CAM, DVB, o.l. for HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question CAM, DVB, o.l. for HTPC

Hallo! Første post på forumet her.

Har akkurat kommet hjem fra U.S.A. med en TV på slep. Det viser seg nå at den ikke fungerer i Norge. (Får ihvertfall "signal type not supported" på TVen med C.D. dekoder.) Siste utvei her har blitt å bruke PCen, ettersom VGA input på TVen fungerer normalt. Derfor må jeg få Canal Digitals signaler inn på PCen, for så å formidle de til TVen via en VGA kabel. Teoretisk sett virker det som om det er det eneste som vil fungere, jeg har allerede prøvd "alt" annet.

Uansett, har nå lest meg opp på PAL, DVB, NTSC og ATSC, men jeg blir ikke noe klokere. Jo mer jeg leser jo mindre virker det som om jeg forstår.

Sånn jeg ser det trenger jeg et DVB kort og en CAM modul. Det er greit nok, men jeg er ikke klar over hva slags signal jeg har ut fra veggen her. Canal Digitals kundeservice svarer at "joda, sentralen er bygget ut for HD" når jeg spør om mine signaler er DVB-T.

Det digital bakkenettet i nærområdet er bygget ut, og jeg går ut ifra at jeg har DVB-T ettersom det er "terrestrial" og kabelen min er i bakken, altså ikke fra satellitt eller antenne.

Er ikke helt sikker på hvordan dette virker inn på saken, men CAM og TV tuner må kunne takle HD fra Canal Digital (720p), og helst også 1080p.

Har allerede en XP MCE PC, som jeg har tenkt til å bruke. Oppgraderer da video kort, og kjøper TV kort og CAM modul etter deres henvisning.

Jeg unnskylder min uvitenhet, men jeg har ingen spisskompetanse her. Vet at hvis noen kan dette, så er det dere.:wink:

Takk for all hjelp!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henrik88

Har akkurat kommet hjem fra U.S.A. med en TV på slep. Det viser seg nå at den ikke fungerer i Norge. (Får ihvertfall "signal type not supported" på TVen med C.D. dekoder.) Siste utvei her har blitt å bruke PCen, ettersom VGA input på TVen fungerer normalt. Derfor må jeg få Canal Digitals signaler inn på PCen, for så å formidle de til TVen via en VGA kabel. Teoretisk sett virker det som om det er det eneste som vil fungere, jeg har allerede prøvd "alt" annet.

Uansett, har nå lest meg opp på PAL, DVB, NTSC og ATSC, men jeg blir ikke noe klokere. Jo mer jeg leser jo mindre virker det som om jeg forstår.

Sånn jeg ser det trenger jeg et DVB kort og en CAM modul. Det er greit nok, men jeg er ikke klar over hva slags signal jeg har ut fra veggen her. Canal Digitals kundeservice svarer at "joda, sentralen er bygget ut for HD" når jeg spør om mine signaler er DVB-T.

Det digital bakkenettet i nærområdet er bygget ut, og jeg går ut ifra at jeg har DVB-T ettersom det er "terrestrial" og kabelen min er i bakken, altså ikke fra satellitt eller antenne.

Er ikke helt sikker på hvordan dette virker inn på saken, men CAM og TV tuner må kunne takle HD fra Canal Digital (720p), og helst også 1080p.

Har allerede en XP MCE PC, som jeg har tenkt til å bruke. Oppgraderer da video kort, og kjøper TV kort og CAM modul etter deres henvisning.

Jeg unnskylder min uvitenhet, men jeg har ingen spisskompetanse her. Vet at hvis noen kan dette, så er det dere.:wink:

Takk for all hjelp!
    Dersom kabelen din er i bakken, er det kabelTV du har, altså er det DVB-C du er ute etter. Tviler på CanalDigital vil anbefalle noen CAM, selv om det nok finnes løsninger som funger. De vil selge sin egne dekoder.

Når det gjelder DVB-T (digitalt bakkenett), er det RiksTV - Digital-tv for alle som håndterer det, også vidt meg bekjent, går det ikke per dag dato og få det på PC (dersom du ikke er fornøyd med NRK1-3 da). Det tar du inn via antenne.

Her er forøvrig en utmerket tråd som godt kunne vært "sticky". http://avforum.no/forum/generell-htp...gger-htpc.html

-L-

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du kabel inn i huset er det "c" du skal ha. "t" er det nye digitale nette som går vi luft og vanlig antenne. "s" er selvfølgelig sattelitt.
    Har hørt mye bra om "DIGITAL-everywhere" sine kort. Gikk derfor selv for ett til min parabol. De har også støtte for cam. Da må du ha en conax cam eller en soft kam og en ekstern kortleser i tillegg. På satelitt er det dvb s2 som sier at det det er hdtv i mpg 4.
    Er ikke sikker på "c" kortene. Men finner ett med hd støtte HER
    Men det er eksternt.
    De har vel interne med hd støtte og regner jeg med. Sjekk litt på hjemmesiden deres. Vær obs på at windows mce. ikke støtter mpg.4 og kan derfor ikke vise de norske hd sendingene heller. Da må du bruke ett eksternt prog. som feks. mediaportal eller progdvb.
    Husk at skal du vise hd krever det litt fra maskinen din. De nye skjermkortene til ati og nvidia har hardwere akselarasjon av hd. Søk feks på uvd og ati. for info.
    Finner sikkert en del om det på forumet her og vil jeg tro.
    Men husk at det krever litt arbeid å få en pc til å bli ett fullverdig stue produkt, både av utsende støy og brukervennlighet er jo ting som må tenkes på.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for all hjelp!
    Kjøp et Floppy DTV DVB-C TV kort.
    Conax Cam.

Du kan da enten legge inn en plugin slik at du får hel digitalt i MCE, eller du kan f.eks kjøre "Media Portal" (Anbefales).

Vilken Decoder og utgang benytter du hos Canal Digital ?

Glem Rikstv..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å takle 720p/1080P

Dual core CPU
    ATI 2400++ eller Nvidia 8500++ skjermkort.

Hvis du har svak pc kan du prøve med "CoreAVC codec"
    Funker neeeesten med AMD 2600 CPU.

Raskt:

"h.264" er den mest vanlige codec som benyttes av HDTV.
    "codec" er en software snutt som "decoder" et video format.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Canal Digital HD dekoder. Det er vist nok bare den ene...

Har HDMI, component, 2x scart, og RF ut (+ audio / spdif). TVen er ikke koblet til, ettersom den ikke fungerer med noen av disse kontaktene.

Tusen takk for svar, skal bestille snart. PCen trenger nok en oppgradering snart og, så det var god timing.

Takk igjen!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Canal Digital HD dekoder. Det er vist nok bare den ene...

Har HDMI, component, 2x scart, og RF ut (+ audio / spdif). TVen er ikke koblet til, ettersom den ikke fungerer med noen av disse kontaktene.

Tusen takk for svar, skal bestille snart. PCen trenger nok en oppgradering snart og, så det var god timing.

Takk igjen!
    Har du TV-modellen din? Er bare nysgjerrig på hva TV som IKKE støtter 720p/50 eller 1080i/50...Det syns jeg er rart.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •