Hagzen reinstallerer htpc’n ( ffdshow, mp, tvserver, etc )

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hagzen reinstallerer htpc’n ( ffdshow, mp, tvserver, etc )

Har akkurat begynt å reinstallere htpc’n, og laget samtidig denne guiden her. Håper den kan være til nytte for noen her på forumet.

Klargjøre en clean Windows installasjon
    I Windows XP Pro installasjonen slettet jeg først alle partisjoner, og opprettet deretter en partisjon på 50 GB, som jeg installerte operativsystemet på.
    Etter installasjonen var ferdig, lastet jeg ned den nyeste nettverksdriveren med en annen maskin, og lagret den på en minnepenn. Så installerte jeg nettverksdriveren på htpc`n, og lastet ned resten av driverne til hovedkortet og skjermkortet. Når driverne var installert, oppdaterte jeg windows med alle de siste hotfixes, oppdateringer og. net framework…
    Jeg fjernet også ”Windows Messenger”. Enkleste måten å gjøre det på er å trykke på startknappen og velge ”Kjør”. I dialogboksen skrev jeg inn: ” RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove”.
    Nå er systemet mitt klart for å begynne å legge inn software, men jeg vil lage en backup-løsning først, så jeg raskt kan gjenopprette utgangspunktet om noe skulle gå galt.

Backup-løsning
    Da det ofte blir litt fikling og testing, for å få et oppsett som fungerer optimalt, kan det være lurt å ha en løsning for å ta backup av operativsystempartisjonen. Jeg ville ha en løsning som kopierer hele partisjonen, og lagrer den som en fil på en annen partisjon, eller en ekstern hardisk. Det må også være mulig å boote fra cd, og gjenopprette Windows-partisjonen. Det finnes mange løsninger for dette, eks. Norton Ghost og Acronis True Image. Men jeg valgte DriveImage XML fordi det er gratis, har alle funksjoner jeg trenger, og bruker lite resursser.

Jeg laget en ny partisjon på 200 GB for å lagre backup-image-filer og diverse media. Kjørte DriveImage og lagret min første backup på den nye partisjonen. Laget også en boot cd, så jeg kan gjenopprette C: uten å boote fra harddisken.

DriveImage kan lastes ned her: Data Recovery Software - File System Utilities
    Oppskrift på boot cd finnes her: Data Recovery Software - File System Utilities

Har nå testet backup-løsningen, og den fungerte utmerket.
    Tar ca 10 min å gjenopprette systemet:
    2 min å boote fra cd.
    1 min å starte DriveImage
    6,5 min å gjennopprette windows-partisjonen.

TV-Server
    Innstallerte først nyaste versjon av Powerdvd, fordi jeg ville bruke Cyberlink's H.264-codec. Koblet til og installerte mitt Hauppauge USB DVB-t kort.

Lastet ned nyaste versjon av TV-Server (Revision 17762) og innstallerte denne. Valgte å kjøre TV-Server sammen med databasen, Microsoft SQL server, men den fungerer fint sammen med MySQL også.
    Installasjonsveiledning

Etter installasjonen startet jeg Tv-Server, og søkte jeg inn RiksTv-kanalene. Brukte preview knappen for å teste at kanalene fungerte. Det finnes per dags data ikke noen løsning for å se de krypterte kanalen på pc.

Mediaportal
    1. Lastet ned Mediaportal V.0.2.3.0
    2. Installerte mediaportal, viktig å ikke starte mediaportal, eller config.
    3. Lastet ned og installerte siste SVN (17762)
    4. Innstallerte TV-Server plugin, som fulgte med TV-Server.
    5. Konfigurerte Mediaportal og TV-server-plugin.
    6. Testet Mediaportal og NRK-kanalene fungerte utmerket, lyden også

Annbefaler alltid å laste ned å prøve de siste versjonene først, sålenge det ikke er noen kjente feil med disse. Selv om 17762 versjonen fungerte fint på mitt system, trenger den ikke nødvendigvis å fungere like godt på annet hardware.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer du til å gjøre noen håndgrep for å streamline XP til mediabruk, evt annen optimalisering?

Her er en nyttig link: Tech Support Forum Articles - Getting the most out of your Windows XP based system, with optimisation

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ffdshow

gleder meg til ffdshow delen siden jeg skal begynne med det for første gang straks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg oppdatert første post med installasjonen av Mediaportal TV-Server

Newcomer ronilse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    kommentar til: ""3. Lastet ned og installerte siste SVN (17762)"", viktig å poengtere at TV Server/plugin og MediaPortal må være fra samme revisjons nummer(svn), hvis ikke vil det lett bli kluss.

Roy

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagzen
    2. Installerte mediaportal, viktig å ikke starte mediaportal, eller config.
    Det betyr at det jeg har gjort, installert SVN og TVServer etter og ha kjørt v0.2.3.0 en stund ikke er så lurt kanskje?

Får du radio (DVB-T) og til å fungere fra TV-Serveren i MP? Kanalene søkes frem, men får ikke til å spille de av i MP.

-L-

Newcomer ronilse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Larry Laffer
    Det betyr at det jeg har gjort, installert SVN og TVServer etter og ha kjørt v0.2.3.0 en stund ikke er så lurt kanskje?

Får du radio (DVB-T) og til å fungere fra TV-Serveren i MP? Kanalene søkes frem, men får ikke til å spille de av i MP.

-L-
    Hei,
    Det å bruke MP 0.2.3.0 før installering av TVE3 spiller ingen rolle, TVPlugin deaktiverer de funksjonene i MP som det kan bli tull med, slik som TV instillinger, radio instillinger.
    DVB-T radio fungerer ikke skikkelig enda, for å få den til å fungere klikk 2 ganger etter hverandre kjapt så skal den starte....

Roy

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til og følge med her.

Har gjort samme som deg, lagt inn litt og litt, og hele tiden tatt notater over hva jeg har gjort, samt tatt image av disk med jevne mellomrom.

Har kommet så langt at jeg kjører avisynth og oppskalering av bilde både på xvid, dvd og tv. Problemet mitt så langt er at jeg ikke klarer å få filtrert vekk oppskalering og avisynth ved avspilling av mkv filer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •