Hva slags hovedkort og skjermkort til htpc?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva slags hovedkort og skjermkort til htpc?

Hei,
    Nå er jeg veldig i tvil om hva jeg bør velge.
    Jeg kjøpte opprinnelig et asus p5e-v hdmi kort, men dette virket ikke med i/o shield montert i kabinettet. Det er nå returnert, og nå lurer jeg på om jeg bør kjøpe et annet hk og skjermkort for å få til pixelmapping på tv-en. Jeg har en Panasonic px70 som jeg skal bruke maskinen til.

Hva vil dere anbefale av hovedkort? Jeg har hatt kun hatt en Intel 486 25mhz og aner derfor ikke hva slags brikkesett som er bra.

Når det gjelder skjermkort har jeg hatt Nvidia i alle år, men jeg er åpen for andre forslag. HW akselerasjon av blu-ray osv er kjekt. Det er også en fordel om det er støttet av powerstrip.

Hjelp? :smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian216
    Hei,
    Nå er jeg veldig i tvil om hva jeg bør velge.
    Jeg kjøpte opprinnelig et asus p5e-v hdmi kort, men dette virket ikke med i/o shield montert i kabinettet. Det er nå returnert, og nå lurer jeg på om jeg bør kjøpe et annet hk og skjermkort for å få til pixelmapping på tv-en. Jeg har en Panasonic px70 som jeg skal bruke maskinen til.

Hva vil dere anbefale av hovedkort? Jeg har hatt kun hatt en Intel 486 25mhz og aner derfor ikke hva slags brikkesett som er bra.

Når det gjelder skjermkort har jeg hatt Nvidia i alle år, men jeg er åpen for andre forslag. HW akselerasjon av blu-ray osv er kjekt. Det er også en fordel om det er støttet av powerstrip.

Hjelp? :smile:
    Nvidia 8X00 serien støtter ikke powerstip, så glem de.

ATI 2600 funker greit med hw acc av HD matriale, samt powerstrip.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

testet flere kort

har testet 7600GS, 8800GTS, HD 2600 Pro i løpet av 4 dager etter jeg fikk min første HTPC.

Alle har virket med blue-ray sammen med mitt ASUS HDMI kort, XP sp2, nyeste drivere. Forskjeller er mulig å se. her er rangeringen :

HD2600Pro
    8800GTS
    7600GS

Forskjellen er størst mellom 7600GS og de to andre. Tror jeg har fått HW dekoding til å virke på samtlige.

Erik

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med dette?

Hei,

jeg har kikket litt rundt på nettet etter aktuelle HTPC komponenter, og det som var mest interessant var dette:

1) Hovedkort med AMD 780G chipset. Dette har integrert grafikkchip basert på RV610 chip'en som sitter i ATI HD 2400, men det skal være noen forbedringer i forhold til mpeg akselerasjon. Eksempel på HK: Gigabyte GA-MA78GM-S2H, Test: bit-tech.net | AMD's 780G integrated graphics chipset

2) CPU: AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz Black Edition. Siden hovedkortet bare fungerer med AMD prosessorer så villle jeg ha gått for denne. Den bruker lite strøm i forhold til eksempelvis AMD 64 X2 6000+, men yter sannsynligvis mer enn bra nok i et HTPC oppsett. X2 5000 BE er dessuten enkel å overklokke dersom det er aktuelt...

3) Minne: 2GB DDR2 PC8500. Dersom det skal tweakes og overklokkes kan det sikkert være greit med enda raskere minne, men da kan jo ting bli varmt og bråkete...

Med en LG BR brenner/HD DVD leser og en skikkelig harddisk så burde dette funke... Håper jeg :???:

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zappa10
    Hei,

jeg har kikket litt rundt på nettet etter aktuelle HTPC komponenter, og det som var mest interessant var dette:

1) Hovedkort med AMD 780G chipset. Dette har integrert grafikkchip basert på RV610 chip'en som sitter i ATI HD 2400, men det skal være noen forbedringer i forhold til mpeg akselerasjon. Eksempel på HK: Gigabyte GA-MA78GM-S2H, Test: bit-tech.net | AMD's 780G integrated graphics chipset
    Fint tips, men jeg sitter allerede på en Intel E8200, så AMD er utelukket. Jeg kunne utdypet første post mer Jeg skal se på 780-chipsett til Intel.

Jeg har samme minne som du har nevnt. Det burde gi litt rom til klokking.

Jeg synes combodrevet er litt dyrt, så jeg kjøpte et Pioneer BDP-202 til 1200kr. Den brenner dvd og leser blu-ray.

Så det er Ati som er noe å satse på med tanke på hw-acc og bildejustering. Hvilket av de nyere kortene tilsvarer 3870?

Ja, da er det bare å vente på neste utbetaling av stipend og studielån.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •