Mitt HTPC oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt HTPC oppsett

Jeg har nå laget en kort beskrivelse av mitt HTPC oppsett hvor jeg bruker HTPCen som forforsterker, prosessor, satelittdekoder, opptaker, multiromcontroll ++++. Beskrivelsen kan være et godt utgangspunkt for å få ideer til å bygge sitt eget hjemmekinorom basert på en HTPC.

Se: AVforum.no - harryharry's hjemmekino

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig stilig! Jeg hadde store planer for min HTPC en gang i tiden, men det ble ikke så mye av det, dessverre.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt!

Tusen takk for at du nå økte htpc budsjettet mitt med 4 gangen...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt vil jeg ikke anbefale oppsettet for noen som er ute etter plug and play løsning, men systemet bør kunne la seg sette opp av personer med over middels datakunnskap.

Jeg kan sikkert bidra med filer og informasjon som trengs for å komme i gang.

De ting som krever litt datakunnskap er:
    Girder filer
    Netremote interface fil

En liten ting angående styring av Lynx Mixer. Jeg bruker setControlSource program fra Lynx til å styre lydvolum:
    http://www.lynxstudio.com/drivers/SetControlSource.exe
    Dette gjøres av Girder. Grunnen til at jeg styrer lyden gjennom Lynx og ikke i musikkprogrammet er at man ønsker å bruke romkorreksjonsfiltrene (som er laget i Audiolense) på fullt volum. Ved å styre volumet i Lynx oppnår man at volumet styres etter at romkorresksjon er gjort. Dessuten har Lynx gode algoritmer som bruker 24 bit til å spille av 16 bit lyd (dersom jeg har forstått det riktig). På denne måten kan man skru ned lyden ca 20 db uten å miste oppløsning.

Det er også litt triksing med å få Console til å funke med J.River Mediacenter eller annen musikkavspilller. Trikset er å sende Directsound ut fra musikkprogram og ASIO ut av Console. Console må startes etter musikkprogrammet. Alt dette styres automatisk gjennom Girder.

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og jobber litt med å få til en bil-PC løsning som funker bra her...
    Skal prøve meg på å få til et 5.1 oppsett med 8 kanaler, altså aktiv deling til midbasser foran.
    Har et M-Audio FireWire 410 som skal kobles direkte til effektforsterkerne.

Har for lenge siden bestemt meg for at jeg skal bruke Console, Waves og CurveEQ til å fikse deling, EQ, tidskomp osv.

Det jeg sliter med, og håper du kanskje kan hjelpe meg med, er hvordan få Console til å funke med FW410 kortet...
    Hvilken enhet skal stå som "kilde" i Console?
    Under Internal->Audio ligger Wave In og Wave Out, men jeg skal vel ikke bruke Wave In som kilde?
    Under Plugins->DX har jeg FW 410 1/2 (for ren stereolyd), FW 410 Multi (med alle kanalene tilgjengelig) og FW 410 SPDIF (denne skal jeg ikke bruke uansett).
    Det jeg lurer på er om jeg skal bruke denne FW 410 Multi som kilde? Eneste problemet er at jeg får en feilmelding når jeg prøver å bruke disse...
    "Failed to load DirecShow filter"
    DirectShow har jeg jo...
    Kjører forresten XP MCE for øyeblikket.

Til musikk skal altså et stereosignal kjøres ut i 5 kanaler (front, midbass og sub).
    Til film (5.1) skal fortsatt front ut i 4 kanaler, mens de andre signalene skal fordeles på de resterende 4 kanalene.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble fortalt at ESI/Audiotrak sine lydkort er de eneste som støttet global romkorreksjon. Kjenner du til dette? Mener da at romkorreksjonen man bruker vil automatisk fungere til alt av programvare.

Jeg driver og prøver å sette meg litt inni alt dette, men er ikke spesielt datakyndig. Skulle du noe gang være i Bergen Harryharry og ha lyst på et oppdrag, så er det lov å ta kontakt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harryharry
    2 stk 250 W Icepower fra Midgard audio (Kjøp norske forsterkere!!!)
    Hva er egentlig norsk med den? At Icepower'et blir putta i et kabinett her i landet...? hehe :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harryharry
    Det er også litt triksing med å få Console til å funke med J.River Mediacenter eller annen musikkavspilller. Trikset er å sende Directsound ut fra musikkprogram og ASIO ut av Console. Console må startes etter musikkprogrammet. Alt dette styres automatisk gjennom Girder.
    Vil ikke poenget med å bruke asio forsvinne når du går via windows directsound driveren?
    Etter det jeg har lest brukes ASIO drivere hovedsaklig pga midre latency?

Heisann.
    Jeg driver å bygger et oppsett ganske likt ditt.
    Jeg bruker en htpc med lynx two b lydkort og 6xcoldamp "kl.D" moduler.
    Bruker mediaportal med pureAudio plugin for musikk fordi det er "bitperfect" og støtter ASIO. (Tydelig forskjell mellom ASIO og directsound ut fra denne plugin`en)
    Skal dele aktivt med convolver eller frequency allocator fra thuneau.com via console. Og romkorreksjon på sikt..

Problemet mitt er at kun ett program kan ha tilgang til ASIO driveren om gangen. (Har prøvd med ASIO4All og lynx ASIO`en)
    Siden du har hatt dette oppsettet en stund lurte jeg på om du kansje visste noe om hvordan dette kunne trikses til å funke? (at to applikasjoner har tilgang til ASIO driveren på likt)

For øyeblikket har seg fått det til å fungere (så det går gjennom console) slik: mediaportal->lynx device 8->(fysisk) ut på digital fra lydkortet->inn på digital->fra device 8(i console)->gjennom eq i console -> ut på lynx ASIO til forsterkerne...
    Dette gir minst 2 sek delay, og da har jeg ikke lagt inn convolver med filtrene jeg må ha en gang...
    Prøvde også Virtual audio cable ut fra mediaportal og inn i console, men fikk hakkete å "uffen" lyd..
    Har du prøvd Virtual audio cable? Denne skal visstnok kunne sende bitperfect digitalt helt til asio driveren mener jeg å ha lest..

Kan du forklare signalgangen i ditt oppsett?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •