Hva bør en god HTPC ha?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva bør en god HTPC ha?

Hallais.
    Har akkurat startet et tema om dette i Prisjakt, men tenkte jeg kunne linke til den her....

Hvis vi her ser bort i fra pris (siden det ikke skal være noe annet enn veil. pris her), hva bør jeg satse på til en komplett og god HTPC??
    Vil ha den så stille som mulig!!!
    (vil ikke ha en liten matboks pc!! Vil ha mulighet for oppgradering)

Er det noen som har en god "oppskrift" med alle "ingrediensene" som trengs?

Trenger ikke laaaange forklaringer på hvorfor akkurat "ditt" skjermkort er helt sinnsykt, men vil gjerne høre hva som passer best sammen, er stillegående, gir et bra bilde og bra surround lyd (kommer neppe til å bruke pc'en til cd'er!)...

Så det jeg vil vite er, hva er et bra:

skjermkort
    lydkort
    Ram (og hvor mye er et must?? 512 eller 1024??)
    Stillegående harddisk
    Stillegående strømforsyning
    Stillegående CPU-vifte
    dvd spiller
    kabinett

Hvis jeg har glemt noe kritisk så kom med det....

Og en helt annen ting, hva er best en 10 m lang DVI kabel, eller en 10 m lang optisk kabel??? (tenker i forhold til hvor jeg skal plassere pc'en)

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har ganske stramt budsjett med tanke på at du skal bruke PC'en til spill. Hvis du har tenkt å kjøpe et kabinett som passer inn sammen med stereoanlegget i stua, er disse som regel ganske dyre (2000+). Det viktigste når det gjelder støydemping er etter min mening harddisken. Dette fordi det er den vanskeligste komponenten å støydempe i etterkant. Her er jo Seagate en slager, men jeg vet ikke om det er de som er mest stillegående i dag.

Ikke vær redd for å bruke kabinettvifter, det er bedre med flere store vifter som går på sakte fart enn en liten vifte som må jobbe seg ihjel for å lufte kabinettet. Hvis du har plass til 120mm vifter (lite sannsylig uten modifisering), er det fint.

For å få ned prisen, er nok en Athlon XP-løsning det rette for deg. Her bør du velge et hovedkort (gjerne nForce2) uten vifte på Northbridge.

Når det gjelder skjermkort, avhenger dette av hvor mye du er villig til å betale, og hvor høyt du prioriterer spill. Et Radeon 9800 Pro er et veldig bra kjøp nå, som gir det topp spillytelse. Ulempen er at det er relativt dyrt (ca 2000), og at det utvikler mye varme. Her kan f.eks en Arctic Cooling VGA Silencer være en ide, da den blåser den varme luften ut av kabinettet. Ellers har du jo 9600 XT til ca 1500, som yter ganske bra.

Jeg ville kjøpt 1 stk 512 MB-brikke med RAM, da dette gir bedre oppgraderingsmuligheter en 2x256. Du får litt bedre ytelse av å kjøre to like brikker i et dualoppsett.

Strømforsyning: Er ikke helt sikker her, men sjekk ut MIST på www.microplex.no. Fortron/Source (meget bra) har også modeller med 120mm vifter, jeg regner med disse er stillegående.

Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rask tilbakemelding!

Jeg trodde man fikk en god pc for 9.000,-....... ops:
    Hvis jeg hever budsjettet til 12-14.000, får jeg noe bra da? :?

Når du snakker om kabinetter som passer i stuen, tenker du på noen spesielle??? Har du eventuellt en link?

P4 vs AMD, uavhengig av pris. Hva passer best som HTPC???

Hvor stor strømforsyning trenger man?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempler på HTPC-kabinetter:

http://www.microplex.no/rubweb/varer...7&GID=3000 (ATX)
    http://www.microplex.no/rubweb/varer...TNR=ATC620CBX1 (Dette er rimelig, men det er mATX)
    http://www.vendur.no/catalog/index.php?cPath=2

Når det gjelder prosessorkraft, så holder det fint med en Athlon XP (som jo tross alt er en veldig bra prosessor).

Strømforsyningen bør helst være over 300W. Kjøp en bra strømforsyning (f.eks Fortron/Source, ligg unna merker som Q-tec osv).

Og ja, du får nok sikkert en grei PC til 9000, men det avhenger selvsagt av hvor mye du skal ha i den
    Det er ikke noe problem å få en HTPC godt under 9000, men en fullverdig PC som skal brukes til spill osv kan fort koste litt mer. Alt ettersom hvilke krav du stiller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •