I og med at HD DVD døde så ser jeg litt forsiktig etter en Blu-ray-spiller, men de BD-spillerene som finnes er enten for dyre, for trege eller har ikke full støtte for fremtidige funksjoner. Så nå kikker jeg altså på en HTPC-løsning.

Jeg har fulgt med i tråden om AVforums egen HTPC med stor interesse da det hadde passet meg fint om noen andre gjorde all jobben:razz: Men det at den ikke kommer noe sted i påvente av de riktige komponentene skal komme på markedet, og at de lager en monstermaskin til 20000 gjør den uaktuel for meg.

Men over til det tråden egentlig handler om: Hvilke minimumskrav må en HTPC oppfylle for å kunne spille av HD DVD/Blu-ray tilfredstillende. Dette vil jo være en universal sannhet i og med at både HD DVD og Blu-ray standaren nå er satt med hensyn på kodingsalgoritmer osv.

De viktigste komponentene her er
- Prosessor
- Skjermkort
- Minne
og muligens til dels
- Hovedkort

Lydkort hører egentlig til på denne listen det også, men etter som jeg forstår så finnes det ikke lydkort med støtte for de nye lydformatene enda, så da må vi forutsette software dekoding av lyden. Lydkortet trengs da bare til D\A konvertering eller vidreformidling av digitale signaler.

Hvilken hardisk, kjøleløsning, HD DVD\BD drev og ikke minst kabinett man kjøper kommer helt ann på hvilke krav den enkelte har til sin HTPC.

Men altså, hvilke komponenter må du minst ha i de 3(4) overnevnte punktene for å kunne spille av HD DVD\BD i et vanlig avspillerprogram f.eks Powedvd?

Det blir helt håpløst å gi minimums konfigurasjoner om vi drar inn FFD-show da det kommer helt ann på hvor mange filtere osv man kjører på, men er det mye å hente i form av bildekvalitet ved avspilling av HD DVD\BD-disc?