Flatskjerm i stuen tilkoblet PC i annet rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Flatskjerm i stuen tilkoblet PC i annet rom

Tenkte jeg skulle ha Flatskjermen i stuen tilkoblet en HTPC, men jeg vil helst ha pc stående i en bod i kjelleren for å unngå støy. Er klar over at endel modeller er stillegående, men de blir aldri helt tyst, dessuten bør en htpc være utenfor rekkevidde av klåfingrede barnehender :-)

Med en slik løsning kan jeg også tilkoble det råeste som fins på markedet av PC og kjøre det på full HD oppløsning uten støy eller kjøle problemer.

Hvordan kan det best gjøres? Har nettverk tilgjengelig i huset. Ønsker å sitte med mus/tastatur i godstolen samtidig som jeg spiller spill/musikk/film fra PC som bruker flatskjermen som skjerm....

Newcomer Rottweiler sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då kan du gjør som meg: Har selv en pc stående i et rom i 2. etg. Har derfra 10 meter vga kabel til plasma tv'en og 2 x 5 meter usb kabel til en usb hub som jeg har i tv benken (se sig.) I usb hubben kobler jeg trådløs tastatur og mus Tips: det fins også DVD-rom med usb.
    http://avforum.no/myhometheater/Rottweiler
    Forforsterker: Yamaha RX-V1800,Effektforsterker: Emotiva XPA-3, Dac: Hegel H2, Sub kalibrering: DSPeaker Anti Mode 8033, Cinema Videoprossesor: Darbee Darblet, Høyttalere: Front: Klipsch RF 82 MKII, Senter: Klipsch RC 62 MKII, Surr.: Klipsch RS 52 MKII, Sub: SVS PB12-NSD DSP, Prosjektor: Sony VPL-HW50, Lerret: DreamScreen V2 DynaGrey Black 77", Plasma TV: Panasonic TX-P50UT50Y, HTPC: Spotify og HD filmer
    Universal fjernkontroll: Logitech Harmony 885

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Har du lagt vga kabelen i rør, eller ligger den løst langs gulv? Kjører du usb på lyd også?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en tilsvarende løsning med PC i rommet ved siden av. Jeg har et hjemmekinorom som ligger inntil stua, og fikk lagt 40mm rør mellom rommene hvor jeg har dratt VGA- og høyttalerkabler. Alt av forsterkere står også på hjemmekinorommet, så kun flatskjerm og høyttalere fins i stua. Tastaturet er Bluetooth, Logitech diNovo Edge.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes diverse produkter som konverterer vga signal til signal som går i nettverkskabel. Om det er kvalitet vet jeg ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB har max lengde på 5m, pga synkronisering. Dette kan evt bøtes på med USB repeater/hub for hver <5m.

Max lengde på VGA kabel avhenger av oppløsning og oppdateringsfrekvens du skal ha. Generelt så vil høyere oppløsning gi lavere rekkevidde på samme kabel. Her kan det altså være verdt å kjøpe skikkelig kabel.

DVI er offisielt specca for max 5m.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom på at det finnes skjermkort med HDMI utgang idag, så det holder vel faktisk med en HDMI kabel mellom tv og pc for bildeoverføring...

Uansett får jeg bare legge opp trekkerør for diverse kabler, så er jeg forberedt....

Newcomer Rottweiler sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt kablene i kabelgater. Lyd: har 10 meter coax ut fra spdif på pc til forsterker...10 meter. Usb kabelene på 5 meter har repeater som ble skrevet over.
    http://avforum.no/myhometheater/Rottweiler
    Forforsterker: Yamaha RX-V1800,Effektforsterker: Emotiva XPA-3, Dac: Hegel H2, Sub kalibrering: DSPeaker Anti Mode 8033, Cinema Videoprossesor: Darbee Darblet, Høyttalere: Front: Klipsch RF 82 MKII, Senter: Klipsch RC 62 MKII, Surr.: Klipsch RS 52 MKII, Sub: SVS PB12-NSD DSP, Prosjektor: Sony VPL-HW50, Lerret: DreamScreen V2 DynaGrey Black 77", Plasma TV: Panasonic TX-P50UT50Y, HTPC: Spotify og HD filmer
    Universal fjernkontroll: Logitech Harmony 885

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan.

Jeg har felt mitt hi-fi og pc systen i vegg.. Jeg har et rom vegg i vegg med stuen, det rommet som er ved siden av brukes bare som datarom.

Jeg har flatskjermen hengende midt på veggen og ved siden av har jeg laget et hull i vegg inn til det andre rommet, i hullet har jeg montert en firkantet kasse med lister rundt og sotet glass.

Øverst i hullet har jeg montert en Coolermaster kabinett som har samme bredde som stereoen.

Problemet med denne løsningen er det kan bli litt varmt, så det jeg har gjort er at jeg har forlenget kablene fra pc`n og montert strømforsyningen og harddisker på den delen som er inne på datarommet. (altså ikke i kabinettet) men på hyllen over. laget 2 hull i kabinettet rett over cpu og skjermkort og det samme i kassen som den er montert i (god lufting)
    På Cpu viften har jeg koblet til en viftestyring og redusert hastigheten på den...det jeg oppnådde med dette var at jeg fikk en kald og ekstremt stille pc som jeg overhodet ikke hører når jeg sitter i stuen og ser tv

Mulig jeg har forklart meg litt dårlig men om det er interesse for det så kan jeg ta noen bilder både sett fra forsiden og baksiden så dere får se hva jeg har gjort.

Gega

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant løsning. Hadde vært kjekt å se bilder av det, ja. Ikke en løsning jeg kan bruke, siden skjermen min henger på en lydisolert vegg mot naboen. Men sett gjerne inn noen bilder her....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal se om jeg får tatt noen bilder i morgen og legge opp her..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en KVM Extender!
    Disse overfører signalet på en Cat 5/6 kabel, du har en boks i hver ende og kan kjøre dette opptil 50m.

Vi bruker disse boksene offshore og de funker meget bra.

Ulempen her er jo at jeg tror ikke du får FullHD, men meget bra bilde. Vi kjører høy oppløsning og 19" monitorer.

Skal sjekke litt jeg og se om jeg finner noe info til deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dropzone.no

Her er et eksempel på hva du kan bruke....

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rune.hana
    Du trenger en KVM Extender!
    Disse overfører signalet på en Cat 5/6 kabel, du har en boks i hver ende og kan kjøre dette opptil 50m.

Vi bruker disse boksene offshore og de funker meget bra.

Ulempen her er jo at jeg tror ikke du får FullHD, men meget bra bilde. Vi kjører høy oppløsning og 19" monitorer.

Skal sjekke litt jeg og se om jeg finner noe info til deg.
    Har sjekket bla på komplett. Dyreste de har koster 5 laken og overfører maks 1600x1200. Vil gjerne ha 1920x1080 for full HD, og da ser det ut til at det er kun HDMI som duger. Men kan vel bruke KVM extender for mus, tastatur og lyd....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Justin Case
    Har sjekket bla på komplett. Dyreste de har koster 5 laken og overfører maks 1600x1200. Vil gjerne ha 1920x1080 for full HD, og da ser det ut til at det er kun HDMI som duger. Men kan vel bruke KVM extender for mus, tastatur og lyd....
    Hei
    Hvordan gikk det med dette prosjektet? Skal gjøre det samme og ønsker å høre dine erfaringer.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også ikke noeb dedikert htpc.
    Men kjører en hdmi kabel rett fra kontor/spill pc'n og kjører xbmc på og har vel nå gjort dette i ca 5-6 år snart, først med dvi adapter til hdmi+optisk på 10m.

Og som den nerden jeg er så måtte jeg jo prøve så har kjørt inn en usb kabel med hdmi kabeln for tast/mus og kan anbefale pc gaming fra en recliner på storskjerm med god lyd (får jo full hd på drn måten og imotsetning til konsoll) :-D

Kort sagt kan du få stabil kontakt med en hdmi kabel er det ikke noe problem og ha pcen gjemt unna ingen pc er like stillegående som den som står i kjellern hehe :-)

Ja en ting VGA er en utgammel standard som ikke vil klare full-hd, bruk heller DVI om så er, eller enda bedre kjøp et rimelig skjermkort (da kan du få lyd via hdmi og) (om man vurderer kabler til tusenvis av kroner)

Over lange strekk så er jo også HDMI noe forbanna herk egentlig, men 10-15 meter bør kunne gå nå, selv om HDMI standarden egentlig bare er en videreutvikling av DVI som aldri var ment til og ha lenger strekk enn fra boksen ved beina til skjermen på bordet.

eks: på dvi-hdmi adapter jeg brukte før jeg fikk hdmi på skjermkortet. (men den jeg faktiskt brukte fulgte med skjermkortet)
    Komplett.no - Supra Adapter HDMI-DVI

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •