Problemer med avspilling av blue-ray

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer Bøgge Bakken sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Problemer med avspilling av blue-ray

Heisann

Har bygget meg en HTPC, men sliter med og få spilt av blueray filmer. Første framen kommer opp, men så blir skjermen svart og ingenting mer skjer. Prosessoraktiviten og lampa på spillern slutter og blinke så tydelig at det stopper opp. Noen som har vert borti dette? Bruker PowerDVD 7.3 som fulgte med spilleren. Alle drivere er oppdatert og når jeg kjører Cyperlink sin adviser så sier den at alt er bra nok til og spille av Blue-ray filmer.

Spesifikasjonene på pc-en:

CPU: Intel CoreDuo 2,66
    Minne: 4 GB DDR2
    Hovedkort: Asus P5E-VM HDMI
    Skjermkort: Intel G35 (integrert)
    Optisk leser: LG Blue-ray\HDDVD spiler
    Avspillingsoftware: Cyperlink PowerDVD 7.3

Om noen har en løsning eller tips så si i fra

Newcomer knagg sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan tenkes at skjermkortet ikke er kraftig nok...
    Kjøp et ordentlig kort til 1000kr + -, om det er feilen eller ikke, så ville jeg ha kjøpt noe bedre, selv om det var en stue PC, dog, kan hende det er uviktig.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du kobblet til skjermen? Hva slags skjerm har du kobblet til dette oppsettet, og Støtter den f.eks HDCP?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 skjermsløsning?

Hos meg stanser bluray-avspillingen etterhvert (noen sekunder) dersom jeg har flere skjermer aktivert. Deaktiverer jeg en av skjermene, spiller det.

PS! Dersom du trenger nytt skjermkort, er dete tilstrekkelig med et Radeon HD 2600XT-kort. Koster ca. NOK600 med passiv kjøling.

H

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt over, skjermkort tipper jeg. Både pga manglende ytelse og kanskje at det integrerte korte ikke har HDCP støtte. Dette er en DRM sikkerhets sak som gjør at discen sjekker at den er "beskyttet" av HDCP. Er den ikke det kan kanskje rare ting skje?

AKIRA

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ATX-versjonen av hovedkortet. Det skal i følge tester klare 1080p uten problemer.

Jeg skal ta en tur på coop obs etter påske og kjøpe en blu-ray film. Nå ble jeg spent på om jeg får samme problem.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare sånn i forbifarten:
    Ikke kjøp 2400/2600. De nye kortene (HD 3xx0-serien) er i så måte et bedre valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som virkelig gjorde forskjellen var AnyDVD HD. Selv om jeg kjøper alle filmene mine, er AnyDVD et genialt verktøy for å se "lovlige" filmer på PC, spesielt bluray filmer, men også DVD sone 1 osv.

Prøv også med PowerDVD ultra om du har mulighet for det (siste versjon selvfølgelig). Den har for min del vært mer stabil enn PowerDVD OEM versjonen som fulgte med spilleren min. Skjermkortet ditt er som nevnt heller ikke topp...

- Judaz

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen kan bekrefte/avkrefte om det går an å spille av bluray/hddvd på de hovedkortene som har innebygd Intel skjermkort (G33 og G35)?

(Jeg tenker da f.eks. på Gigabyte GA-73PVM-S2H som har G33 eller Asus P5E-VM HDMI som har G35)

Begge har HDCP, men det var noen her på forumet som snakket om at det ikke var nok ressurser i skjermkortet til å klare å dra rundt noe slikt.

Newcomer IamChrister sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinse
    Er det noen kan bekrefte/avkrefte om det går an å spille av bluray/hddvd på de hovedkortene som har innebygd Intel skjermkort (G33 og G35)?

(Jeg tenker da f.eks. på Gigabyte GA-73PVM-S2H som har G33 eller Asus P5E-VM HDMI som har G35)

Begge har HDCP, men det var noen her på forumet som snakket om at det ikke var nok ressurser i skjermkortet til å klare å dra rundt noe slikt.
    Et kort jeg selv har tenkt å kjøpe Gigabyte GA-MA78GM-S2H. Men det er da AMD (er de noe minus?)

Test: Mener kortet duger til alt av HD uten dedikert skjermkort :-D
    Står en del om lyd i denne testen (noen som har erfaring?)

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har jeg kjoept to stk blu ray fra coop obs og skaffet Powerdvd 7.3 ultra, men driveren til det integrerte skjermkortet er visst ikke kompatibel med Powerdvd. Det var jo en strek i regninga...

Jeg kjoerer(Har ikke installert norsk tastatur enda ser jeg) windows xp pro. Det finnes en ny beta driver til vista, men jeg vet ikke om den virker.ComputerBase - Intel Grafiktreiber Download

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Bare sånn i forbifarten:
    Ikke kjøp 2400/2600. De nye kortene (HD 3xx0-serien) er i så måte et bedre valg.
    Hva gjør HD 3xx0 serien bedre i HTPC sammenheng (hvis spill/3d ikke er prioritert) kontra HD 2400/2600?

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Hva gjør HD 3xx0 serien bedre i HTPC sammenheng (hvis spill/3d ikke er prioritert) kontra HD 2400/2600?
    3xx0 serien er produsert med 55nm teknikk og utvikler da mindre varme.

Iom G35 ikke kan spille av blu-ray med de nyeste driverene, lurer jeg på et slikt kort selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja

Fordi mitt forrige hovedkort gikk fyken, sliter jeg nå med å finne et nytt hovedkort som kan fungere i mitt oppsett (m-ATX, Intel 775, HDMI m/HDCP, DTS Connect(viktig!) ). Har forsøkt ASUS P5E-VM HDMI, men dette manglet DTS Connect.

Jeg funderer da på å vente på Gigabyte GA-G45M-DS2H som bruker G45

...men hvem vet hvor lenge det er til den kommer. Har hørt at Intel skal release chipsetet i April/Mai, men så spørs det om dette er selgerdatoer eller om det er virkelige datoer. Har ingen erfaring på hva Intel pleier å si/love. Ryktene sier at chipsettet er ferdig, men at man mangler drivere og at det er dette det henger på.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinse
    DTS Connect(viktig!) ). Har forsøkt ASUS P5E-VM HDMI, men dette manglet DTS Connect..
    Hva er viktig med DTS Connect.
    Det viktige med HDMI er vel at det støtter spdif (så lyd og bilde blir sendt med HDMI - DTS + DD 5.1)
    eller at HDMI støtter 7.1 PCM så lyd decodes med HD avspiller software og 7.1 lyden fra HD lyd codec blir utnyttet,

DTS Connect er vel en måte å mixe 2.0 stereo til surround på samme måte som DTS NEO å er ingen ekte surround.

er målet å mixe 2.0 stereo til surround kan man sende 2.0 lyd til reciver som har ulike sanntidsmix for DTS eller bruke AC3 filter til encoding

DTS Neo6 på en reciver vil gi ok surround på spill (for det er vel spill DTS Connect var tiltenkt)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS Connect hjelper meg i den forstand at den tar HD-audio og rekoder den til ordinær DTS som lar seg overføre over SPDIF. Problemet er at i HD eksisterer det audioformat (DD TrueHD og DTS-HD) som har større båndbredde enn SPDIFs 1.5Mbit. Skal man få multikanals audio over SPDIF fra en HD-kilde må den med andre ord remixes/rekodes.

(For det andre har jeg ikke ny nok receiver til å ta i mot audio fra HDMI, hverken lydformatet (HD-audio) eller fra den fysiske HDMI kontakten.)

Kjenner noen til om dette lar seg gjøre i WinDVD (og PowerDVD forsåvidt)? Kan man sette output systemet til SPDIF, og så velge audiosystem til DTS eller DD? Dersom man kan det, vil man få multikanals lyd over SPDIF selv om kilden er HD-audio. Til dette trenger man ikke DTS Connect.

Fint med tilbakemeldinger snarest, da jeg nå er på nippet til å sende tilbake mitt ASUS P5E-VM på angreretten...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke HD lyd men det beste vil vel vere å ta lyd pass through fra Blu Ray plate til reciver med optisk / coax kabel.

Du vil da oveføre DD 5.1 ,DD 5.1 CORE , DTS eller DTS CORE.
    Les her om Blu Ray lydformater og type lyd som avspilles i forhold til kabel.
    ( Toslink or Coaxial SPDIF )
    High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest

Om du da har reciver som decoder DD 5.1 og DTS så er passthrough å sende lyd direkte fra BD plate som raw bitstream til reciver som decoder det.

Jeg vil tro det er en bedre måte å få ekte fin surround isteden for med DTS Connect .

Jeg har ikke satt meg så godt inn i DTS Connect men
    så det ikke går i surr så forklarer jeg det slik

Decode er når et lydspor med codec pakkes opp
    Encode er når et lydspor skal pakkes inn i et codec

Når du avspiller en Blu Ray med HD lyd codec så må lyden decodes først i et software (feks Power DVD) (dette fordi DTS Connect kan ikke encode lyd med codec men må "pakkes" ut først)
    (DTS Connect kan heller ikke decode hd codec for så encode)

(ikke helt sikker men lyden utpakket som du overfører vil være 16 bit 44,1 kHz som er dårligere enn lyd du ville hatt pr kanal fra feks en DVD plate)

Når lyd er pakket ut og du har valgt dette som 5.1 surround inn i DTS Connect encoder den lyden til DTS og sender denne som bitstream med optisk / coax til reciver som Decoder lyden igjen.

Dette vil ikke ha noe med kvaliteten en HD lyd har men kanskje nesten så bra som DVD ??

Dette blir en unødvendig operasjon i forhold til å sende DD 5.1 , DTS , DTS Core direkte fra plate til reciver.

Jeg vil også tro du får den beste og mest kraftfulle surroundlyden med en direkte fra plate til reciver overføring.
    Helt sikkert er det at du med passthrough får den riktige surround som er laget for Blu Ray platen din å til de brukere som kunn kan overføre lyd med SPDIF.

__________________________________________________ ___________

Valg 2 er å bruke Power DVD til å avspille med (Power DVD vil da decode HD lyd codec å du må overføre lyd til din reciver med analoge kabler ( 7.1) (5.1)
    til multichannel inn.
    Dette blir på samme måte som de som har Blu Ray spiller med innebygget decoder for HD lyd der man må bruke 5.1 ( 7.1 ) analoge kabler til multichannel inn på reciver.

Forskjell blir at en Blu Ray spiller ovefører dette bedre til analog enn et lydkort gjør.
    (fleste lydkort har dårlig analog til digital converter -DAC)
    Man må ofte kjøpe litt dyrt lydkort for å få bra DAC.

Forskjell på lyd med å kjøre passthrough direkte fra plate til reciver (ikke innom lydkort eller andre lydsoftware på pc)
    eller
    bruke software avspiller som decoder HD lydcodec å sender lyd som 5.1 - 7.1 analogt til reciver
    har jeg ikke testet men vil tippe at du får best lyd med passthrough .

Selv om passthrough beste lyd blir DTS og decoding i feks Power DVD vil gi deg decodet lyd som feks DD HD og DTS HD

(POWER DVD skal vel kunne Decode alle HD lyd formater utenom DTS HD MA)
    CyberLink PowerDVD 8 Ultra - New Dimensions in Movie Entertainment

PC og HD ligger litt etter.
    Beste skjermkort du kan få til HD i dag har HDMI og kan overføre 7.1 PCM
    (samme type lyd overføring som PS3) men du må decode lyd med software avspiller som feks Power DVD.
    (PS3 har også software ogikke hardware decoder til codec så slik blir det likt)

Det skal snart komme lydkort som støtter HD lyd codec og med HDMI ut.
    (da må man kople HDMI (bilde) + HDMI (lyd) til adapter , boks ? som vidrefører både HD film + lyd i samme kabel) tungvint ? litt

Hdmi hadde du ikke skrev du men er vel å anbefale om du ser litt fremover å du kanskje får deg annet utstyrsom du da kan dra nytte av (du får mulighet til spdif samtidig)

Kort skrevet.
    Prøv spdif passthrough for å høre DD 5.1 , DD core , DTS , DTS core som jeg tipper vil bli din beste lyd frem til du har overføringer med HDMI en gang i tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, passthrough er klart det beste. Uten tvil. Men det fordrer at "legacy" DD og DTS er med i lydsporet på platen.

Jeg har en special-edition utgave av Bladerunner og bakpå den står det at den har "DD TrueHD: Engelsk. DD+: Fransk, Spansk, osv." Altså at orginaltracket kun finnes i HD-audio og ikke i DD eller DTS som jeg kan bruke.

Men det jeg ikke visste var om "legacy" DD og DTS skal være med på HD-DVD og blu-ray. I følge filmen over virker det ikke sånn, men jeg har altså ikke testet.

DTS Connect hjelper i alle tilfeller når man enten ikke kan kjøre passthrough (fordi båndbredden er for stor), eller dersom kilden ikke er på et format som receiveren støtter eller lyden er ukodet (f.eks. i spill som gir 7.1 lyd etc.). Jeg hadde DTS Connect på det forrige hovedkortet jeg hadde, og det var ikke noe problem å konfigurere den til 7.1 @192kbit og 24-bit.

Å kjøre analog lyd fra maskina er uansett ikke et alternativ, både fordi analog lyd fra PC er ikke bra. Og at i min hjemmekino sitter alt videoutstyret bak i rommet (ved prosjektoren), mens SPDIF er trukket frem til lerretet der lydutstyret sitter.

(På sikt skal jeg selvsagt få utstyr som støtter de nye formatene.)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Monterte nettopp en Sony BDU-X10S og har et hovedkort med Intel G35 chipset. Kjører både bilde og lyd ut via HDMI, men får ikke spilt BD på grunn av HDCP(?).. Mente jeg leste noe om at G35 hadde HDCP-støtte, eller er det jeg som tar feil?

Noen som forresten har erfaring med å sende lyden direkte til forsterkeren (passthrough) over HDMI? Det hadde vært så fint

Har forresten lagt ved et bilde fra Cyberlink sin BD/HD Advisor.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ricmik
    Monterte nettopp en Sony BDU-X10S og har et hovedkort med Intel G35 chipset. Kjører både bilde og lyd ut via HDMI, men får ikke spilt BD på grunn av HDCP(?).. Mente jeg leste noe om at G35 hadde HDCP-støtte, eller er det jeg som tar feil?

Noen som forresten har erfaring med å sende lyden direkte til forsterkeren (passthrough) over HDMI? Det hadde vært så fint

Har forresten lagt ved et bilde fra Cyberlink sin BD/HD Advisor.
    Hmm, jeg får feil med driveren i advisoren. Hvilken driver har du? G35 har HDCP, men da ser det ut til at skjermen din ikke har det. Forsøk med AnyDVD og AnyDVD HD kjørende. Det skal omgå HDCP.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •