Hjelp: komplett AVsystem for hele boligen (WHS, MCE, Canal Digital, Z-wave ++)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp: komplett AVsystem for hele boligen (WHS, MCE, Canal Digital, Z-wave ++)

Hei

Har planer om å sette opp et relativt komplett AV-system hvor så godt som alle komponentene skal kunne snakke sammen. Har en god del av disse komponentene allerede, og lommeboken tillater desverre ikke at alt blir satt opp samtidig så tenker jeg skal legge til noen komponenter av gangen.

Oppsettet:

Stue:
    Windows Home Server
    PC med Vista og MCE (skal styres via touch-skjerm)
    Canal Digital HD boks
    HD-DVD spiller
    Blu-Ray spiller (ikke bestemt/innkjøpt)
    Xbox 360
    Nintendo Wii
    Denon AVR3808
    JVC CD spiller (gammel modell)
    D-link Extreme N router
    Z-wave moduler (med en lan-kontroller)
    Philips Pronto TSU9400 eller TSU9600

Soverom:
    Xbox 360
    JVC reciever

Kjøkken:
    PC med Vista og MCE

Bad:
    Kun høyttalere for spilling av musikk via Zone 3 fra Denon AVR4308

Alle komponentene i stua skal være gjemt bort i en rack/et skap. WHSen skal stå for backup av all data fra de forskjellige PCene samtidig som den skal inneholde alt av film/serier/bilder/musikk for streaming til MCEene og Xbox 360ene. Hjernen i hele skal være en pronto kontroll (enten TSU9400/TSU9600) som skal kunne styre alt sammen, også avhengig av 2-veis kommunikasjon ettersom jeg ønsker å bruke den i hele boligen + styre Z-wave moduler.

Har sett for meg å bruke HomeSeer og plugin for MCE slik at alt av Z-wave moduler kan styres fra MCE.

Spørsmål:

1. Hva trenger jeg av extendere til TSU 9400/9600 (RS232/IR) for å kunne få 2-veis kommunikasjon og for å kunne styre alle de bortgjemte komponentene.

2. Er det mulig å få prontoen til å styre Z-wave direkte (dog via lan-interface)

3. Hva slags krav bør jeg stille til en PC som skal styre (nesten kun) MCE

4. Er det noen som har erfaringer med touch-skjermstyring og MCE?

5. Er det her i det hele tatt mulig?

Kommer sikkert på mer jeg lurer på etterhvert som mer faller på plass

Kom gjerne med innspill/ideer hvis dere har noen!!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dropp windows og gå for LinuxMCE det meste av det du nevner er innebygget.
    Da har du også muligheten til å bruke relativt svake maskiner som frontends, med windows MCE må alle maskinene være kraftige.
    Du kan fortsatt bruke Windows home server (eller Ubuntu home server) sammen med dette oppsettet hvis det er en "greie" for deg.
    Det ultimate ville da vært 1stk kraftig multimediamaskin som "core" (server) for Linuxmce, en "grei" maskin med windows home server og diverse front-ends av varierende kvalitet. Her holder det med PIV 3GHz for HD avspilling på front end.
    Det er Core som gjør all jobben og det er her kraften (og støyen) trengs.

Men, hvis du har giftet deg med Microsoft-produktene er du litt mere låst.
    Bare vær ooops på at hvis du går for en LMCE løsning bør du være sikker på at hardware er kompatibel først, hvis ikke kan det bli "krøkkete" å sette opp systemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Newcomer SUPPORT 81 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du får dette til
    Skal selv til med bortimot det samme som du styrer.
    Har ikke kommet så langt som deg ennå, holder på med å bestille htpc i disse dager.
    Link til htpc bygget mitt.
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...sett-htpc.html

er ganske så fersk og egentlig uvitende på dette området men gleder meg vilt til å få det i hus og begynne å sette meg inn i det:-D

Virker som det er en del andre her inne også som har lyst til å prøve seg på dette,
    Jeg håper du holder oss oppdatert om hvordan det går, erfaringer, råd og vink til oss andre som er i begynnerfasen.

Jeg ringte og pratet med en på smarthomes i bergen og han anbefalte meg to fjernkontroller, enten Philips pronto pro 9600 eller Nevo Q50
    Rart at han annbefalte meg prontoen dersom den ikke går på Z-Wave?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SUPPORT 81
    Jeg ringte og pratet med en på smarthomes i bergen og han anbefalte meg to fjernkontroller, enten Philips pronto pro 9600 eller Nevo Q50
    Rart at han annbefalte meg prontoen dersom den ikke går på Z-Wave?
    Så vidt jeg vet støtter ingen av disse Z-wave produkter (Nevo Q50 kommer til å gjøre det etter oppdatering en gang i år). Fordelen med en Pronto i så måte er at du har MANGE flere muligheter, men ulempen er selvfølgelig at den er vanskeligere å programmere... (Det tok meg ikke mange timene å sette meg inn i programmeringen, så så å si alle vil klare det uten større problemer!) Prontoen kan styre alle Z-wave produker via dataen ved å bruke f.eks HomeSeer (som jeg også skal bruke) og har i tillegg mulighet for dynamisk 2-veis funksjoner ved bruk av Prontoscript (noe jeg ikke har satt meg inn i enda...)

Tok en titt på HTPCen din, og tror ikke du trenger alle de specsa du har satt opp!! Holder med mindre skjermkort, hovedkort og prosessor! Spør du meg er det unødvendig bruk av penger. Dessuten kan vel ikke det drevet spille av Blu-Ray filmer(?), kun brenne til Blu-Ray plater?

Når det gjelder fremgangen min så står jeg litt fast. Flere grunner til det (for det meste økonomiske...), men får se hvordan det går framover (fikk tilbake bra mye på skatten bl.a.). Har bestemt meg for å starte rolig med Z-wave, en eller 2 enheter + en kontroll, for å se hvordan det hele fungerer med tanke på interferance osv... Går også forresten for TSU9400, for trenger strengt tatt ikke 9600en enda. Har også bestemt meg for å importere den fra USA, siden jeg da får den for ca 1/3 av prisen!!

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Dropp windows og gå for Det ultimate ville da vært 1stk kraftig multimediamaskin som "core" (server) for Linuxmce, en "grei" maskin med windows home server og diverse front-ends av varierende kvalitet. Her holder det med PIV 3GHz for HD avspilling på front end.
    Det er Core som gjør all jobben og det er her kraften (og støyen) trengs.
    Mener du at han trenger en PIV 3Ghz i frontend-PC'en for å vise HD-materiale?

Synest isåfall det er litt merkelig at du sier at kraften og støyen trengs i Core-maskina for så å si at han "bare" trenger det som vel er en av de mest effekthungrige CPU'ene i manns minne.

Hvorfor skal han i det hele tatt gå for en CPU som er totalt utdatert? Da må det vel være bedre å gå for en nyere AMD eller Intel C2D/Q-prosessor, som er både kjøligere og krafitere? Og da kan en jo hele poenget med Core maskina borte.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Read my lips

Sitat Opprinnelig postet av zicoz
    Mener du at han trenger en PIV 3Ghz i frontend-PC'en for å vise HD-materiale?
    Hvorfor skal han i det hele tatt gå for en CPU som er totalt utdatert? Da må det vel være bedre å gå for en nyere AMD eller Intel C2D/Q-prosessor, som er både kjøligere og krafitere? Og da kan en jo hele poenget med Core maskina borte.
    Personlig har jeg valgt Acer L5100 som frontend, billig og mer enn bra nok, I tillegg kan jeg fortsatt ha XP eller Vista innstallert på den.
    LMCE "virker" fra PIV 1.7-2GHz (single core) og oppover for en front end, litt avhengig av faktisk hardware og typen media.
    Poenget er at man kan bruke en gammel maskin man har liggende, eller kan få på loppemarked for 2-300,-
    Det var ikke dermed sagt at LMCE ikke virker på nyere og mer effektiv (og nå rimeligere) hardware.

Grunnen til at jeg legger meg litt høyere enn "tested proven" er at jeg ikke vil ha skylda når noen går for en maskin som ligger tett inntil minimumskravene og ikke får den opplevelsen de ønsker å oppnå. :neutral:

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at LMCE virker på nyere maskiner også, det jeg mente var at argumentasjonen om at man ikke trenger like kraftig maskin med LMCE som med Microsoft faller litt bort når man faktisk må ha en ganske graftig PC for å spille av det tyngste materialet.

Skjønner at du problemstillingen din, men må man ha la oss si 5000+ BE (ett par hakk men bare 150kr opp fra den 4400+'en som såvidt jeg vet står i din L5100) for å få den ytelsen du ønsker, så kan man vel ikke HW-reqs noen reell grunn til å velge LMCE over Meedio/VMC/MP?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zicoz
    Skjønner at LMCE virker på nyere maskiner også, det jeg mente var at argumentasjonen om at man ikke trenger like kraftig maskin med LMCE som med Microsoft faller litt bort når man faktisk må ha en ganske graftig PC for å spille av det tyngste materialet.

Skjønner at du problemstillingen din, men må man ha la oss si 5000+ BE (ett par hakk men bare 150kr opp fra den 4400+'en som såvidt jeg vet står i din L5100) for å få den ytelsen du ønsker, så kan man vel ikke HW-reqs noen reell grunn til å velge LMCE over Meedio/VMC/MP?
    Det medfører riktighet
    Jeg kan forstå at det kan synes som om tidel har løpt litt fra LMCE, og at man nå kan gjøre en god del av de samme tingene med windowsmaskiner (at a cost).
    Men som smarthusløsning og til media distribusjon er LMCE noen hoder høyere enda (mener nå jeg).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •