Hakking ved avspilling av DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hakking ved avspilling av DVD

Jeg driver og tester ut det som skal bli min nye HTPC.
    Det er en IBM Pentium III 800 Mhz PC med 512 MB RAM.

Pr. dags dato har jeg et 32MB Nvida DDR grafikk kort.
    Lydkortet er SB Live Value! med digitalutgang(?) i form av minijack.

Har ikke kobla opp til projektor ennå, bare monitor, og bildet stopper opp i et halvt sekund hvert 10 sekund ca. Er det pga. grafikk kortet? Det har jo bare 32 MB RAM. Har tenkt å kjøpe følgende fra komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...pID=1&s=pl

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...pID=3&s=pl

Vil dette fjerne hakkinga?

ProtoType

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør nok hjelpe godt på. Synes du burde går for et 9600XT og ikkje SE versjonen som er litt 'amputert'.

Ellers er og P3 800mhz litt lite, du bør nok vurdere å bytte denne og men kan kanskje starte med skjermkort og sjå om det hjelper.

Er ikkje mulig å kjøre f.eks. ffdshow som du finner link til på siden -her- med den prosessoren, dette vil forbedre bildet drastisk så vurder økt prosessorkraft også.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv i "gamle" dager når PII 200Mhz var state of the art kunne folk se på DVD på PCen og det hakket ikke. Så tror ikke det er noe gale med prosessorkraften for vanlig filmtitting.

Søk på forumet her og du vil finne mange tips angåendes dette problemet som har vært oppe til diskusjon før.

Tips jeg vil gi deg er DMA aktivert på DVD spilleren?
    Har du satt opp Hertzen på skjermkortet korrekt? (Bruk powerstrip til dette)

Bare glem dette med FFDshow ol. nå i første omgang, dette er for avanserte brukere.

Kjelli

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er for øvrig også lite vits å slenge på et monster skjermkort på en så "dårlig" cpu, HTPC skal vel være så stille som mulig, da er det best å gå for et R9600SE uten vifte. PIII på 800MHz er for lite til å spille noe særlig likevel.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjelli, det var med maskinvareløsninger for dekoding - DXR2/3 og Hollywood Plus. Jeg har hatt alt sammen. Man skal mye høyere for å kunne se brukbart med programvaredekoding. Ærlig talt, med de prisene det er på pc-er nå, ville jeg begynt fra grunnen av. Jeg kjøpte en AMD XP2600, 256 meg ram, Radeon 9600XT, et stilig kabinett og Soyo Dragon KT6-hovedkort til min sønn for så vidt over 4000 kroner! Og da er lydkortet innebygd, så det ville funket helt greit å sende SPDIF ut fra det og til en receiver. Det er egentlig ingen vits i å katse bort tid og energi på en PC under 2 gigahertz. Punktum.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg ha satt opp en maskin nå ville jeg gått for en eldre stille P3 500Mhz maskin, satt i et xcard og et holokort, og et så bra og lydløst skjermkort som budsjettet strakk.

Bedre en noe annet og superbrukevennligt.

Hvis du mener en MÅ ha P4 2Ghz+ for å se vanlig dvd filmer så er jeg forundret. I og med min gamle HTPC var en 500Mhz P3 maskin, og den fungerte fint den.

Kjelli

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh...noe sier meg at du enten har et lite frimerke av en TV (alt under 50 tommer) eller en (æsj!) DLP- eller LCD-prosjektør. Hadde du hatt en skikkelig CRT-prosjektør, ville du aldri skrevet noe sånt. ffdshow er fullstendig uunnværlig for å få et bilde som tråkker på alt annet. Med resize til 1024x768, dScaler sharpness og litt småfiksing klarer min XP2600 akkurat å holde bildet 100 % jevnt med overlay. I VMR9 går det ikke, men det gjør ikke så mye siden jeg bruker et ATI 9800-kort, med veldig bra overlay. Til høsten skal jeg over på en dual channel Pentium 4, så langt over 3 gig som jeg har råd til. Da kan jeg pøse på med DeNoise 3D og kanskje resize enda et par hakk opp. Tro meg, det ville ikke vært over 800 innlegg og 80 000 (!) visninger av ffdshow FAQ-tråden på AVForum.com hvis det ikke hadde noe for seg.

Jeg har ingen superprosjektør, min Barco Graphics 808 må vel heller regnes i øvre mellomklasse. Men ffdshow gjør en så stor forskjell at det må ses for at man skal tro det. Og å kjøre med ZoomPlayer er himmelsk, ikke minst fordi jeg da kan kjøre bildet opp til taket (jeg sitter på en plattform over prosjektøren) og kjøre lerrett opp til der bildet slutter. Det går ikke med maskinvareløsninger!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er at det er ikke nødvendig for absolutt alle å kjøpe en dyr PC og begynne å sette opp zoomplayer og FFDshow for å få et bra bilde.
    En ok PC med powerDVD og et radeon skjermkort gir et ganske bra bilde det og.

Jeg har kjørt Zoomplayer og FFDshow løsningen jeg og. Men har gått over til Xcard og Holo kort.

Kjelli

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I "Cyberlink PowerDVD 5", så anbefalles det minimum 1GHz cpu. Min HTPC med 866MHz ligger på nesten maks cpu bruk hele tiden.

Dagens boks; 866MHz cpu, 512Mb SDram, 60GB Samsung 5400rpm og ATI AIW 9000 PRo.

Min neste HTPC (når jeg får råd..) så skal jeg inn med en P4 3+GHz, 1GB ram og et Radeon 9600 eller nyere modell. Dette grunnet planer om HDTV materiell mot en projektor/plasma skjerm.

Men som alltid, kjøp maskinvare for det du skal bruke den til!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjelli, da er det nok et hav av forskjell på hva du regner som et bra bilde og hva jeg er villig til å leve med. :wink: Når det gjelder pris, trodde jeg at Holo var ganske dyre greier. Men kanskje jeg tar feil?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, vedkommendes sliter med hakking og får råd om å kjøpe en mye kraftigere maskin og kjøre FFDShow og Zoomplayer.
    Skurrer det bare hos meg dette?

Jeg ville ha mistenkt skjermkortet, men aller mest sannsynlig så kjører han skjermfrekvensen feil eller DMA er ikke aktivert eller noe slikt. For den maskinen skal kunne kjøre vanlig dvd titting uten å hakke.

Vedkommendes spør ikke hva jeg eller andre kjører, heller bryr han seg nok fint lite om hva jeg mener er bra bilde. Han sliter med hakking hvert 10 sec, og håper på hjelp med det.

Kjelli

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjelli: Jepp, det er problemet mitt Tror det kan være DVD spilleren det er noe galt med...kom noen rare ulyder fra den. I stad så spilte den helt fint uten hakking i ca. 20 minutter. Så bare fryste bildet. Jeg finner ikke noe innstilling om DMA i Windows 2000. Husker jeg fant det i Win Me. Hvor finner jeg DMA i 2000? Tror jeg skal kjøpe meg ny DVD spiller samt skjermkort + lydkort. Noen ny pc er ikke aktuelt, da jeg kun skal brukte HTPC mot en HP VP6110 DLP projektor. Tror den skal duge til 800X600 og Win DVD 5.0.

ProtoType

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at man skal holde seg til temaet i en tråd? SÅ gammeldags! :wink:

Og ja, det høres absolutt mest ut som et DVD-spillerproblem, men likevel er min grunnholdning den samme: Det er mye arbeid å sette opp en velfungerende HTPC, så det er ingen vits i å kaste all den tiden bort på undermåls maskinvare.

DMA i Win2K er vel ikke under den enkelte enhet, men under IDE-kanalene (primær og sekundær).

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv i rippe DVD'en til harddisk og test. Da finner du ut om DVD-spilleren funker eller ikke.

Jeg har snart fyllt opp 400 GB med filmer på serveren min og spiller de av via 100 Mbit nettverk og det går som ei kule.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •