Multirum med Vista Media Extender. Guide.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Multirum med Vista Media Extender. Guide.

Sorry för svenska och inte norska!!!! Men jag tänkte att någon kanske tyckte det var kul och läsa trots det?

Steg 1: Gå ut och köp en Media Center Extender. Antingen en Xbox360 eller någon annan av de extenders som klarar att köra direkt mot Vistas Media Center. Med dem så får du som en till Vistaburk i ett annat rum utan att du behöver en dator till. Allt körs på din riktiga mediacenterdator via extendern så du kan titta på och pausa live tv, schemalägga tv, titta på inspelad tv, lyssna på din musik... ja allt som du kan i själva datorns mediacenter kan du göra även med extendern!

Jag köpte en Linksys DMA-2200. Den har en dvd-drive så jag kan se på hyrfilm t.ex. direkt på extendern. Den finns som en ännu mindre burk utan dvd-drive också: DMA-2100.

Steg 2: Packa upp och sätt igång!

Oj, massa massa sladdar och inga jag vill använda nästan. Massa analogt skräp som SCART och compositvideosladdar, USCH! Nej digital bildöverföring fixar den faktiskt, i med en HDMI-sladd som förstås inte följde med. Men med den blir det som det ska!

Själva burken. Som sagt, utan dvd-spelare så blir den ännu mindre, som en liten vanlig bredbandsrouter max!

För att du ska kunna se vad jag gör på tv'n som jag kopplat extendern till så får du se foton av tv-skärmen. Inte så vackert men det går ju inte att ta screenshots i själva extenderburken som i en dator. Så håll tillgodo:

Hallo hallo! Vilket språk?

Ah! HDMI! Ingen läbbig SCART här!

Tyvärr bara stereo här. Men extendern har spdif multikanal ut om du har en surroundreceiver eller en tv som kan ta emot surroundljud. Ljudet bör kunna vara multikanal över HDMI också, har inte kollat upp det bara.

Måste du köra analog bildsladd så finns även komponentutgång t.ex.

Hmmm.... Ja trådlöst är ju väldigt behändigt. Men om du ska köra tv över trådlöst så måste det trådlösa nätverket fungera kanonbra med råge. Annars blir det skräp med allt. Jag får erkänna att trots att mätningar på det trådlösa nätverket (kommer på bild längre ner) sa att jag hade kanonbandbredd så det räckte för HD så gick det inte så bra. Kan du dra en nätverkssladd så gör det. Tills de trådlösa nätverken blir vassare.

Ok, vi försöker med trådlöst nätverk ändå... Det heter...

Hittar den nätverket? Skrev jag exakt rätt namn på det?

Japp. Ser ju bra ut det här.

Nu börjar det bli spännande. Den här koden är som ett lösenord för att koppla ihop datorn och extendern. Varför jag låter dig se mitt lösenord är för att du inte kan göra något med det (AFAIK :-D ). Siffrorna ska jag mata in på datorn så synkar datorn med extendern!

Dags att gå bort till datorn istället.

Jag behövde faktiskt inte ladda ner eller installera något på datorn som det står här men det var kanske bara för att datorn var helt uppdaterad via Microsoft update?

Hit ska man surfa och uppdatera sin dator. Om det behövs. En extra gång kan inte skada!

Kapling! Nu tittar vi på datorns skärm, eller som det också heter, tvn i vardagsrummet.

Datorn har hittat extendern helt automatiskt. Klicka på fönstret!

Japp!

In med koden som stod på extenderns tv:

Vänta....

Enklast att svara "japp"!

Vänta....

Inne i Vista Media Center på datorn:

Och på extendern ser det nu ut såhär (fast lite snyggare i verkligheten än på den avfotograferade tv-apparaten)! D.v.s. vi är inne i Vista Media Center!

Live tv i "fel" rum!

Mecka runt i guiden hur jag vill samtidigt som någon annan kan göra något helt annat på datorn i vardagsrummet (eller var den nu står hemma hos dig)

Som jag skrev tidigare, trådlös bandbredd så det räcker. Skulle man tro. Men jag fick byta till trådbundet för att det blev instabilt med den här trådlösa uppställningen tyvärr. Men med sladd så rockade det!

Nu ska jag zappa lite och slappa lite....

:wohoo:

Bonusmaterial (det heter ju så numera ;-) )

Hur du programmerar Linksysfjärrisen att höja o sänka volymen o stänga av o på din tv:

1.
    Tryck på dvd-knappen på Linksysfjärren (långt nere till vänster, precis ovanför den röda text-tvknappen) och OK-knappen samtidigt. Fjärrisens lysdiod tänds o blir grön.

2.
    Lägg tevens fjärr och linksysfjärren mot varandra. Tryck på tevens fjärrkontroll, tex volym upp. Den gröna lysdioden på Linksysfjärrisen ska blinka till.

3.
    Tryck på motsvarande knapp på Linksysfjärrisen. Det blinkar till igen. Tryck på någon annan knapp på fjärrisen så slocknar lysdioden.

4.
    Upprepa för volym ner och tv on/off

När du har lyckats så kommer Linksysfjärrisen blinka rött när du trycker på vanliga knappar men grön på de programmerbara.

Tips 1: Xbox360 känns lite rappare i mediacentermenyerna än DMA-2100/2200. Och menyerna ser lite skarpare ut på Xboxen också konstigt nog. Men uj vad de nuvarande förstagenerations-Xbox360-fläktarna surrar

Tips 2: Om din DMA-2100 piper, få den utbytt. Den ska vara helt tyst.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra Guide, flere å flere som er intr. i å sette opp extendere på soverommet f.eks. Bråker vel litt mindre en Xbox 360 også en slik extender.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye strul

Jeg trodde aldri i verden det var så mye strul å sette opp en Windows MCE extender inntil jeg skulle sette det opp på 360en til en venn.
    Fyttekatterakkern så mye dill....
    Og på toppen av det hele kjørte herremannen Symantec internet security (som må disables manuelt hver gang han skal bruke boksen som extender...)
    Fyttekatterakkern.

Bra guide, men husk på at det bare er windows-firewall som blir automatisk konfigurert. Tror de fleste har en liten checkboks eller noe for å tillatte mediedeling, men Symantec... Aargh, på toppen av det hele var det enterprise edition (eller noe slikt) og mediesharing lå da ikke inne i det hele tatt.
    Så mye strul...

Takke meg til WinXP/Linux og vanlig Upnp streaming, får heller ha en ekstra PC til media i værste fall (bråker mindre enn X-boksen også)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •