HTPC'en får projektoren til å øke viftehastigheten til maks.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC'en får projektoren til å øke viftehastigheten til maks.

Jeg har støtt på et problem med min nybygde HTPC som jeg håper noen av dere kan gi meg et tips til hvordan jeg kan løse.
    I kinorommet har jeg koplet en HD DVD spiller, TV dekoder og HTPC via receiveren (HDMI) til projectoren.

Problemet er at når jeg swither til HTPC'en så øker viftehastigheten til projectoren til maks hastighet (og den blir merkbart mer hørbar). Hvis jeg switcher over til TV dekoder eller HD DVD spiller så roer viften seg øyeblikkelig. Dette skjer uansett om jeg kun har skivebordet oppe på PC'en. Jeg har testet med å kjøre film både fra HD DVD spiller og HTPC samtidig og viftehastigheten økes eller senkes alt etter hvilken kilde jeg swither til.

På HTPC'en kjører jeg Windows Vista. Hovedkortet er et Asus P5E-V med integrert HDMI. Jeg har satt skjermoppløsningen til 1920*1080 60 Hertz (som er samme oppløsning som projektoren viser). Denne er så koplet via HDMI til en Onkyo TX-SR605 receiver. HD DVD spilleren er også koplet via HDMI til receiveren. Projektoren er en Epson TW1000 som er koplet til receiveren via HDMI.

Hva kan være årsaken til at projektoren øker viftehastigheten når den får signalet fra HTPC'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan velge hvilke frekvens skjermkortet skal sende ut. Gå til kontrollpanelet til skjermkortet å gjør forandringen der, det er samme sted som du kan forandre på oppløsningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    Hva kan være årsaken til at projektoren øker viftehastigheten når den får signalet fra HTPC'en?
    Desktop'er er som regel mye lysere enn film o.l. Jeg vil tro problemet forsvinner hvis du skifter bakgrunn på desktop til svart. (Varme i prosjektør kommer fra lyspæren...som da må lyse mye for å vise en lys bakgrunn).

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vikener
    Du kan velge hvilke frekvens skjermkortet skal sende ut. Gå til kontrollpanelet til skjermkortet å gjør forandringen der, det er samme sted som du kan forandre på oppløsningen.
    Jeg har satt oppdateringsfrekvens til 60Hz. Det samme som jeg benytter fra HD DVD spilleren, men fortsatt går viftene på fullt når den er koplet til HTPC, men roer seg hvis jeg bytter input til HD DVD spilleren.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Desktop'er er som regel mye lysere enn film o.l. Jeg vil tro problemet forsvinner hvis du skifter bakgrunn på desktop til svart. (Varme i prosjektør kommer fra lyspæren...som da må lyse mye for å vise en lys bakgrunn).
    Jeg har svart bakgrunn på desktop og problemet er der selv om jeg ser film. Blir vant til lyden etterhvert og hører det ikke like godt, men hvis jeg bytter input til HD DVD spilleren eller dekoder er det ikke tvil om at det blir mye mindre viftestøy fra projektoren.

Takker for tips!

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Fant ut av dette nå. Burde ha tenkt på det før, men problemet lå ikke i HTPC en men i projektoren. Projektoren hadde laget en egen profil for HTPC'en (antakelig knyttet til EDID infoen fra denne) og benyttet disse innstillingene uansett hvilken inngang jeg koplet den til.
    Jeg hadde kalibrert projektoren mot HD DVD spilleren. TV dekoderen er koplet til receiveren via komponent og gir dermed ikke noen EDID informasjon til projektoren. Derfor benytter projektoren samme innstillinger som for HD DVD spilleren. Instillingene som ble benyttet mot HTPC'en derimot medførte blant annet skalering av bildet og høyere viftehastighet. Nå som jeg har endret innstillingene på projektoren med HTPC'en tilkoplet som kilde "husker den" disse og problemet er løst :-)

Jeg hadde også noen andre problemer med Blu-ray avspilling fra HTPC'en, men dette ser ut til å være løst med siste oppdatering av bios og oppdaterte drivere til hovedkortet.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut av dette nå. Burde ha tenkt på det før, men problemet lå ikke i HTPC en men i projektoren. Projektoren hadde laget en egen profil for HTPC'en (antakelig knyttet til EDID infoen fra denne) og benyttet disse innstillingene uansett hvilken inngang jeg koplet den til.
    Jeg hadde kalibrert projektoren mot HD DVD spilleren. TV dekoderen er koplet til receiveren via komponent og gir dermed ikke noen EDID informasjon til projektoren. Derfor benytter projektoren samme innstillinger som for HD DVD spilleren. Instillingene som ble benyttet mot HTPC'en derimot medførte blant annet skalering av bildet og høyere viftehastighet. Nå som jeg har endret innstillingene på projektoren med HTPC'en tilkoplet som kilde "husker den" disse og problemet er løst :-)

Jeg hadde også noen andre problemer med Blu-ray avspilling fra HTPC'en, men dette ser ut til å være løst med siste oppdatering av bios og oppdaterte drivere til hovedkortet.
    En kompis har blueray i sin htpc, når han velger 5.1 lyd i menyen på platen så begynner den med 5.1 lyd, men med en gang han skifter kapittel så går lyden over til 2.0. Bruker hd utgaven av power dvd til å spille av med, er det power dvd som klusser det til? Finnes det noen andre bra software avspillere som er bra og tar bluray?

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    En kompis har blueray i sin htpc, når han velger 5.1 lyd i menyen på platen så begynner den med 5.1 lyd, men med en gang han skifter kapittel så går lyden over til 2.0. Bruker hd utgaven av power dvd til å spille av med, er det power dvd som klusser det til? Finnes det noen andre bra software avspillere som er bra og tar bluray?
    Jeg bruker også Power DVD og det fungerer hos meg. Har han en fullversjon eller en såkalt OEM versjon (som fulgte med Blu-ray spilleren f.eks)? Sistnevnte har ofte kun støtte for 2.0.

Hvordan overfører han lyden til receiveren?
    G35 baserte kort (som Asus P5E-V) var de første kortene som kunne overføre 7.1 HD-lyd (PCM) via HDMI. De fleste andre kort kan kun overføre HD-lyd som 2.0. For å få 5.1 må han da overføre lyden som DolbyDigital eller DTS.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker også Power DVD og det fungerer hos meg. Har han en fullversjon eller en såkalt OEM versjon (som fulgte med Blu-ray spilleren f.eks)? Sistnevnte har ofte kun støtte for 2.0.

Hvordan overfører han lyden til receiveren?
    G35 baserte kort (som Asus P5E-V) var de første kortene som kunne overføre 7.1 HD-lyd (PCM) via HDMI. De fleste andre kort kan kun overføre HD-lyd som 2.0. For å få 5.1 må han da overføre lyden som DolbyDigital eller DTS.
    Har ett asus i P5 serien Ett dyrt WS Pro kort som kjører lyden ut via coax. Har prøvd både med den powerdvd versjonen som fulgte med og en deluxe versjon. Det er likt på begge, begynner med 5.1 lyd så med en gang det blir skiftet kapittel/sang så går den over i stereo.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Har ett asus i P5 serien Ett dyrt WS Pro kort som kjører lyden ut via coax. Har prøvd både med den powerdvd versjonen som fulgte med og en deluxe versjon. Det er likt på begge, begynner med 5.1 lyd så med en gang det blir skiftet kapittel/sang så går den over i stereo.
    Det burde ikke være så problematisk å få dette til via coax. Det er mest HDMI som kan være trøblete. Han kan jo prøve demoen av WinDVD og se om det gjør noen forskjell:
    http://www.corel.com/servlet/Satelli...oogpainterq406

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •