Repiv's høy ytelse HTPC - montert

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Repiv's høy ytelse HTPC - montert

Hei

Tenkte jeg skulle starte en tråd om den PC'n jeg har gått rundt og drømt om ei stund. Nå er det på tide at drømmene blir satt ut i virkelighet og litt utstyr bli kjøpt inn. Jeg har tenkt meg en PC i stua som kan brukes både som musikkserver, bd spiller, canal digital hd pvr, og spillmaskin. Den vil bli koblet opp mot et 5.1 surroundanlegg med prosjektor.

Jeg har tenkt til å bygge PC'n selv, for å få nøyaktig de komponentene jeg selv liker. Dette er muligens litt risikabelt mtp garanti og fare for at komponenter ikke passer sammen, men den risikoen håper jeg å redusere ved å være aktiv på dette forumet.

Dette er de komponentene jeg har tenkt meg:

Hovedkort: Asus Maximus Formula, X38, Socket-775, DDR2,ATX,2xGbLAN,Firew, 2xPCI-Ex(2.0)x16 - Link
    CA Modul: CA Modul CONAX, passer til alle typer tunere som har en åpen slot CI for CAM - Link
    Nettverk, trådløst: CNet Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g, WPA/AES/WPA2, RP-SMA kontakt - Link
    RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's - Link
    TV-kort: Digital Everywhere FloppyDTV-C/CI, Internal, Firewire, DVB-C receiver - Link
    Prosessor: Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan - Link
    DVD-spiller: LG Blu-Ray-brenner GGW-H20L HD-DVD leser - Link
    Tastatur: Logitech diNovo Edge Norsk trådløst keyboard - Link
    PSU: Seasonic S12-II Strømforsyning 430W, 120 Vifte, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin - Link
    Harddisk: Western Digital Caviar SE16 750GB SATA2 16MB 7200RPM - Link
    Skjermkort: XFX GeForce 9800GX2 600M 1GB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI, 600/2000Mhz - Link
    Kabinett: OrigenAE S16T (TFT) HTPC kabinett Sølv - Link

Jeg har enda ikke bestemt meg for om jeg skal kjøre XP eller Vista 32/64 bit, ei heller mediasenter løsning. Hovedkortet har integrert 7.1 lydkort, men jeg er usikker på hvor bra dette er og hvordan systemet blir i stand til å takle HD-lydformater.

Samlet pris for dette kommer til å bli i overkant av 20000 kroner.

Siden min karriere som datanerd hadde sin peak da jeg konfigurerte min egen 486 på slutten av 90-tallet, og jeg nå kun er nerd in general, hadde jeg satt pris på litt proofreading av utstyrslisten, alternativer til den, og tips generelt. Jeg lover å komme tilbake med lessons learned fra bygging og bruk etter hvert

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plass kjøling i kabinettet

Tror du skal slite med både plass til skjermkort og kjøling av systemet med det kabinettet og de komponentene. Komponentene du har valgt er hardcore gamer komponenter og å plassere noe slikt i et trangt HTPC-kabinettet er oppskriften på en overopphetet PC.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke det utstyret for en htpc, kommer til å bråke masse og lage mye varme. Bytt ut cpu'en med en Quad core Q6600, holder i masse. Kjøp ett ati HD3850 skjermkort med passiv kjøling, sapphire har ett til rundt 1700 kr. Ikke kjøp WD harddisk, di har en tendens til å bråke mye, gå for seagate eller samsung. Kjøp ett Lian-Li kabinett, scand V2 har god kjøling med kun 16db viftestøy "så og si lydløst"

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeezus for et heftig oppsett!

Kommer du virkelig til å trenge et så heftig gamer-kort i en "htcp"? Jeg vet ikke om noen hardcore-gamere som spiller på storskjerm i stua, men det ser jo ut som om du har tenkt over dette grundig? FPS-spill som utnytter kortet krever etter min erfaring mere en super kontorstol, en dedikert gamer-mus, en tilpasset musematte, en 22-24" skjerm med hurtig oppdatering og ganske liten avstand mellom øyne og skjerm.

Jeg ser et par ting som kan kommenteres:

- et så pent kabinett krever en fremtredende plassering for å få utnyttet touch-skjermen, noe som fører til at det kommer til å bli en utfordring å få det til å være stille (ser bare for meg vannkjøling som et godt nok alternativ dersom det skal bli stille).

- touch-skjerm _ser_ bra ut, men brukergrensesnittet (fra godstolen) er mere eller mindre ubrukelig i mine øyne. Da er det bedre å satse på en god fjernkontroll koblet til et godt GUI (mediasenter). Eneste fornuftige bruksområdet til en liten skjerm (etter min mening) er preview _før_ kildeskift, samt innstillinger man vil gjøre uten å slå på projektor. Dette kan man jo også få til ved å bestille et annet kabinett samt en liliput 8" skjerm eller lignende (som man lettere kan plassere brukervennlig?)

- Se mediaportal-tråden på hardware.no for hint om hva som er lurt med tanke på tv-kort/cam/rikstv. De har kommet ganske langt i å konkludere med gode komponenter, spesielt siden tråden frekventeres av utviklere på mediaportal-siden (jeg tror det er et godt mediesenter-valg)

- som andre har nevnt, ATI's HD3xxx serie er suverent for tiden på HD (og ganske så bra på spill også såvidt jeg forstår, men det har jeg ikke god peil på)

- harddisk: dersom du går for en lyd-effektiv løsning finnes det bedre valg på harddisk-siden. _jeg_ hadde satset på en stillegående (sjekk storagereview.com) harddisk og nettverksbasert fil-lagring (NAS-disker, MS home server e.l.)

- prosessor. Grådig heftig valg der ja. Kan kanskje vurdere kompromiss med tanke på varmeutvikling? 2-kjerne støttes av flere programmer (og ikke minst spill), men 4-kjerne kommer kraftigere og kraftigere.

- minne og hovedkort ser ut som veldig fornuftige valg (hadde tatt det samme selv)

Er ikke meningen å være kritisk, men jeg synes denne tråden (og valget du faller på) er interessant!

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva slags budsjett du har, men hovedkortet ser litt overkill ut i mine øyne. X38 brikkesett, 2xGigabit lan, 2xPCIe osv. Jeg skulle tro det holdt lenge med f.eks et P35 brikkesett, og da kan du klare deg med 7-800 kroner på hovedkort. Ram er vel så billig om dagen, at der kan man bare kline til.

Hvis du velger å kjøre på med oppsettet du har satt opp, så ville jeg gått for en kraftigere strømforsyning. Har selv en Mist 500W i gamer-pc'n min, og den er bortimot lydløs, samtidig som den gir stabile spenninger. I tillegg er den modulær, slik at du får fjernet unødvendige kabler. Plass blir fort et moment i et slikt HTPC kabinett..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for veiledning. Det er klart at når man er totalt blottet for vurderingsevne og kontroll på personlig økonomi, så er det lett å bli blind når man finner ut at det hele tiden finnes noen komponenter som er litt bedre.

Jeg har hele tiden hatt lyst på en kraftig pc - men det er klart at det er dumt av meg å risikere ekstreme temperaturer og lydnivå midt i stua for å få det til.

Jeg har vurdert tipsene deres, og her er min oppdaterte komponentliste, justeringer i kursivt:

Hovedkort: Asus Maximus Formula, X38, Socket-775, DDR2,ATX,2xGbLAN,Firew, 2xPCI-Ex(2.0)x16 - Link
    CA Modul: CA Modul CONAX, passer til alle typer tunere som har en åpen slot CI for CAM - Link
    Nettverk, trådløst: CNet Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g, WPA/AES/WPA2, RP-SMA kontakt - Link
    PSU: MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.3 - Link
    RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's - Link
    TV-kort: Digital Everywhere FloppyDTV-C/CI, Internal, Firewire, DVB-C receiver - Link
    Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte - Link
    DVD-spiller: LG Blu-Ray-brenner GGW-H20L HD-DVD leser - Link
    Tastatur: Logitech diNovo Edge Norsk trådløst keyboard - Link
    Skjermkort: Sapphire Radeon HD 3870 512MB GDDR4, PCI-Express 2.0, "Ultimate Edition" - Link
    Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 750GB SATA2 16MB 7200RPM - Link
    CPU-kjøler: Zalman CNPS9500AT Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 775 - Link
    Kabinett: Zalman HD160+ Silver, ATX, Vista Comp LCD displ, (Without PSU) - Link

Pris på dette oppsettet blir litt rimeligere - rundt 17000 kroner.

Når det gjelder kabinett, så synes jeg det er praktisk å ha en liten skjerm jeg kan bruke uten å ha prosjektoren påslått. Etter nærmere vurdering så var OrigenAE sitt kabinett litt for dypt til at det fikk behaglig plass i mediabenken min. Det er derfor veldig interessant å skaffe en liten ekstern touch screen, sånn som DrErling prater om. Den bør i så fall være pen å se på og gli inn i resten av stuemøblementet. Problemet er at jeg ikke ønsker en hel del ledninger, og skjermen bør også være ganske liten. OrigenAE har en stilig løsning i "T12", der alle ledningene er samlet. Den er imidlertid litt for stor for meg. Får se om jeg kanskje finner noe annet på markedet som fungerer.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til PSU er denne siden grei til å beregne hva du trenger: eXtreme Power Supply Calculator Lite v2.5

Det skal sies at de flese PSU kalkulatorer gjerne overdriver litt, du trenger som regel ikke like mye watt som du får beskjed om. En PSU med stabile spenninger, god byggekvalitet og en som ikke bråker for mye er like viktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sweet. Ser ut til at det blir en 600W da. Denne.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurder Seasonic PSU. Jeg har en S12 i min htpc, og den får Mist 500/600 til å høres ut som jetfly i forhold...

Jeg jumpstartet S12`en på benken før den ble installert, og jeg måtte virkelig legge øret helt nedtil for i det hele tatt høre at den var i gang. Anbefales.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å se veldig bra ut dette! Fortsatt en heftig spekket htpc, men uten overkill komponenter.

Anbefaler deg også å ta med en Windows MCE fjernkontroll med usb-mottaker. Kjekk sak funksjonsmessig, selv om du har diNivo.

Packard Bell har en med rf-funksjon. Genialt. Dersom du skal ha en systemfjernkontroll, eller allerede har, så kan det være enklest å få en original ir-basert MCE fjernkontroll til å fungere sammen med denne.

Tipper det skal være mulig å få tak i en skjerm slik du snakker om som er liten og designmessig "ryddig".

DrE

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville byttet bort Q6600 til fordel for den E8500's du hadde valgt først. E8500 er 45nm som bruker mindre strøm og produserer mindre varme, altså enklere å holde kaldt.

Hvis du har tenk å kjøre vista 64 så ville jeg også råde deg til å kjøpe 8gig ram, 6400 rammen er jo nesten gratis nå.

Ellers er det i hvertfall en god grunn slik jeg ser det til å velge det XFX GeForce 9800 GX2 kortet som du hadde valgt først -> HDMI utgang. Har ennå ikke sett noen tester på hvordan det kjører HD matriale i forhold til Radeon HD 3870, men det gruser ihvertfall ATI på spill.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av manenzza
    Hvis du har tenk å kjøre vista 64 så ville jeg også råde deg til å kjøpe 8gig ram, 6400 rammen er jo nesten gratis nå.
    2GB brikker er vel fortsatt "relativt dyre" vel?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, koster vell 1400 for 8gb, men for all del kan nok virke dyrt for noen? Synes ikke akkurat det skremmer særlig, med tanke å hva det kostet for 1/2 år siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, koster vell 1400 for 8gb, men for all del kan nok virke dyrt for noen? Synes ikke akkurat det skremmer særlig, med tanke å hva det kostet for 1/2 år siden.
    Hvordan mener du konkret at du skal få utnyttet alt minne ?

Jeg ser en del bruksområder(cache), men lurer litt på hva andre ser i over 4G området.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville byttet bort Q6600 til fordel for den E8500's du hadde valgt først. E8500 er 45nm som bruker mindre strøm og produserer mindre varme, altså enklere å holde kaldt.

Ellers er det i hvertfall en god grunn slik jeg ser det til å velge det XFX GeForce 9800 GX2 kortet som du hadde valgt først -> HDMI utgang. Har ennå ikke sett noen tester på hvordan det kjører HD matriale i forhold til Radeon HD 3870, men det gruser ihvertfall ATI på spill.
    Hehe. Blir vanskelig dette. Har jo klart mest lyst på geforce - vet du hvordan dette vil bli for meg mtp varme og støy? Og hvis E8500 bruker mindre strøm og lager mindre varme er jeg ikke i tvil om prosessor.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Hvordan mener du konkret at du skal få utnyttet alt minne ?
    hehe, mye vil ha mer, virker som vista elsker de ekstra 4gb'ene. Men du har jo rett i at det blir vanskelig å sette fingeren på konkrete bruksområde, man vil klare seg bra med 4gb, men poenge mitt var vel at det er så billiig at hvorfor ikke!? Det kommer jo også ann på hvor mange apps man kjører, selv merket jeg faktisk ganske stor forksjell fra 4 til 8. dvs. multitasking gikk kjappere og man kan ha flere programmer kjørende uten at det tar på ytelsen.

Sitat Opprinnelig postet av Repiv
    Hehe. Blir vanskelig dette. Har jo klart mest lyst på geforce - vet du hvordan dette vil bli for meg mtp varme og støy?
    Hvis målet er en tilnærmet støyfri pc blir nok vifteløst skjermkort det beste alternativet, selv om man nok bør ha mer "flow" i kabinette med et vifteløst skjermkort, er kabinettviftene somregel mye enkler å få i "støyfrie" versjoner. Nå vet jeg ikke hvordan støynivået på 9800 gx2 er men noe sier meg at det nok vil lage en del mer støy en ett par stillegående kabinettvifter.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    My bad. Innbilte meg at det var dyrere, men ser jo at 8GB er helt nede i 1200 nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedkortet ditt støtter ikke SLI. Men det støtter Crossfire.
    ATI 3870 eller 3870X2 er meget gode skjermkort på både spill og HD film.
    I tillegg koster dem mindre.

Og man har mulighet til å kjøre lyd ut via HDMI med adapteren dem selger !

Ditt nye oppsett i post nr.6 ser meget bra ut ! Corsair, Seasonic, og Mist er nok de mest stillegående og stabile PSU'ene.
    Zalman holder også høy kvalitet på sine kjølere.

Jeg ville dog valgt en annen CPU enn Q6600. Q6600 trekker mye strøm i forhold til ytelsen. F.eks. E8400/E8500 eller den nye 9xxx serien ser jeg på som bedre valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig i hus

Jeg har nå endelig fått min HTPC i hus. I motsetning til hva sunn fornuft skulle tilsi har jeg valgt å ikke høre på alt for mange av tipsene jeg har fått her. Den løsningen jeg endte opp med er sløsing med penger vil noen si, men i så måte føler jeg at jeg er i godt selskap på dette forumet.

Jeg endte opp med XFX nForce-790i Ultra hovedkort med 4 gb DDR3 RAM. Som skjermkort valgte jeg XFX GeForce GTX 280 602M, prosessoren forble en Q6450. Vista 64 bit (64 bit pga RAM) kjører jeg på en WD VelociRaptor 300GB, mens jeg kjøpte en 500GB Seagate Barracuda for ekstra lagring. TV-kort og CONAX ble Digital Everywhere FloppyDTV og Dilog Conax CAM. Jeg putta alt sammen inn i et Silverstone SST-CW02S Crown kabinett.

Og guess what; det bråker. For øyeblikket gjør ikke det meg så veldig mye, men det er klart at eventuelle fremtidige koner muligens ikke trives med lydnivået. Uansett synes jeg at min gode gamle Optoma HD70 projektor bråker like mye.

Monteringen gikk vel forsåvidt greit, med unntak av at jeg midtveis i prosessen finner ut at jeg har kjøpt feil strømforsyning. Geforce-kortet trenger nemlig én 6-pins og én 8-pins PCI-e strømkabel. En kjapp gåtur til nærmeste coop elektro løste problemet.

Så langt har jeg stort sett kun fått installert Windows. Jeg ser TV med FireDTV programmet som fulgte med TV-kortet, i alle fall til jeg får funnet noen kanaler i Media Center. Jeg synes kvaliteten blir noe dårligere enn med min standard Canal Digital HD-tuner på vanlige TV-sendinger, mens HD-kanalene blir vist i samme kvalitet. I både standard og HD virker det derimot som om bildet "lagger" litt - ting glir ikke glatt over skjermen. Har noe med codecs å gjøre kanskje?

Det trådløste nettverkskortet jeg kjøpte, CNet Wireless-G PCI 54 Mbps, fant Windows aldri. Ingen krise, men jeg hadde likt å sluppet å bruke en ethernet kabel.

Fortsatt gjenstår det å få ut 5.1 lyd - noe jeg kanskje venter med til jeg får kjøpt et lydkort jeg kan få ut lyden via HDMI. Men selv med stereo-lyd var opplevelsen av å spille Crysis på lerret og surround-anlegg høyst godkjent.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Repiv
    I både standard og HD virker det derimot som om bildet "lagger" litt - ting glir ikke glatt over skjermen. Har noe med codecs å gjøre kanskje?
    Du må sette frekevensen på skjermkortet til 50Hz for å slippe hakkingen. Tipper du kjører 60/72 Hz eller no og da ser du hakking spesielt ved panoreringer.
    Dette gjøres vanligvis i driverne.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •