Har nå lagt inn nesten hele musikksamlingen min fra cd, innpå en ekstern hardisk som er koblet til den foreskrevede laptopen, filene er rippet inn som WMA filer, men ikke som den typen som er merket med en parantes, der det står: (uten datatap), selv om jeg mener å valgte denne formen da jeg rippet platene.

Men så til problemet: Jeg bruker laptopen som musikkformidler til ett HIFI/PA anlegg med noen 1000 watt effekt....Men ser i etterkant at dette fungerer svært dårlig da lydkvaliteten er mørk/grautet og fullstendig uten klang/liv, ved å prøve de sangene som er rippet til pc opp mot å spille samme sangene av fra orginalplaten i pc'ens spiller, kan jeg ikke oppleve noen forskjell. Dess mer en skrur opp lyden, dess mer merker en hvor elendig lyden er, og sammenlignet med å spille en cd plate direkte via en stasjonær DVD/CD spiller på anlegget, er lyden å oppdage som direkte natt og dag!

Så hva gjør jeg for å få bedre lyd fra min laptop, og må alle platene som er rippet til nå, rippes på nytt etter en eventuell oppgradering for å nytte forbedringen av lyden?

Gjorde også ett eksperiment med å konventere en mappe lydfiler fra WMA til MP3 for så brenne denne ut på en CD plate (140 sanger), lydresultatet på dette ble så dårlig, selv ved å spille den i en stasjonær DVD/CD spiller, at platen ble kassert med det samme, dette forsøket ble gjort med både lavest og høyest brennehastighet, uten at jeg merket noen forskjell. Tror hastigheten stod på maks når jeg rippet platene til pc (om dette kan forandres?), men utfra forsøket med mp3 brenningen til platen merket jeg ikke noe avgjørende ved dette.

Har også vært på tanken å kjøpe et multimediacenter for tilkobling til anlegget, men har lite greie på dette, og vil de rimligste modellen innen dette være en vesentlig forbedring sammenlignet med mitt opplegg i dag, tenker da på å få beholde lydkvaliteten som den er fra cd'en. (mrk. at jeg ikke har verdens mest fintfølende anlegg) Men spille fra laptoppen direkte eller å brenne fra denne er helt ubrukelig selv til mitt bruk.