Hvilket skjerkort til denne pcn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket skjerkort til denne pcn?

Hei og god påske alle sammen!

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg og finne ett skjermkort på komplett.no til max 1100,- som kan erstatte det som sitter i denne maskinen:HP Pavilion A6225.SC stasjonær PC - Netshop.no - pc data foto minne digital

Helst noe jeg da bare kan sette rett inn og vips, ferdighar fint lite greie på dette her med pc innmat...og selvsagt ett som er så bra som mulig til den prisen.
    Håper noen gidder og ta en kikk på dette for meg, på forhånd takk

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke være noe problem.

Så vidt jeg ser i dag så er det kun integrert skjermkort. Og hovedkortet har i følge beskrivelsen en PCI Express skjermkort port.

Så se etter slike skjermkort.

Hva skal du bruke den til. ATI har ett lite overtak når det kommer til DVD og annen video avspilling med sine HD kort. Mens Nvidia er bedre til spilling.

Skjermkort her: Netshop.no - pc data foto minne digital

I denne prisklassen så hold deg unna skjermkort med 512 MB minne. De greier ikke å utnytte mere enn 256 uansett. Og med 512 så får man som regel ett tregere minne, som er billigere.

Hold deg til de nyere seriene: Nvidia 8600 GT eller ATI HD2600 XT

Club3D Radeon HD 2600 XT 256 MB GDDR4 - Netshop.no - pc data foto minne digital

Dette er en del kraftigere, men 95,- over ditt budsjett.

Sapphire Radeon HD 2900 GT 256MB - Netshop.no - pc data foto minne digital

Billig og greit. Også lydløst

Asus GeForce 8600GT 256MB GDDR3 Silent - Netshop.no - pc data foto minne digital

Skal du bruke sammen med TV-skjerm, så kan HDCP støtte være greit å ha.

Når det kommer til selve monteringen så er det enkelt.

Først gå til hjemmesiden til den produsenten du valgte. Advanced Micro Devices Inc. eller Welcome to NVIDIA - World Leader in Visual Computing Technologies og last ned siste utgave av driveren til kortet du velger. Du trenger ikke tenke på om selve merket på kortet er Asus, XFX, Club 3D eller noe slikt. Det er standard kort som bruker samme driver. Det viktige er betegnelsen på kortet, altså 8600 GT eller 2600 XT osv.

Legg denne ett sted du finner den. Slå av PC, og napp ut strøm. Trykk også ett par ganger på start knappen for å tømme PCen for rest strøm.

Åpne PCen, husk at dette mest sannsynlig gjør at garantien forsvinner.

Husk å ta på metallet i PCen av og til for å fjerne statisk elektrisitiet.

Finn PCI Express porten som skjermkortet passer i, det passer kun 1 sted. Og det er mest sannsynlig øverst av alle de avlange plassene under CPU kjøleren.

Fjern dekselet slik at portene på kortet kommer ut bak på PCen. Og stapp kortet nedi. Dette skal gå ganske greit, ingen altfor stor motstand.

Sjekk om skjermkortet trenger ekstra strøm. Da er det en kontakt til høyre på kortet, lengst vekk fra baksiden av kabinettet. Putt inn en strømplugg. Kun en type passe. Det følger med overgang hvis det trengs.

Mest sannsynlig så trengs det ikke strøm på kort i denne prisklassen.

Da skal det bare være å skru sammen PCen igjen og starte.

Det første du gjør er å gå inn i BIOS. Det skal være en beskrivelse helt på starten av oppstarten av PC hvilken knapp man skal trykke på for å komme dit. Normalt F2 eller DEL knappen. En blå skjerm skal komme opp, da er du i bios.

Her må du finne ett sted hvor man velger hvilken skjerm man skal bruke. Hos meg så mener jeg skal velge PCI Ekpress som hovedskjerm eller lignende. Hvis du åpner PCen og ser hva hovedkortet heter, produsent navn og hovedkort navn (står ett eller annet sted på kortet), så kan det hende jeg finner manualen på nettet.

Når dette er gjort, så husk å ha skjermkabelen i det nye skjermkortet.

Da er det bare å starte den til windows, installere driveren du lastet ned, restarte PCen og stille inn riktig skjermoppløsning. Og du er ferdig.

(Det kan være lurt å slette driveren til det innebygde skjermkortet før man innstallerer nytt. Men dette kan i enkelte tilfeller være vanskelig. Men se om du ser noe under kontrollpanel, og legg til eller slett programmer)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Anders og for en flott guide, den trengs.
    Da er kortet bestilt så da er det bare og glede seg til det kommer i slutten av neste uke

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •