PCen vil ikke starte. Jordfeil i kabinett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PCen vil ikke starte. Jordfeil i kabinett?

Jeg har fått et merkelig problem. Maskinen vil ikke starte så lenge hovedkortet er montert i kabinettet. Har jeg hovedkortet liggende på en antistatisk pose virker alt fint. Det er rart at når jeg kan sette skruer noen steder på hovedkortet, men skrur jeg i en til vil ikke maskinen starte.

Dette irriterer meg noe hinsides da jeg sannsynligvis må returnere kabinettet. Jeg har forsøkt med to hovedkort, men ingen forskjell. I begynnelsen virker alt fint, men etterhvert virker på-knappen sporadisk. Har testet med en annen psu, men ingen feil der.
    Min maskin består av Asus P5E-V hdmi, Intel E8200, Crucial Ballistix 8500, Terratec Cinergy 1200, Samsung 500gb, Mist 500W psu i et Silverstone SST-LC17.

Er det noen som har opplevd noe liknende eller har en mulig løsning?

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevd det motsatte, at hvis ikke alle skruene som har "metallring" er festet til kabinettet ville ikke maskinen starte, de som var bare print, uten metall trengte ikke å skrues til. Eller så kan det være at en av de skruene skal stå i kommer borti noe under hovedkortet, skru ut alle de, og sett opp kun der hvor det er metallring på hovedkortet.

Håper det hjelper.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nylig var det en på HW.no som opplevde at hovedkortet tok kvelden fordi det lå noe under hovedkortet, som ikke skulle være der. Ikke ta noen sjanser.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor erfaren du er med PC bygging, men jeg har faktisk opplevd en kolega som jeg skulle hjelpe med PCbygger feilsøking, hadde skrudd hovedkortet direkte til metall monterings plata inne i kabinettet, uten de avstands skruene som skal skrues inn eller eventuellt fjernes i de respektive områdene så de korresponderer med HK og er der for å lage avstand så man ikke kortslutter hovedkortets bakside.

Ellers i ditt tilfelle Stian216 der du har prøvd forskjellige HK ville jeg misstenkt at stømforsyningen din er litt i grenseland sterk når det gjelder standby strøm med det tilkobblede kortet eventuellt med enkelte tilkobblede komponenter. Husker noen ASUS kort noen år tilbake som var litt vanskelige når det gjalt det på enkelte strømforsyninger.

HK er kompliserte og har flere lag med print, så man kan vel ha situasjoner der man får en kortsluttning internt i kortet på enkelte skrueinnfestninger, eller brudd ved vridninger av kortet ved at man har dårlige loddepunkter som gir dårlig kontakt der man får situasjoner der allt virker greit/ikke greit hvis man tester kortet uinnskrudd/innskrudd.

Tro du må feilsøke litt videre med å f.eks prøve å ikke skru inn og bruke alle festeskruene, eventuellt prøve en annen strømforsyning, da det joe kan være den som skaper problemet.

Er det en mulig Jordfeil, kan man jo prøve å jorde kortet til strømforsyningen når man tester HK fritt utenfor kabinettet, med å feste en jordledning mellom en av skrue innfestningen på HK og til strømforsynings boksen/pc kabinettet. starter kortet, kunne man eventuellt ta et voltmeter og sjekket om noen av de andre kobblingspunktene har et spenningspotensialet til strømforsyningen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Vet ikke hvor erfaren du er med PC bygging, men jeg har faktisk opplevd en kolega som jeg skulle hjelpe med PCbygger feilsøking, hadde skrudd hovedkortet direkte til metall monterings plata inne i kabinettet, uten de avstands skruene som skal skrues inn eller eventuellt fjernes i de respektive områdene så de korresponderer med HK og er der for å lage avstand så man ikke kortslutter hovedkortets bakside.
    Jeg vil kalle meg selv en erfaren PC-bygger.
    Uansett, den settningen jeg quoterte, manglet mange komma og punktum.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Jeg vil kalle meg selv en erfaren PC-bygger.
    Uansett, den settningen jeg quoterte, manglet mange komma og punktum.
    Ja, sånn går det når man blir litt ivrig....

Nå var det ikke ditt innlegg jeg siktet til AVFredrik.
    Det var faktisk ikke kommet inn, i det jeg begynnte å lage laaange setninger, med og uten , og . og med mulige jordingsfeil og kortsluttninger. Det var trådstarter sine PC-bygger erfaringer jeg lurte på, pga den problemstillingen han beskrev.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens dumt spm, men har du koblet til begge strømkontaktene på hk? Målt spenningene som psu gir?

Når du sier at det virker fint i begynnelsen, betyr det at maskina er stabil? Ellers skrur den seg av og nekter å gå på igjen?

Edit: Ser at du har Mist psu, de går jo for å være veldig bra. Har en 500W selv. Men det skader jo ikke å kontrollmåle spenninger.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte opp med å feste hovedkortet med EN skrue. Nå virker alt som det skal. Veldig rart synes jeg. Takk for mange gode tips.

Det som ikke vil installeres nå er tvkortet. Hver gang jeg prøver å installere BDA-driverne starter windows på nytt ved nesten endt installasjon. Her er jeg helt grønn.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •