HTPC (1080p) - ubegrenset budsjett.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC (1080p) - ubegrenset budsjett.

Gjennom flere måneders lesing i HTPC kategorien innser jeg at hardware leverandørene ikke gjør det enkelt for oss som har lyst å bygge et komplett HTPC system som tilfredstiller dagens "HD Entertainment System" krav.

Alikevel har jeg lyst å kaste meg på bølgen av "jeg trenger råd til en skreddersydd HTPC løsning". Min gamle XBOX med XBMC har vært trofast i mange år, og jeg finner det forundelig at den fortsatt slår mange av løsningene som blir presentert i forumet. Nedturen er så klart at den har problemet avspilling av medier av 720i/p og 1080i/p.

Ønsker derfor innspill til en god løsning med spesifikasjonene nedenfor:
    - Skal kunne spille av 1080p medier
    - Så liten og støysvak som mulig, uten eksternt kjølingssystem
    - Skal ikke brukes som radiator på kalde vinternetter (dvs kjølig)
    - Hvilket hovedkort?
    - Hvilket skjermkort?
    - Type minne?
    - Harddisk? (SSD disk oppstart + 2,5" 500GB lagring?"

Dette er allerede med i beregningene:
    - Lydkort med HDMI v1.3 støtte når dette kommer
    - BluRay/HDDVD leser + BluRay brenner
    - Tvkort ok!
    - OS = WinXP MediaPortal så klart.
    - Skal ikke primært brukes til spill, men fint hvis mulig.
    - Tastatur, mus, osv
    - Kjøpe noe fint til dama slik at hun ikke ser jeg sprekker mitt "databudsjett"

Takker for alle innspill jeg får!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første, gjør deg kjent med prisguide.hardware.no

Kabinett: Dette er smak og behag så vil ikke komme med anbefaling her. Du bør komme med tilbakemelding på om du ønsker vanlig ATX standard eller micro-ATX, da valg av hovedkort må velges på bakgrunn av dette. Velger du micro-ATX er Antec Fusion V2 et alternativ du bør sjekke ut, da dette har 120 mm vifteplasser som er fordelaktig i forhold til støy. Har også selv letet lenge etter et kabinett til en ok pris med 120 mm vifteplasser for ATX standard, men de er vanskelig å oppdrive foreløpig. Ulempen er at det kommer med innebygd strømforsyning som jeg ikke har noen erfaring med støymessig. Man får jo vifteløs strømforskyning også; fortron source zen. Men vet ikke hvordan det blir med varmeutvikling på en slik, man bør vel ha god ventilasjon ellers, noe som kan være vanskelig dersom man vil ha en helt stille pc, spesielt om man skal spille og evt overklokke. Seasonic S12-II er en kvalitets-psu med meget lavt støynivå.

Prosessor: Intel Core 2 Duo E8400, eventuelt Q9450 dersom du ønsker firekjerne. Disse er best i forhold til pris og ytelse, og å gå for en dyrere cpu er rett og slett ufordelaktig. Disse er produsert med 45 nm teknikk, og har et lavt effektforbruk, samt at de er -veldig- klokkevennlige. Hvilket betyr at du enten kan underklokke - kjøre lavere volt enn standard med den vanlige frekvensen og oppnå enda lavere varmeutvikling. Eller du kan overklokke for 20-50% økning i ytelse på bekostning av mer varmeutvikling.

Prosessorkjøler: Thermalright ultra 120 extreme er vel den beste kjøleren pr dags dato, men denne er stor! (ca 17 cm høyde om jeg ikke tar feil). Lillebroren ultima 90 er ca 13-14 cm. Disse kjøler også meget bra passivt, altså uten vifte.

Anbefalte vifter: Scythe S-Flex. Kvalitetsvifter med svært lavt støynivå, spesielt de med lavt turtall. Pga lavt turtall - dessto større vifter jo bedre. Men selv 800 RPM viftene flytter en ok mengde luft. Og har vel et oppgitt støynivå til ca 8 DB, noe som ikke er hørbart (120mm viftene). Nexus og Papst har også stille vifter.

Skjermkort: Her har du to alternativer: Nvidia eller ATI. De nyeste kortene har best bildekvalitet og hwdekoding. Den nye serien til nvidia har dessverre ingen vifteløse alternativer enda (9600 GT). Dersom du ikke skal bruke maskinen til spill er Radeon 3450 like greit (litt over 200,-) som et dyrere kort. Det heftigste vifteløse kortet er 3870.

Minne: DDR2 er fortsatt å foretrekke foran DDR3 i forhold til pris/ytelse. Det er såpass billig nå at du bør kjøre 4 GB minimum, og det er jo bare å fleske på med 8 dersom lommeboka tillater det og du mener du kan få behov for det i fremtiden. Mushkin PC2-8000 Extreme Performance er bra og billig (750,- for 4 GB). Dette er på 1000 mhz som gir deg godt hoderom for overklokking dersom dette frister.

Harddisk: Har selv vurdert 2,5" for lavere støynivå. Jeg vet ikke hvor mye det er å hente på dette, kontra en 3,5" med vibrasjonsisolerende drevramme. Microplex.no selger slike rammer for 3,5" harddisker og det skal visstnok dempe støy med 98% eller noe i den duren. Det kan jo være noe å sjekke ut, da pris/gb og ytelse er bedre på en 3,5" kontra 2,5". Man får jo aldri nok plass heller da (2,5" = største er vel på 500 GB, mens 1 TB på 3,5", og tipper 2,5" koster mer)

Hovedkort: X48 er nyeste chipset, deretter X38 - P35 - P965. Du bør vel egentlig bare finne det som passer deg i forhold til tilkoblingsmuligheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører E8400 på stock speed og volt med en Scythe Ninja Mini passivt kjølt i et Antec Fusion kabinett. Den har ingen problemer med å spille av både HDDVD og BluRay (har testet titler med både VC-1 og H.264) _uten_ GPU akselerasjon med ffdshow. Det er definitivt en CPU jeg kan anbefale til bruk i HTPC, det eneste som er kjipt er at de er litt trøblete å få tak i nå for tida.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AMD har komt med et nytt brikkesett som vistnok er konge til media center bruk. Her er et hovedkort basert på dette brikkesettet: Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD 780G+SB700, HDMI, Socket-AM2+, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16 - GA-MA78GM-S2H - pcutstyr.no

Det har et innebygd skjermkort med dx10 og hdmi utgang, skal vistnok være bra til blu-ray og hd-dvd. Hovedkortet er lite, stillegående og billig...

Mer info om kortet her: GIGABYTE - Product - Motherboard - Overview - GA-MA78GM-S2H (rev.1.0)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre det hele enkelt for deg. Kjøp PS3!

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD lyd

..Er det noen som har løst nøtta enda i htpc verden mtp dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ..Er det noen som har løst nøtta enda i htpc verden mtp dette?
    Auzentech og asus sine nye kort er ikke langt unna.
    TG Daily - UPDATE: Asus goes HDMI crazy with new sound cards
    Auzentech HDMI X-Tension sound card for the HTPC builder in you - SlashGear

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyberpark

Dette er allerede med i beregningene:
    - Lydkort med HDMI v1.3 støtte når dette kommer
    - BluRay/HDDVD leser + BluRay brenner
    - Tvkort ok!
    - OS = WinXP MediaPortal så klart.
    - Skal ikke primært brukes til spill, men fint hvis mulig.
    - Tastatur, mus, osv
    - Kjøpe noe fint til dama slik at hun ikke ser jeg sprekker mitt "databudsjett"

Takker for alle innspill jeg får!

..Tenkte på det første punktet i lista. Mener du at en kan shoppe hardwaren nå, så vil drivere / mykvaren ordne HD lyden når evt de kommer?

Er mer eller mindre i samme båt som deg, men er skeptisk til å shoppe nå, kan fort ende med den altfor kjente katta i sekken.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne Komplett.no - LG Blu-Ray-brenner GGW-H20L HD-DVD leser leser Blu-Ray/HD-DVD og brenner blu-ray.

Hvis du skal kjøpe OS lisens anbefaler jeg Vista Home Premium, denne kommer med media center. Gjerne 64 bits versjonen.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I lenken om asus nevnes det ikke noe om HD lyd. I den andre om Auzentech, som støtter hd lyd, så diskuteres det hvorvidt en må ha 2 hdmi kabler - en til bilde og en til lyd. Ikke akkurat en optimal løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar hdmi kabel fra skjermkortet inn i lydkortet, så hdmi kabel fra lydkortet til receiver og videre derfra til tv .

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Durr.. Javel. Linky please?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelt post..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, jeg ville seriøst vurdert en PS3. Der kommer det en TVtuner til i løpet av året. Så slipper du det evige knotet med HTPC. Billig er den også i forhold og relativt stillegående. Eneste jeg er middfornøyd med er nettleseren i PS3, men der skal det vel komme en ny.

Kombinasjonen av bruker, software og hardware i HTPC verden gir mere knot og frustrasjon enn glede om du ikke liker å knote med PC. Jeg har sikkert eid og bygget 20HTPCer i forskjellige varianter. Det er først med PS3 jeg og fam. virkelig er fornøyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Som sagt, jeg ville seriøst vurdert en PS3. Der kommer det en TVtuner til i løpet av året. Så slipper du det evige knotet med HTPC. Billig er den også i forhold og relativt stillegående. Eneste jeg er middfornøyd med er nettleseren i PS3, men der skal det vel komme en ny.

Kombinasjonen av bruker, software og hardware i HTPC verden gir mere knot og frustrasjon enn glede om du ikke liker å knote med PC. Jeg har sikkert eid og bygget 20HTPCer i forskjellige varianter. Det er først med PS3 jeg og fam. virkelig er fornøyd.
    Anbefaler at du *ikke* går inn på DIY HTPC konstruksjons-forum og foreslår PS3 (opp til flere ganger i samme tråd). Du vil i beste fall bli ignorert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså! :-) Kan jo hende at det til syvende og sist blir et nyttig tips. Som sagt, jeg har bygd HTPCer i mange år med ubegrenset budsjett og havner alltid opp med et eller annet som ikke virker ordentlig. Spesiellt panoreringer. Dette er nesten umulig å få perfekt til på en HTPC. Om du til slutt klarer det, så plutselig virker det ikke igjen uten at noe er rørt. Å spille av DVD og spesiellt HD film er ikke veldig lett å få til grunnet OS, drivere, maskinvare, ikke minst materiale. Har vært borti mange som sier at de har perfekt bilde og alt er så bra. Så stikker du innom for å se på dette og så hakker og rykker det noe inni veggene. I tillegg så syntes jeg det er noe knot med TV delen. Har du et Hauppage TV kort så virker jo dette i Mediasenter, men du får bare full nytte av dette om du har en coax kabel fra kabelTV som du kan scanne på. Men her blir jo bilde elendig. Så kobler du til en Digital Tuner, men denne kan du i de fleste tilfeller bare plukke signalet fra video utgangene og da forsvinner jo vitsen med PVR systemet i kortet.

Derimot PS3 er en meget bra DVD og Bluray spiller. Meget god lyd fra CD og den støtter SACD. innebygd blåtann, WIFI og vanlig nettverk. Med TV tuner så begynner denne å bli en alvorlig trussel mot HTPCen. Dette virker bare. Det er slik folk vil ha i stua og i tillegg så er den en meget god spillmaskin.

Testet ut en ganske spekket PC her om dagen hvor jeg spillte av x264 filer. Dette med en E6850CPU og et 8800GT kort. Gikk forsåvidt greit det. Men så satt jeg klippet, Terminator TV serien, over på en server med en sempron 3000 med 1GB minne. Startet PS3 og streamet denne fra serveren. Kunne ikke sammenlignes. helt glatt og fint uten problemer.

Skal ikke ta fra noen gleden med å bygge en HTPC, men jeg mener seriøst PS3 er en verdig motstander til meget kraftige HTPCer med ubegrensede budsjett.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så flott for deg:

DIY = Do it yourself

Ok? Folk her inne er interessert i å snakke om dette....ikke STB eller konsoller.

Forresten så er mesteparten av det du skrev sprøyt, og ligner mye på en fyr som har hørt og lest litt om noen problemer med HTPC. Ikke en som har god erfaring. Forsåvidt så kan jeg ikke se at du har skrevet om egne HTPC prosjekt på ett år (i motsetning til PS3 som du har snakket om i over ett år...)...så kan godt si du er utdatert... At du sier at PS3 er en meget god BD spiller understøtter min teori...er vel få BD spillere som har hatt mer pepper.

Det sagt: HTPC DIY er uten tvil for entusiasten, og ikke for en quick-fix fyr.

Nå skal jeg ikke ta fra deg gleden med PS3'en din, men hold det til et forslag, og ikke mas videre om det på forum som er DEDIKERT til det rake motsatte av en PS3

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp av! Jeg både bygger og selger HTPCer flere ganger i uka, så jeg har en viss erfaring. Jeg vet akkurat hva de fleste kunder er på jakt etter.

Trådstarter presenterer hva han vil ha og det er akkurat det jeg også har vært på jakt etter i mange år, men aldri kommet i boks med. Uansett hvilken kategori dette ligger i så er han sikkert fornøyd med å få et tips her og der. Det er hva dette er. At du rykker avgårde med Fanboy nykker er ikke mitt problem. Hold deg saklig så er alle fornøyd :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit...*slapper av...*

Det er jo du som er usaklig her. Du skrev 2 ganger i samme tråd at han burde gå for en PS3, i en DIY HTPC tråd...PS3 er verken DIY eller PC...det reagerte jeg på. Kanskje i overkant.

Å bygge en HTPC er *kanskje* rundt 10% av jobben...85% er tweaking og lesing og rive seg i håret, og 5% er nyte resultatet...

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på lag med Tomas her. Det trådstarter spør om er i grunnen bare en hk/gfx/ram kombo som er den streiteste. Alt det andre er jo mer eller mindre dekka, også tv kort og annet sjit alle skal putte i pc burken.

Selvom jeg er enig i at ps3 er sexi. det har den vært hele tiden.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •