Billedkvalitet (Riks)TV på HTPC vs "RiksTVBoks"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billedkvalitet (Riks)TV på HTPC vs "RiksTVBoks"

Jeg er i gange med å optimere en HTPC bestående av Gigabyte GIGABYTE GA-MA69GM-S2H, AMD X2 4800, ATI 3470 skjermkort, Hauppauge HVR-4000, Win XPSP2. Alte er koblet med HDMI. Av codecs benyttes Coreavc, ffdshow, cyberlink. Ellers har jeg forsøkt Cyberlink Powercinema, DVBviewer, Mediaportal. Pga Mediaportals forteffelighet funksjonalitetsmessig er det den veien jeg har valgt å gå videre. TV er en Panasonic PV60. Den første utfordringen billedmessig var et grått slør over bildet (Jeg har hele tiden brukt en grundig rikstv mottaker som referanse).
    Dette grå sløret forsvant ved å velge riktig colorspace i coreavc.

Problemet nå, som jeg sliter med er rask hakking i bildet. Rolige bilder er like gode som på Grundig boksen. Problemet vises tydligst på horisontal rulletekst, f.ex under NRK2's nyhetssendinger, som scroller horisontalt. Dette er tydelig uskarpt sammenlignet med Grundig boksen.
    Jeg tror jeg har vært innom de fleste instillinger rundt deinterlacing, bytte av codecs etc etc.

Hva er andres erfaringer med billedkvalitet med digital TV på PC i forhold til dedikerte "bokser"?
    Kan HVR-4000 kortet være synderen?
    Jeg vil ikke utvide HTPC prosjektet videre før jeg har fått orden på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du satt destoppen til "50Hz"? Dersom desktop er 60Hz og innholdet er 50Hz så vil du få hakking.

Ellers så er det nærliggende å mistenke at en dekoder eller deinterlacer har fått det for seg at 50i = 25p. PC-er er ikke så veldig glad i interlacet materiale.

-k

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan og eksperiementer med "filtering mode" under Setup-> Video Renderer -> VMR9 (om du ikke bruker Vista. Da er det EVR som gjelder). Gaussian er default og anbefalt, men har lest an noen foretrekker den av (fjerner "slør"?).

Pass også på at du bruker HW-acc. (DXVA) - det gir ihvertfall best bilde hos meg @ analog TV (ingen hakking)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til akkurat ditt skjermkort, men med Ati HD 2800 kort vil jeg annbefale å kjøre med Cyberlinks H.264 decoder, årsaken til det er at den støtter hardware-decoding, og da kan man utnytte Ati's AVIVO system, som gir et utmerket bilde pga etteprossesseringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips så langt. Jeg begynner å mistenke at dette skyldes kilden, TV-kortet eller noe i transportveien derfra.
    At PC-en tror at 50i=25p er kanskje også ett alterternativ, hvordan ser jeg dette lettest? (CCC sier 720p@50Hz)
    Jeg gjorde et opptak i mediaportal og har testet videre derfra med forskjellige avspillere og codeker. Det eneste jeg klarer, er å få det verre... Det eneste positivt nye er at CCC settingen wait for vertical refresh førte til en minimal bedring. Alt annet fra bilder til DVD til 1080p mkv ser helt fint ut.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skuffet over bildet som RiksTv tilbyr :-(

Bildet er mye dåligere en SD DVD :-/

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

Ja. Men det er jo også SD sat. sendingene til CD, Viasat osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD-er har en helt annet båndbredde til rådighet enn de fleste DVB tv sendinger, her ligger mye av grunnen til kvalitetsforskjellene mellom TV og DVD.

I tillegg er det mye "fintuning" av systemet som må til for at TV på PC skal bli like bra som TV bildet fra en grei stb. Som Knutinh nevnte er PC-er generelt ikke spesielt glad i interlaced videomateriale, men det er mulig å få til et godt resultat. Det er et must å ha mulighet til å kjøre 50hz (evt. 100hz?) på skjermen for at ting ikke skal hakke, Powerstrip kan være et kjekt verktøy her. I Mediaportal bruker jeg Dscaler med output colorspace sat til YUY2 som ser ut til å gi jevnt over best bildekvalitet med mitt Radeon HD2600XT. Hvis man kjører Windows XP kan man også teste reclock.

- Judaz

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fortsatt ikke i mål her. Jeg har nesten bestemt meg for å kjøpe ett floppy/fire DTV-T kort istede og legge hvr-4000 kortet på hylla for feilkjøp. Fra andre tråder ser jeg at dette fungerer (og jeg får CI på kjøpet), men igjen, hva med billedkvalitet?
    Har noen sammenlignet bildet fra floppy/fireDTV-T kortet i en HTPC med en dedikert RiksTV boks?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wih
    Er fortsatt ikke i mål her. Jeg har nesten bestemt meg for å kjøpe ett floppy/fire DTV-T kort istede og legge hvr-4000 kortet på hylla for feilkjøp. Fra andre tråder ser jeg at dette fungerer (og jeg får CI på kjøpet), men igjen, hva med billedkvalitet?
    Har noen sammenlignet bildet fra floppy/fireDTV-T kortet i en HTPC med en dedikert RiksTV boks?
    Jeg tror ikke at du kan forvente bedre bildekvalitet med en PC-tuner enn en annen.

Unntaket fra det er dersom du opplever drop-out eller andre tegn på dårlig signal.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror ikke at du kan forvente bedre bildekvalitet med en PC-tuner enn en annen.

Unntaket fra det er dersom du opplever drop-out eller andre tegn på dårlig signal.

-k
    OK,
    "!" i mediaportal sier dropped frames=0, men det er vel ikke helt relevant i denne sammenhengen? Forsøkte igår tsreader lite, den kjørte, men er usikker på hva jeg skal se etter og hva som er OK. Jeg ligger i gråsonen på dekningskartet og har stor Televes antenne og forsterker, men opplever ikke mer forstyrrelser med PC'en enn med grundig boksen.

Og er fortsatt interessert i andres evt. erfaring med PC kontra dedikert tuner.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har et 3x00-kort (3470): ATI HD Registry Tweaks

Gjorde bildet mye bedre hos meg!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

-k
    Vil tro at upscaling og sharpen kan ha en god effekt på bildet? F.ex dscaler eller ffdShow? Det har det ihvertfall på DVD-kilder...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

Det er nå så og si samme oppløsning da.
    Forskjellen er jo Mpeg2 vs H.264.

Lukter codec issue.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVB kort er helt irellevant her.
    Det er på codec og skjermkort instillinger du må jobbe.

Du får en heltdigital DVB strøm med alle DVB kort, uansett merke/pris. Det er absolutt ingen forskjell på kvaliteten her.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for oppklaring. Grunnen til mine tanker var at det kan se ut som jeg bare får annenhvert bilde sammenlignet med RiksTV boksen, skikkelig interlacet.
    ffdshow deinterlacer, frameratedoubler, gjør at bilde blir uskarpt istedet for at jeg kan se linjene(og bruker masse CPU til dette). "!" i mediaportal viser da at framerate går opp fra 25fps til 50 fps. Visuellt er dette tydeligst ved den horisontale teksten under nrk2's nyhetssendinger, eller panoreringer. Grundigboksen gir her et smooth jevnt og skarpt bildet. Jeg har også testet med EVR, som hos meg fungerer med DVBViewer og det ga ihvertfall ikke bedre bilde enn VMR9/Mediaportal. Frustrerende, nå som alt annet ser vakkert ut, spes. etter HD2x00/HD3x00 registry tweaks.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problem løst. viste seg å være noe så banalt som at jeg hele tiden hadde på postprosessing, fffdshow eller directvobsub. Disse "sperret" tydeligvis for "noe".
    Best bilde gir cyberlinkAVC, men tv-bildet går bananas ved bytte av kanal. CoreAVC med HW deinterlacing gir ikke bilde i det hele tatt. CoreAVC med bob deinterlacing er nesten perfekt, like bra som grundig boksen. CPU holder seg under 30%.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problem løst. viste seg å være noe så banalt som at jeg hele tiden hadde på postprosessing, fffdshow eller directvobsub. Disse "sperret" tydeligvis for "noe".
    Best bilde gir cyberlinkAVC, men tv-bildet går bananas ved bytte av kanal. CoreAVC med HW deinterlacing gir ikke bilde i det hele tatt. CoreAVC med bob deinterlacing er nesten perfekt, like bra som grundig boksen. CPU holder seg under 30%.
    :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •