Helt ny på HTPC, hva trenger jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Helt ny på HTPC, hva trenger jeg?

Heisann, jeg er helt ny når det gjelder HTPC, er ikke helt 100% sikker på hva som ligger i konseptet "HTPC" heller. Så kanskje noen her ville vert så hyggelige og tatt seg litt tid til å fortelle meg litt om dette, hva mulighetene er og hvordan jeg på best mulig måte kan gå igang med å få bygget meg drømmemaskina mi? Hadde vert helt konge!

Tenkte kansje det kunne la seg gjøre å bruke noen, helst alle, delene jeg har i min stasjonære PC i dag:
    - HK: ASUS Commander
    - CPU: Intel C2D E6600
    - RAM: 4x 1GB OCZ ...
    - GPU: ASUS GeForce 8800GTS 320M
    - Lydkort: SB Creative Audigy 4 (mulig jeg bytter til noe annet, noe mer HI-FI rettet, eller High-End rettet. Noe jeg slipper unna 3.5mm Jack.).
    Noen forlsag til lydkort av høy kvalitet?
    - HDD: 1x WD1000GB, 2x WD500GB og skal ordne meg med en stk. WD Raptor disk til OS.
    - PSU: Mist 500W

Det jeg øsnker å oppnå er å:
    - Kunne ha masse media av musikk, filmer og bilder lagret og klar til høring og visning når jeg måtte ønske.
    - Kunne streame all ny og nedlastet media fra en vanlig stasjonær PC jeg har stående i et annet rom.
    - Kunne bruke denne som en TV-Tuner, CanalDigital. (Gjerne HD)
    - Kunne brukes som en recorder
    - Dette er det jeg kunne komme på i farten. Mulig jeg kommer på noe mer i senere tid...

Hva slags komponenter trenger jeg får å kunne klare dette?
    Noen spesielle faktorer jeg må ta høyde for?

Håper på mange svar rett og slett, for dette trenger jeg hjelp til...

Takker på forhånd

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, jeg er helt ny når det gjelder HTPC, er ikke helt 100% sikker på hva som ligger i konseptet "HTPC" heller. Så kanskje noen her ville vert så hyggelige og tatt seg litt tid til å fortelle meg litt om dette, hva mulighetene er og hvordan jeg på best mulig måte kan gå igang med å få bygget meg drømmemaskina mi? Hadde vert helt konge!
    Bruk:
    - TV/PVR
    - DVD - evt. BR
    - spille filmer (SD og HD) lagret på HDD
    - se masse serier når du vil - UTEN reklame. Pent ordnet.
    - spille musikk vha bra GUI
    - se/vise bilder
    - mye mer - alt via fjernkontrollen

Tenkte kansje det kunne la seg gjøre å bruke noen, helst alle, delene jeg har i min stasjonære PC i dag:
    - HK: ASUS Commander
    - CPU: Intel C2D E6600
    - RAM: 4x 1GB OCZ ...
    - GPU: ASUS GeForce 8800GTS 320M
    - Lydkort: SB Creative Audigy 4 (mulig jeg bytter til noe annet, noe mer HI-FI rettet, eller High-End rettet. Noe jeg slipper unna 3.5mm Jack.).
    Noen forlsag til lydkort av høy kvalitet?
    - HDD: 1x WD1000GB, 2x WD500GB og skal ordne meg med en stk. WD Raptor disk til OS.
    - PSU: Mist 500W
    Funker fint det. Blir sikkert ikke helt stille. Kanskje bytte ut til et billig og passivt kjølt skjermkort, eks. HD 3450

- Kunne bruke denne som en TV-Tuner, CanalDigital. (Gjerne HD)
    My styre/lese litt vedr CAM, CI og sånnt

HTPC er GØY! Ikke vær redd for å leke litt. Selv bruker jeg MediaPortal (gratis) og er veldig fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt kan du teste ut Linux Mediacenter. Krever etter sigende mindre resurser og er mer intuitivt samtidig som det unektelig ser stiligere ut....
    Har lyst å teste selv - men har ingen ledig PC i huset :-)

YouTube - Linux MCE vs Windows MCE (1of2)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ser Hw-en han har valgt ut så tror jeg ikke det skal stå på ressursene (Er usikker på om LinuxMCE krever mindre pga mangler i HW-akslerasjon og deinterlacing -> 1080i kan nok være tungt.

Håper det engang kommer et godt "ferdig-linux-mediesneter", men har foreløpig ikke blitt overbevist utifra videoer etc. (synes ikke GUI i videoen virker brukervenlig).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    Alternativt kan du teste ut Linux Mediacenter. Krever etter sigende mindre resurser og er mer intuitivt samtidig som det unektelig ser stiligere ut....

Lurer virkelig hvordan Linux MCE skal klare å skru på min tv og reciver uten videre.
    Hvordan gjøres dette igjennom en HDMI kabel? Hmm....
    Og lysstyring uten noe videre oppsett, merkelig hvordan pc av en merkelig grunn komuniserer med alt i huset bare du innstallerer Linux MCE.

Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men trenger jeg ikke noe form for TV kort etc. eller er det bare å få installert et Media Center programm? Så er jeg kommet igang?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andhul
    Lurer virkelig hvordan Linux MCE skal klare å skru på min tv og reciver uten videre.
    Hvordan gjøres dette igjennom en HDMI kabel? Hmm....
    Og lysstyring uten noe videre oppsett, merkelig hvordan pc av en merkelig grunn komuniserer med alt i huset bare du innstallerer Linux MCE.
    I dag så jeg på tv en som tryllet fram tre fine damer ut av en liten boks.. så at linux får til det meste i hjemmet virker plutselig ikke så umulig ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Håper det engang kommer et godt "ferdig-linux-mediesneter", men har foreløpig ikke blitt overbevist utifra videoer etc. (synes ikke GUI i videoen virker brukervenlig).
    Dette har jeg ikke problem med å støtte.
    Likevel ser jeg for meg å teste ut LinuxMCE så snart jeg får frigjort en PC... :-)
    Litt dumt å bare syns at det ikke er bra synes jeg.

Medieprtal testet jeg ut i en tidligere versjon, og kastet ut på samme grunnlag - uferdig. Dette er sikkert også blitt mye bedre etterhvert.

Nå har jeg en lovlig versjon av Microsoft MCE som tuttler og går. Lett å sette op, ingen (spesielle) problemer eller overraskelser - det bare funker.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sist jeg testet LinuxMCE (etter 0710) så hadde den fortsatt endel problemer, så ville holdt meg langt unna den foreløbig. Den har potensiale, men er alt for ung enda. Og det med å skru av og på TV, og alt det andre de skryter av trenger spesiell HW og bestemte TVer.

Slik jeg ser det så har man pdd tre valg når det kommer til såkalte "10-foot interface".

Meedio

Meedio ble for en tid tilbake kjøpt opp av Yahoo, de har satt sitt preg på den, og gitt ut Yahoo GO TV. Men som en del av oppkjøpsavtalen ble utviklerene og Yahoo enige om at den siste versjonen av Meedio før oppkjøpet skulle bli gjort tilgjengelig gratis for alle som ville ha den.

Og selv om en ikke kan utvikle selve programmet lenger, så er det ingenting i vegen for å utvikle plug-ins til Meedio. Dette gjør at Meedio pdd fortsatt er ett godt valg.

To kjente plug-ins er:

Movienight
    TVNightYouTube - TVNight Plugin for Meedio

I tillegg til utviklingen av plug-ins er det også satt igang utvikling av MeediOS (Meedi Open Source), som er ett helt nytt program. Dette programmet er såvidt jeg vet i en tidlig alpha-fase, og er pdd ikke brukbart.

Mediaportal

Okay kan en god del mer om dette programmet enn meg, men jeg har inntrykk av at dette programmet har ett meget godt fotfeste her til lands. Det er ett veldig godt program, eneste mangelen jeg ser hos Mediaportal er at den mangler litt på filmdelen. Den har MyFilms, men sammenlignet med Meedio så er det endel mer arbeid å sette opp og vedlikeholde filmdatabasen. Men den er i mine øyne bedre på TV-Serier.

Mediaportal+Xface skin

Media Center

Til slutt har vi Microsoft sine løsninger. XP Media Center Edition, og Vista Media Center. Den har helt klart sine mangler, men er overall ett greit produkt for nybegynnere, den har i mine øyne det mest elegante UI'et, samt den beste og peneste løsningen når det kommer til avspilling av DVD fra HD, problemet er bare at løsningene for avspilling av andre filmer ikke er like bra. Du har addons som f.eks. MyMovies, men den mangler en del på utseende i mine øyne.

Quiiq har ett bedre UI enn MyMovies, men koster noen kroner, mens MyMovies er gratis

Vista Media Center

En liten oppsumering:

Om du laster ned filmer og TV-serier, bør du gå for enten Meedio eller Mediaportal, dette gjelder spesiellt for TV-Serier.

Når det kommer til TV-biten, så har jeg ikke kommet så langt i mine uttestinger enda, men Mediaportal skal såvidt jeg vet klare det meste på denne fronten.

Microsofts største fordel er deres integrering av TV2 og NRKs nett-tv tjenester, det er mulig å integrere NRKs tjenester i både MP og Meedio, men Microsoft har en veldig god løsning på dette området.

Men den dagen Microsoft klarer å levere følgende så ser jeg ingen grunn til å lete etter noe annet:

- Støtte for Riks-TV
    - Integrert støtte for TV-Serier
    - La DVD-Library vise alle typer videofiler

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Medieprtal testet jeg ut i en tidligere versjon, og kastet ut på samme grunnlag - uferdig. Dette er sikkert også blitt mye bedre etterhvert.
    Uferdig er det rette ordet - det er jo beta enda.

Synes det er rimelig bug-free nå og mye bra innen GUI og skin er gjort (WAF). Gjelder å få ut MP1 final snart nå - da de fleste dev-ene sikkert helt vil jobbe med MP2 (som ser helt sykt bra ut - of the record ).

zicoz: Bra innlegg!

Kan utfylle:
    Når det kommer til TV-biten, så har jeg ikke kommet så langt i mine uttestinger enda, men Mediaportal skal såvidt jeg vet klare det meste på denne fronten.
    MediaPortal har støtte for DVB-C, DVB-T (også norske bakkenettet - lydcodec for HE-AAC er inkludert), DVB-S og DVB-S2 samt analogt (antenne, kabel og selvf. via STB). Ingen offisiell IP-TV support, men RUS24 har laget en som vistnok funkerer fint med litt fikling.

MP har i tilegg støtte for å kjøre en (eller flere) servere og en eller flere klienter (TVE3 aka TV server -> beta det og)

Det jeg liker meget bra i MP /utenom TV og fikklemulighetene) er musikkdelen.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, jeg er ikke så flink til å formulere meg, men tror det meste skal være forståelig, og det finnes sikkert flere HTPC-programmer også, XBMC er vel ett selv om jeg ikke vet om dette er ferdig portet til Windows enda, og så er det vel noe som heter Xlobby også, men disse har jeg ikke testet.

Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat det å få en PC til å skru på en skjerm er ikke så vansklig. En TV merker med en gang når det kommer et signal inn, og da slår den seg på.
    Men, noen som kan sette opp en liste til meg, med deler som jeg trenger i tillegg? eksempel deler...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •