3 Hovedkort med HDMI, hva er forskjellen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer CBR sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3 Hovedkort med HDMI, hva er forskjellen?

PC-en skal brukes i et HTPC mediasenter-prosjekt. Må være M-ATX og skal kobles til TV via HDMI.
    CPU: Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775

Asus P5E-VM HDMI kr 1050,- Komplett.no - Asus P5E-VM HDMI, G35, Socket-775, DDR2, m-ATX,GbLAN,Firewire, HDMI/DVI, PCI-Ex16
    EVGA nForce-630i+GF7150 kr 679,- Komplett.no - EVGA nForce-630i+GF7150, DDR2, m-ATX, Socket-775, HDMI/HDCP, GbLAN, PCI-Ex16
    MSI P6NGM-FIH, nForce-630i+GF7150 kr 495,- Komplett.no - MSI P6NGM-FIH, nForce-630i+GF7150, m-ATX ,Socket-775, DDR2, HDMI, Firew, PCI-Ex16

P5E-VM kortet har Intel GMA X3500 grafikk mens de 2 andre har GF7150. Er GMA X3500 veldig mye bedre?
    Ser at EVGA kortet støtter HDCP. Er dette viktig?
    Andre ting jeg bør se etter?

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal spille av blu-ray og planlegger å få HD-lyd via HDMI så må du ta P5E-VM, siden det bare er dette kortet som støtter det foreløpig, og da bare hvis du bruker Windows Vista og det integrerte skjermkortet. De andre hovedkorta støtter ikke Multikanals PCM over HDMI, bare vanlig 2.0-lyd (og vanlig DD og DTS da). Blu-ray avspilling i det hele tatt funker forresten også bare i Vista hvis du ikke bruker eget skjermkort med P5E-VM.

Så hvis du vil bruke XP, integrert skjermkort og hd-avspilling ville jeg satsa på et av de andre korta.

Newcomer CBR sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Hvis du skal spille av blu-ray og planlegger å få HD-lyd via HDMI så må du ta P5E-VM, siden det bare er dette kortet som støtter det foreløpig, og da bare hvis du bruker Windows Vista og det integrerte skjermkortet. De andre hovedkorta støtter ikke Multikanals PCM over HDMI, bare vanlig 2.0-lyd (og vanlig DD og DTS da). Blu-ray avspilling i det hele tatt funker forresten også bare i Vista hvis du ikke bruker eget skjermkort med P5E-VM.

Så hvis du vil bruke XP, integrert skjermkort og hd-avspilling ville jeg satsa på et av de andre korta.
    Har prøvd XP og Mediaportal, ble litt for "heavy" for meg.
    Blir å prøve Vista med Windows Media Center først, så får jeg se hvordan jeg liker det.
    Høres ut til at P5E-VM er det sikreste valget.
    Noen som vet noe hva HDCP er? Er det relevant?

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det kort, HDCP er nødvendig dersom du skal se på copyrighted hd filmer som VC-1 etc. og bluray/hddvdfilmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et Gigabyte GA-G33M-S2H. Desverre gikk dette fyken (BIOS streik) på samme dag som jeg fikk inn min nye LG Blu-ray spiller :-( Dette har (i følge leverandør) HDCP ved hjelp av det innebygde skjermkortet fra Intel (G33).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MSi kortet har også HDCP støtte.
    Har akkurat bestilt meg dette selv, sammen med Areocool M40 Cube case.
    Ble litt deppa da jeg leste over her at jeg ikke vil kunne kjøre Blueray filmer på denne.
    Blir vel en PS3 i tillegg da...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chaoslord
    MSi kortet har også HDCP støtte.
    Har akkurat bestilt meg dette selv, sammen med Areocool M40 Cube case.
    Ble litt deppa da jeg leste over her at jeg ikke vil kunne kjøre Blueray filmer på denne.
    Blir vel en PS3 i tillegg da...
    Du kan bare lese kopiere Blueray filmene til disk å ta bort DRM med f.eks AnyDVD.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDCP er innbakt i HDMI standarden. Har kortet en ekte HDMI utgang skal det også garantert være HDCP på det. Grunnen til at det ofte likevel spesifiseres er fordi HDCP også kan integreres med DVI, men det er altså ikke et krav fra DVI standarden. Dermed kan man f.eks. få skjermkort som som har lik modellbetegnelse, men avhengig av fabrikat kanskje ikke har HDCP. Det er jo kun bruk for det til DRM. Så det blir litt penger ut av vinduet å betale lisens og hardware for HDCP på skjermkort som uansett bare skal brukes til spill e.l. Men HDMI porter har altså alltid HDCP. (Med mindre det er noe kina pirat aktige produkter o.s.v.)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intel kommer med nytt chipset i juni G45 forhåpentligvis klarer de å få til bitstreaming av lyd på hdmi, altså med støtte for HD lydformatene uten nedsampling av lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @stenvik: Har du noen kilder som bekrefter når dette chipsettet kommer?

Jeg er for tiden uten hovedkort til HTPC'en og da er spørsmålet om jeg nå skal gjenskaffe meg mitt gamle kort med G33 eller om jeg skal klare å vente til G45 kommer.

http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...tml#post900453

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinse
    @stenvik: Har du noen kilder som bekrefter når dette chipsettet kommer?

Jeg er for tiden uten hovedkort til HTPC'en og da er spørsmålet om jeg nå skal gjenskaffe meg mitt gamle kort med G33 eller om jeg skal klare å vente til G45 kommer.

http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...tml#post900453
    Kommer iallefall ut i juni/juli blir det nevnt flere steder uten at jeg kan grave frem noe konkret. Blog side på Welcome to Intel er et av disse

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste kortet med integrert grafikk i dag er vel 780G-serien til AMD. Desverre kan man ikke bruke Intel CPU på disse, men AMD er et godt valg til HTPC IMO - selv om de yter litt dårligere enn Intel.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Det beste kortet med integrert grafikk i dag er vel 780G-serien til AMD. Desverre kan man ikke bruke Intel CPU på disse, men AMD er et godt valg til HTPC IMO - selv om de yter litt dårligere enn Intel.
    Hovedkort med G33 eller G35 chipset funker bra og

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intel lanserte G45 chipset sist uke: MEN ryktene vil ha det til at det blir ikke mange hovedkort på markedet frem til aug/sept måned på grunn av bug i integrerte gpu processoren.

http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...t-lansert.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •