Hvordan utnytte dual core 64bit i vista 32bit?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan utnytte dual core 64bit i vista 32bit?

Som tråden sier, hvordan utnytte dette?går det eller må jeg ha 64 bit vista for at det skal kunne fungere skikkelig?
    Og det får jeg sikkert oppgradert til på microsoft sine sider eller må jeg ha masse nye komponeneter ellers?

Newcomer Nilka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du må være litt mer spesifik på hva det er du egentlig vil her for skjønte ærlig talt ikke helt hva du mente. Er det DualCore du har tenkt å få utnytta eller er det 64 bit.
    Dualcore betyr bare at du har mer enn en prosessorkjerne, dette har du full støtte for i Windows Vista 32 bit. Så om det er å utnytte begge prosessorkjernene det er snakk om trenger du ikke å gjøre noe som helst. Om det er 64 bit du vil utnytte må du selvføgelig ha et 64 bit os mao Vista 64 bit sopm du selv nevner. Du trenger ikke noen nye komponenter i maskinen din for å bruke det så sant prosessorene du har støtter 64 bit prossesering. Er dog usikker på om du kan oppgradere til Vista 64 Bit på sidene til MS. Tror nok du må gå i butikken og kjøpe Vista 64 bit, da dette har en helt annen programering i bånn enn 32 bit.

Hva du skal med 64 Bit OS er jeg dog ikke veldig sikker på. Ikke for å virke ond, men du virker ikke akkurat som den som vet mest om dette. 64 Bit OS gir svært liten forskjell i ytelsen med mindre vi snakker svært tung bruk. Hovedforskjellen på 32 bit og 64 bit er rett og slett hvor mye minne datamaskina håndterer. Om du ikke har over 4 GB minne i maskina di, vil jeg si at du ikke har noen grunn til å oppgradere til Vista 64 bit. Om du har mer enn 4 GB minne i maskina di bør du gå inn i taskmanageren din om du faktisk bruker alt minne du har, gjør du ikke det er det svært svært lite du får ut av å oppgradere.

Mvh Njáll

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nilka
    Om du har mer enn 4 GB minne i maskina di bør du gå inn i taskmanageren din om du faktisk bruker alt minne du har, gjør du ikke det er det svært svært lite du får ut av å oppgradere.

Mvh Njáll

Det er teoretisk umulig å utnytte mer enn 4 GB RAM på et 32-bits system, ettersom man bare kan allokere 32 bit (2^32, ca 4 milliarder) adresser.
    Ettersom en del av disse adressene allokeres til PCI-bussen, grafikkort og andre ressurser, er den faktiske RAM-begrensningen en del lavere (normalt rundt 2,5 - 3 GB).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nilka:du har helt rett, jeg har null peil på dette emnet her.

grunnen til at jeg spør er at jeg hadde forvnetet meg litt mer av en dual core enn min gamle som ikke var det på generelt vanlig multitasking.
    syns den nye maskinen ikke er noe raskere enn den gamle og da var det en kamerat av meg osm sa at for og utnytte dual core teknologien måtte jeg ha 64 bit os hvis jeg har 64 bit prossessor.bare tull det da kansje?

maskinen er helt ny så jeg syns den burde henge med litt emr i svingene enn den forrige.
    den gamle var en amd 3200+ og den nye er dual core 4000+
    burde vel være en god del forskjell på disse?
    har forresten 2 gig ram bare.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    nilka:du har helt rett, jeg har null peil på dette emnet her.

grunnen til at jeg spør er at jeg hadde forvnetet meg litt mer av en dual core enn min gamle som ikke var det på generelt vanlig multitasking.
    syns den nye maskinen ikke er noe raskere enn den gamle og da var det en kamerat av meg osm sa at for og utnytte dual core teknologien måtte jeg ha 64 bit os hvis jeg har 64 bit prossessor.bare tull det da kansje?
    Bare tull. Det er også bare tull å kjøpe en 64-bits plattform til desktop/htpc bruk i dag. Det er meget få eller ingen applikasjoner som er skrevet for 64-bit nå. Det vil komme, men ikke før om en stund. En 64-bits cpu er tregere på 32-bits applikasjoner enn en 32-bits cpu. Jeg ville holdt meg unna Vista 64-bit for desktop/htpc. Det er null ytelsesforbedring på disse områdene nå for tiden.

(Jada, jeg vet at AMD nesten bare har 64 bits cpuer, men de har native 32-bits støtte)

maskinen er helt ny så jeg syns den burde henge med litt emr i svingene enn den forrige.
    den gamle var en amd 3200+ og den nye er dual core 4000+
    burde vel være en god del forskjell på disse?
    har forresten 2 gig ram bare.
    Du oppgraderte fra en 32 bits cpu til en dual core 64 bits cpu? Eller fra en 64 til en 64 bits?

For å få full utnyttelse av dual core må applikasjonene du bruker være skrevet for multi-threading. Hva applikasjoner går tregt?

Newcomer darkz sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tråden sier, hvordan utnytte dette?går det eller må jeg ha 64 bit vista for at det skal kunne fungere skikkelig?
    Og det får jeg sikkert oppgradert til på microsoft sine sider eller må jeg ha masse nye komponeneter ellers?

Samme om du har 64 bits os eller 32 bit. Dual core fungerer uansett om programmene tillater at cpuene belastes.

64 bit os vil si at du kan kjøre aplikasjoner som er skrevet for 64 bit. De fleste intel og amd dual core gjør dette ihvertfall. Du får da litt bedre ytelse på programmene om du har 64 bit system, og programmene er laget for det.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du er overrasket over at forskjellen mellom de prosessorene ikke var så stor. Som regel må man øke CPU kraften voldsomt for å merke de store forskjellene, samtidig så henger ikke hardiskene med lenger, det som engang var riktig så raskt har blitt en flaskehals nå.
    En løsning er å bruke 2 fysiske harddisker og sette dem i RAID (Husker ikke om det er RAID 0, eller 1,2,3,4,5 som leser fra begge diskene samtidig)
    Og hvor mye RAM har du? en bør ha minimum 2GB skal det være noe tess.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med du tenker på RAID 0. Da fordeler du data over 2 disker for å få raskere overføring av data, ihvertfall ifølge teorien. På en vanlig hjemme-PC vil du ikke se noe til den økte overføringshastigheten, slik det f.eks. forklares her,her og her.

Sitat fra en av artiklene:
    Bottom line: RAID-0 arrays will win you just about any benchmark, but they'll deliver virtually nothing more than that for real world desktop performance. That's just the cold hard truth.
    Når det gjelder AMD X2 4000+ så er det ikke noen stor oppgradering fra Athlon 64 3200+ med mindre du kjører applikasjoner som utnytter flere kjerner (f.eks. de fleste spill i dag gjør ikke det). Hvis du kikker f.eks. på CPU-charts på Tom's Hardware, så ser du at forskjellen mellom AMD Athlon 64 3200+ og AMD X2 4000+ er omtrent ikke-eksisterende. Hvis du kikker på andre benchmarks på linken over, så ser du at i applikasjoner som kjører på flere kjerner (f.eks. 3D studio) vil gå langt raskere på din nye prosessor.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •