2 alle patcher.
    Media Portal 0.2.3, TV Server 0.3
    PowerDVD 7.3 som dekoder.
    nVidia Pure Video som dekoder.
    Og de 2 dekoderne som følger med Media Portal.

Jeg har problemer med "tearing" når jeg ser på fotball med panorering.

Men jeg har ikke testet "VMR Exclusive mode" i TV-Server skal se om dette hjelper på noen av dekoderne.

Edit: Kjører foresten dualboot med Vista Media Center. Og der fungerer alt helt perfekt... men der mangler jeg guide på C+ kanalene og teksting selvfølgelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er nokre tips:

Sitat Opprinnelig postet av tommeltott
    1. Under TV titting på HD-kanaler kommer det ofte et grønt "digital mønster" som dekker TV-skjermen et kort glimt. Kanskje 0.1-0.2 sekunders varighet.
    Sannsynlevis relatert til kodek.

2. Ved avspilling av vanlige kanaler hender det at det kommer opp svart skjerm med lyd og undertekst. For at jeg skal få frem kanalen må jeg "besøke" andre kanaler og så hoppe tilbake til den kanalen jeg hadde problemer med. Dersom jeg velget Cyberlink sin kodek for SD TV så fungerer det fint.
    Kvifor ikkje bruke den? Alternativt kan du laste ned "Complete Avivo™ Suite for X1000 series products or higher" og prøve ATI sin MPEG-kodek.

3. Problemer med såkalt "tearing". Kommer opp en linje i bildet som oftest ved panorering. Når jeg aktiveter "VMR Exclusive mode" i Config for TVServer blir den borte. Det virker imidlertid som om ytelsen faller noe når jeg gjør det.
    For å unngå tearing uten å bruke VMR Exclusive Mode, prøv å sette "Wait for vertical refresh" til maks (Qualitiy) under 3D-innstillingane i CCC.

Prøv og ut EVR i staden for VMR. For at dette skal fungere må du ha .Net Framework 3.0 installert og ein "SVN-versjon" av MP og TV-Server.

4. Etter en stunds TV-titting så fryser ofte bildet et sekund eller to før den kommer igang igjen. Har dette noe med "Timeshifting" å gjøre og skriving til fil? Irriterende.
    Prøv deg fram med filstørrelse og antall filer for time-shift i "TV-Server Configuration". Det fjernar sikkert ikkje problemet, men det oppstår kanskje sjeldnare. Eg har og lagt merke til dette i nokre veker. Kan hende eg har hatt det før, men la først mekre til det etter at eg testa TV-server uten å bruke RTSP.

TVplugin - avoiding RTSP in multiseat mode (test plz). - MediaPortal Forum

Sitat Opprinnelig postet av Njaal[NOR]
    Hei kan bare si at jeg har "samme" type problem som deg.
    Har herja ein del med Nvidia 6600,7950 og 8500 med Nvidia Video Decoder og aldri blitt heilt fornøgd. Etter skifte til ATI HD2600 og ATI MPEG dekoder har det endeleg falt på plass. Nvidia Video Decoder fungerer og på ATI, men gir ikkje like skarpt bilde.

Ellers vil eg anbefale å sette opp skjermkortet med 50Hz for å få meir jevn bevegelse i bildet, spesielt merkbart ved panorering og ved horisontal rulletekst (f.eks. TV 2 Nyhetskanalen).

Sjekk og ut denne: ATI HD Registry Tweaks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LeonGjerland
    Her er nokre tips:

Sannsynlevis relatert til kodek.
    Vel, det er mulig du har rett, men jeg er ikke så sikker på det. Det kan kanskje tenkes at det har en sammenheng med timeshifting og skriving til fil også? Jeg kan prøve med forskjellige filstørrelser slik du anbefaler nedenfor. Å prøve en annen HD kodek betyr med en gang utgifter ikke sant? Isåfall hvilke andre kodeker kan jeg bruke?

Kvifor ikkje bruke den? Alternativt kan du laste ned "Complete Avivo™ Suite for X1000 series products or higher" og prøve ATI sin MPEG-kodek.
    Synes det er en del artige muligheter i ffdshow med bl.a. postprocessing, skarphet etc. Kan forsåvidt holde meg til Cyberlink sin kodek. Bildet er bra der også.

For å unngå tearing uten å bruke VMR Exclusive Mode, prøv å sette "Wait for vertical refresh" til maks (Qualitiy) under 3D-innstillingane i CCC.

Prøv og ut EVR i staden for VMR. For at dette skal fungere må du ha .Net Framework 3.0 installert og ein "SVN-versjon" av MP og TV-Server.
    Ok. Prøver dette. Har .Net 3.0 installert. Har også oppgradert SVN-versjon av TVServer, men det begynner å bli noen uker siden. Kan sikkert gjøre en oppgradering igjen.

Prøv deg fram med filstørrelse og antall filer for time-shift i "TV-Server Configuration". Det fjernar sikkert ikkje problemet, men det oppstår kanskje sjeldnare. Eg har og lagt merke til dette i nokre veker. Kan hende eg har hatt det før, men la først mekre til det etter at eg testa TV-server uten å bruke RTSP.

TVplugin - avoiding RTSP in multiseat mode (test plz). - MediaPortal Forum
    Ok. Prøver dette. Godt å vite at det ikke bare er jeg som sliter med dette. Antakelig vil det være fler enn bare oss, og sannsynligheten for at vi kommer frem til en løsning er således høyere.

Har herja ein del med Nvidia 6600,7950 og 8500 med Nvidia Video Decoder og aldri blitt heilt fornøgd. Etter skifte til ATI HD2600 og ATI MPEG dekoder har det endeleg falt på plass. Nvidia Video Decoder fungerer og på ATI, men gir ikkje like skarpt bilde.
    Er meget fornøyd med bildet. Cyberlink sin HD-kodek gir knivskarpt bilde på min Sony Bravia 40" (720p/1080i). Ikke noe å si på det.

Ellers vil eg anbefale å sette opp skjermkortet med 50Hz for å få meir jevn bevegelse i bildet, spesielt merkbart ved panorering og ved horisontal rulletekst (f.eks. TV 2 Nyhetskanalen).
    Har forsøkt med både 50Hz/60Hz med nesten ingen forskjell. TV'en skal i 1280x720 format helst like 60Hz. Har også hørt at "Tearing" kommer ved feil innstilling av refresh-rate. Hos meg er det nesten ingen forskjell. Kanskje ørlitegrann bedre på 60Hz.

Sjekk og ut denne: ATI HD Registry Tweaks
    Den er installert uten at det ga noen forskjell. Den er beregnet hovedsakelig på de som ikke får HW-aksellerering til å fungere? En pussig ting er at valget for "Windows Media Video Acceleration" finnes i Catalyst CC. Når jeg går inn i PowerDVD config for å se på om DirectX VA er "in use" så ser jeg at den står til "not in use". Har dette noen sammenheng?

Sjekk denne tråden for dette problemet: Radeon HD 2600 XT og hardware decoding

Takk for mange gode tips så langt.

Mvh.
    Tom-Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er mulig du har rett, men jeg er ikke så sikker på det. Det kan kanskje tenkes at det har en sammenheng med timeshifting og skriving til fil også? Jeg kan prøve med forskjellige filstørrelser slik du anbefaler nedenfor. Å prøve en annen HD kodek betyr med en gang utgifter ikke sant? Isåfall hvilke andre kodeker kan jeg bruke?
    Eg har ingen HD-kanalar så eg har ikkje sjekka kva som finst av passande kodek, men støttar ikkje ffdshow H.264?

Synes det er en del artige muligheter i ffdshow med bl.a. postprocessing, skarphet etc. Kan forsåvidt holde meg til Cyberlink sin kodek. Bildet er bra der også.
    Du kan bruke ffdshow til "postprocessing" sjølv om du har ein annan kodek. Legg til "ffdshow raw video filter" under "TV Post Processing".

Er meget fornøyd med bildet. Cyberlink sin HD-kodek gir knivskarpt bilde på min Sony Bravia 40" (720p/1080i). Ikke noe å si på det.
    Har som sagt ikkje testa nokon HD-kodek, men på SD-TV er det ATI den eg er mest fornøgd med.

Har forsøkt med både 50Hz/60Hz med nesten ingen forskjell. TV'en skal i 1280x720 format helst like 60Hz. Har også hørt at "Tearing" kommer ved feil innstilling av refresh-rate. Hos meg er det nesten ingen forskjell. Kanskje ørlitegrann bedre på 60Hz.
    Har du sjekka at du faktisk har fått 50Hz? Går ut frå at TV'en har eit eller anna statusbilde som viser dette.

Den er installert uten at det ga noen forskjell. Den er beregnet hovedsakelig på de som ikke får HW-aksellerering til å fungere? En pussig ting er at valget for "Windows Media Video Acceleration" finnes i Catalyst CC. Når jeg går inn i PowerDVD config for å se på om DirectX VA er "in use" så ser jeg at den står til "not in use". Har dette noen sammenheng?
    Du er sikkert obs på det, men under "DirectShow Filter Control" kan du gjere ein del innstillingar for PowerDVD/Cyberlink dekoder.

Etter at eg la inn "ATI HD Registry Tweaks" syns eg bildet vart meir naturleg, spesielt på hud, spesielt synleg på ansikt o.l.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har ingen HD-kanalar så eg har ikkje sjekka kva som finst av passande kodek, men støttar ikkje ffdshow H.264?
    Jeg tror det er en vesentlig forskjell på hva som kreves av HW, kodeker, instillinger etc ved avspilling av HD-kanaler. Jeg opplever nesten ingen "Tearing" ved SD kanaler. Jeg opplever også lite flimmer/støy/Hakking ved avspilling av SD.

Du kan bruke ffdshow til "postprocessing" sjølv om du har ein annan kodek. Legg til "ffdshow raw video filter" under "TV Post Processing".
    Det visste jeg ikke. Skal undersøke det nærmere :-)

Har som sagt ikkje testa nokon HD-kodek, men på SD-TV er det ATI den eg er mest fornøgd med.

Har du sjekka at du faktisk har fått 50Hz? Går ut frå at TV'en har eit eller anna statusbilde som viser dette.
    Nei, har kun sjekket at det er stilt inn riktig i Catalyst CC. Er ikke sikker på om jeg kan se det i noen menyer på TV'en. Skal sjekke, men det tror jeg ikke. Kjenner TV'en ganske godt.

Du er sikkert obs på det, men under "DirectShow Filter Control" kan du gjere ein del innstillingar for PowerDVD/Cyberlink dekoder.

Etter at eg la inn "ATI HD Registry Tweaks" syns eg bildet vart meir naturleg, spesielt på hud, spesielt synleg på ansikt o.l.
    Ja, jeg har eksperimentert med ulike De-interlacing valg etc. uten at dette har betydd noe. For meg var det lite endringer etter at jeg la inn Registry Tweak'en. Jeg hadde allerede kalibrert skjermen med lys, kontrast og tildels farger. Er veldig fornøyd med billedkvaliteten som sådan.

Utfordringen er som sagt hakking, bilde som ikke starter, "Tearing", Støy etc.
    Fler som har erfaring med dette? Hva med Crimz og Tiger1?

Mvh.
    Tom-Roger

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme melding i PowerDVD: "Video Accelerator: DirectX VA (not in use)"
    Jeg lurer på om dette er årsaken til tearingen... i hvertfall når det er denne dekoderen jeg bruker til å se TV med.

Jeg bruker VGA til min 46" Samsung og den støtter ikke 50Hz ( får opp "Mode not Supported") Så jeg er "stuck" med 60Hz.

Njaal

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også usikker på dette. Hva er forskjellen på "Windows Media Accelerator" og DirectxVA? Er det noe som bare Vista støtter eller støttes det også av Xp?

Jeg kan for lite på dette området.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også usikker på dette. Hva er forskjellen på "Windows Media Accelerator" og DirectxVA? Er det noe som bare Vista støtter eller støttes det også av Xp?

Jeg kan for lite på dette området.
    DXVA er eit MS grensesnitt som bla håndterer prosessen med å la skjermkortet ta seg av f.eks. dekoding av video. Så er det opp til skjermkortet å støtte diverse format som Windows Media (.WMV), mpeg, H.264 etc.

Sjå her for meir info DirectX Video Acceleration - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet ut litt mer om min konfigurasjon... Det viste seg at jeg ikke hadde satt på "DirectX Acceleration" på mediaplayer i XP... Det hjalp mye på bildet i nVidia Pure Video i hvertfall. Tearingen er også mye mindre. Men tror fortsatt at jeg har det beste bildet med Vista og Vista MC, med den innebygde mpeg2 dekoderen.

Njaal

Newcomer ronilse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skyldes enten signalene dine eller decoder filtret du bruker.

Kan skyldes såkalt jump i streamen og skal være fikset med siste SVN

Finnes ikke noe VMR Exclusive Mode i TV Serveren, derimot i MediaPortal Configuration finnes den under "DirectShow Filter Control" -> Video Render Setting, denne bør være påslått slik at bildet "rendert" pent

Nei ingen ting med TimeShift å gjøre en log fra du har det problemet kan kaste lys på det.

De fleste av problemene dine kan sjekkes opp i mot logger som MediaPortal/TV Server lager, disse kan samles sammen av MPTestTool som ligger i start meny mappen sammen med MediaPortal linken.

Roy

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •