Bygger min første pc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygger min første pc

Jeg var inne på mamoz og fikk tittet på et htpc oppsett og lurer på hva folket her på forumet har å si om oppsettet. Jeg er på jakt etter en htpc som skal være blu-ray spiller og kunne brukes på internett og gi meg hd lyd(mulighet for å sende ut dts hd master) og hd bilde(mulighet for 1080p). Også muighet for å brenne det meste som finnes på markedet. Og ikke minst være lydstille.
    Her er oppsettet jeg fikk, men tror de glemte å finne et nettverkskort...:

Zalman Hd 160+ sort
    Nexus NX-8050 500W
    LG Blu-Ray-Brenner GGW-H20L
    Samsung HD 500gb 7200rpm sataii 3.0gbs 3.5" noiseguard silentseek
    Gigabyte Radeon HD3870 512mb GDDR3
    Kingston 2048 Ramkit 2x1024 ddr2 - 2 stk
    Gigabyte GA-P35-DS3, P35, Socket-775
    Intel Core2 Quad Q6600 2400mhz
    Nexus XIR-2300 AM2 og 775 cpu heatpipe kjøler
    ca pris på kr 12500,-

Har noen noe forslag til hvordan dette kan gjøres billigere, men ikke tape for mye av hva jeg ønsker å bruke htpc'en til?

Alle svar tas i mot med takk, har ikke mye peiling på pc-komponenter, men jeg ønsker å lage meg en htpc...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville byttet ut cpuèn til en billigere, trenger ikke quad core til det du skal bruke pcen til. heller kjøpe noe sånt:
    Komplett.no - Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte
    Og kjøpt disse minnebrikkene. 4gb er unødvendig, da trenger du 64bit Os også.
    Komplett.no - TwinMOS DDR2 PC6400 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC6400 1024MB CL5

Ellers vil jeg si pcen er grei:-D

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha lydstille pc kan du hvertfall glemme det skjermkortet. Det har også ganske ekstrem ytelse i forhold til hva du trenger.. Du klarer deg glatt med f. eks. et HD2600 PRO (Komplett.no - PowerColor Radeon HD 2600 PRO 512MB DDR2 ,PCI-Express, SCS3 (Silent), DVI-I/HDMI) Dette fåes også vifteløst, og dermed lydstille

C2Q er også ganske overkill i en htpc.. Jeg ville evt. ha valgt E6750..

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt en annen kjøler. T1ger synes den var for bråkete. T1ger bygger htpc

Noctua UH9f gjorde det bra i en test gjort av hw.no noctua_nh-u9_og_nh-u12/24790. Jeg har kjøpt den selv, men fikk ikke testet den før hovedkortet tok kvelden.

Undersøk hvor stor kjøler du kan ha i den kabinettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes valg av cpu virker ganske bra. Bedre å gå for litt ekstra kraft enn å finne ut en har for lite kraft i maskinen til å utføre ønskede oppgaver.

Jo kraftigere script en kan gjøre for å behandle bildet, jo bedre er det jo. Og når det blir mer og mer utbredt med diverse HD formater så vil nok også disse kreve mer og mer kraft for forbedring.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En catch er at det per dags dato ikke er mulig å få ut de nye HD lydformatene fra en pc.
    Selv om man kan få løsninger som gir lyd ut via HDMI, så bruker disse løsningene fortsatt SPDIF headere så vidt jeg vet, og har derfor samme båndbredde begrensning som SPDIF har = bare DTS/DD lyd ut...

En mulighet dog er å kjøre analog multi channal til hjemmekinoforsterkeren din, hvis den støtter det, og lydkortet/hovedkortet ditt har multi channal utgang.

Det er løsninger på trappene, Auzentech lanserer snart et lydkort, som gir ut audio på HDMI, og som klarer de nye HD formatene. Detter er et "tilleggskort" til deres lydkort, så man ender i praksis opp med to kort fra Auzentech for å få HD lyd ut. Totalprisen blir ca 2000,- for lydkortet og ca 500 for "utvidelseskortet" som gir deg HD lyd ut via HDMI.
    Lanseres i løpet av Q2.

Auzentech HDMI X-Tension sound card for the HTPC builder in you - SlashGear Dette er "utvidelseslydkortet".

Auzentech, Inc. Sound Cards. Audio You Can Believe In. World First soundcards for Music, HTPC, and Gaming. Detter er "hovedlydkortet".

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian216
    Jeg ville valgt en annen kjøler. T1ger synes den var for bråkete. T1ger bygger htpc
    Rettelse:

Tja, en kompis sa jeg var litt "idiot" som ikke skjønte at jeg måtte bruke viftestyrings programvare å sette ned hastigheten. Hovedkortet var nettopp flasha, så det kan være innstillinger i Bios slik at jeg kan sette ned hastigheten, eller jeg kan gjøre dette med en profil i windows med noe strømstyre program.

Hvis pga varme den må kjøre på full guffe, støyer den alt for mye..

Vurderer også en 120mm eller annen tilpassing i kassa.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Synes valg av cpu virker ganske bra. Bedre å gå for litt ekstra kraft enn å finne ut en har for lite kraft i maskinen til å utføre ønskede oppgaver.

Jo kraftigere script en kan gjøre for å behandle bildet, jo bedre er det jo. Og når det blir mer og mer utbredt med diverse HD formater så vil nok også disse kreve mer og mer kraft for forbedring.
    Det beste er om skjermkortet tar seg av dette 100%, og at du teoretiskt kunne kjørt det på en 500mhz boks.

Samme som mpeg2 acc og 3D f.eks..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt forslag denne gang fra MPX

Sleepy81 har et godt poeng, jeg tror nok jeg skal vente litt til det kommer ut et lydkort på markedet som holder til de krava jeg stiller.

MPX har gitt meg et annet forslag til oppsett (til dere datakyndige, husk at jeg er ikke erfaren og jeg har rett og slett ikke peiling på hvilke komponenter som passer bra sammen osv. Det jeg er på jakt etter er en htpc som ikke er overpriset, setter ca 10k som grense. Jeg vil ha htpc primert til filmbruk, surfe(laste ned) og brenne. HTPC må være stillegående, og helst litt fremtidsrettet. Jeg vil bygge selv for å få mer erfaring om pc og ikke minst ha det gøy med det og være stolt etterpå hvis jeg får det til:-D )

Her er ett forslag på HTPC:

Zalman HD 160+ HTPC Kabinett Sort
    Varenr: HD160 PLUS BLACK
    2 448,-ink. mva.
    Zalman HD 160+ HTPC Kabinett Sort - MPX

ASUS M3A32-MVP Deluxe Socket AM2+
    Varenr: M3A32-MVP DELUXE
    1 494,-ink. mva.
    ASUS M3A32-MVP Deluxe Socket AM2+ - MPX

AMD Phenom X4 9600 2.3 GHz, Socket AM2+
    Varenr: HD9600WCGDBOX
    1 749,-ink. mva.