Koble pc'en til tv.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble pc'en til tv.

Hei og takk for et fint forum!
    Jeg skal koble sammen pc'en og tv'en for å se dvd-filmer. Skjermkortet er et ATI9600Pro med DVI, VGA og s-video utgang.
    Hva er beste måte å gjøre dette på?

Tenkte å bruke en s-video til SCART, men er åpen for andre gode forslag hvis det finnes. TV'en har to scartinnganger og er helt ny (SONY 28" widescreen), men ingen ren s-video inngang. Kan noen anbefale en "best og billig" s-video til scart kabel?

Takker for svar.

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom VGA utgangen er ledig tror jeg det er best å bruke en VGA til Scart kabel (supra) selger disse. Tror du finner de på eltek.no eller supra sine hjemmesider.

Med svideo kabel blir bildet urolig (egen erfaring).

Skulle vga utgangen være opptatt så finnes det sikkert en switch eller noe du kan bruke til å splitte signalet.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i forumet, keano!

Sitat Opprinnelig postet av Magnera
    Dersom VGA utgangen er ledig tror jeg det er best å bruke en VGA til Scart kabel (supra) selger disse.
    Kan ikke se at Supra har noen VGA->Scart kabel. De har en Scart->VGA, men den er etter hva jeg skjønner ikke reversibel.

Hvis du skal ha S-video->Scart, så finnes det mye rart der ute. Jeg ville vel heller kjøpt en ren S-video kabel og en s-video til scart overgang i tillegg. Du får som regel mer kabel for pengene når du har samme plugg i hver ende.

Men det aller beste er nok som Magnera sier å bruke VGA-signalet med en VGA->Scart kabel evt. en adapter. Har dessverre ikke kontroll på hvem som lager slikt... Noen som vet?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se at Supra har noen VGA->Scart kabel. De har en Scart->VGA, men den er etter hva jeg skjønner ikke reversibel.
    Det var jo nedtur!

Da kan du vel lage en kabel selv!? Eller ordne med svideo kabel og overganger, men da er det ikke sikkert du får et skikkelig bilde!

Fant en side hvor det ser ut som du kan bestille skredderlagde kabler, dersom du ikke vil lage noe selv:
    HER

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mulig å gjøre overgangen fra VGA til Scart uten elektronikk. Her er en tråd som beskriver problemet og noen teorier om hvordan det skulle kunne løses, men som ingen får til å fungere:
    VGA til RGB-scart?
    :?

Tror man må finne en konverter-boks. Tror ikke slikt er så fryktelig dyrt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for rask og super respons! Kanskje like greit å kjøpe en dvd-spiller da, hvis bildet blir urolig med s-video?

Alternativet med VGA til scart har jeg ikke sett så mye på, men det virker som dette er en forholdsvis omstendelig prosess.

Har et Creative 5.1 "anlegg" som er thx-sertifisert med et soundblaster audigy2 lydkort, så jeg tenkte å bruke pc'en som hjemmekinoanlegg, men hvis bildet blir dårlig, er det jo liten vits.

Hvor er det best å kjøpe kabler forresten? Aller helst en nettshop.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keano
    Hvor er det best å kjøpe kabler forresten? Aller helst en nettshop.
    Hvis du vet hva slags produkt du skal ha og er ute etter forhandlere og priser på videokabler, så bør du poste en forespørsel i kategorien Produkt -og prisjakt Video.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger sitatet over med urolig bilde ved s-video kabel. Hvordan får man brukt pc'en som en "home-theater-pc" da? Er det noen som har gode erfaringer med dette?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keano
    Følger sitatet over med urolig bilde ved s-video kabel. Hvordan får man brukt pc'en som en "home-theater-pc" da? Er det noen som har gode erfaringer med dette?
    Generelt så er det sammens med projektor og VGA eller DVI tilkobling hvor det er noe å hente på å koble sammens PC'n med hjemmekinoen. Iallfall kvalitetsmessig.

Tror ikke du skal bekymre deg for S-video og uroligheter. Min råtipp er at over 50% bruker vanlig compositt via SCART på sin TV og det er enda dårligere.

Har ikke selv opplevd noe uroligheter. En guide hvordan du kobler PC til TV finner du her

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror heller ikke du skal bekymre deg for mye over å bruke s-video. Jeg ville nok unngått kompositt for enhver pris (nesten, jeg bruker det mellom videoen og tven, men så ser jeg sjelden video).

Med s-video får du betydelig bedre bilde enn med kompositt.
    Med RGB får du litt bedre bilde enn med s-video.
    Med komponent får du marginalt bedre bilde enn med RGB.

Så det er etter min mening mye større forskjell på kompositt og de tre andre standardene for analog video enn mellom s-video og de to andre.

Så prøv med s-video først, så kan du eventuelt oppgradere med en VGA til Scart-adapter når du får råd eller kommer over et røverkjøp.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diverse konverterbokser kan du finne her.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Suverent gutter (eller jenter? ) Tusen takk for hjelpen.

Newcomer Robert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv på utkikk etter VGA/DVI => SCART kabel, har desverre ikke funnet dette ennå! Men Monster har S-Video => SCART kabler, sprøsmålet blir da:

Hvordan få best mulig S-Video signal fra PC...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •