HTPC med linux og XBMC - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 86
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Okey... Har funnet ut at kubuntu blir unødvendig mye... kjører ubuntu med ellers samme versjonnr som utgangspunkt. Installerer det nå og ser om jeg finner en god how-to til resten.

ubuntu-8.04.1-desktop-i386.iso

DrE

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en ikke bruk for HD avspilling så ville jeg uten tvil holdt meg til Xboxen jeg og ikke brukt en PC i det hele tatt. Men MÅ en over på PC så ville jeg nok valgt Windows versjonen men det kun pga jeg for min del ikke kan Linux. Prøvde meg først med en ubuntu installasjon men gav realtivt tidlig opp bl.a. pga problem med å få til lyd (men som sagt, mine Linux kunnskaper er svært begrensede)

Bruker selv XBMC for Windows på HTPCen min og det fungerer stort sett greit det ilag med org Xbox fjernkontroll, men like problemfritt som Xbox er det fortsatt ikke selv om det nærmer seg. Er bl.a. mange script som ikke fungerer på PC versjonene enda, og det er også endel bugs fortsatt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Har en ikke bruk for HD avspilling så ville jeg uten tvil holdt meg til Xboxen jeg og ikke brukt en PC i det hele tatt.
    Joda, et greit poeng det, men nå har jeg nå hardwaren stående og det hadde vært kjekt å knotet litt med linux også. Jeg liker "litt" knoting så lenge det fører frem til et resultat :wink:

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Har en ikke bruk for HD avspilling så ville jeg uten tvil holdt meg til Xboxen jeg og ikke brukt en PC i det hele tatt. Men MÅ en over på PC så ville jeg nok valgt Windows versjonen men det kun pga jeg for min del ikke kan Linux. Prøvde meg først med en ubuntu installasjon men gav realtivt tidlig opp bl.a. pga problem med å få til lyd (men som sagt, mine Linux kunnskaper er svært begrensede)
    Jeg driver på å lager en guide for Mythtv, men vil evt gå igjennom andre sider med HTPC. (Lyd, skjermkort, diskstruktur etc)

Du kan jo sjekke ut om den vil være matnyttig.

Howto: Installering av Mythtv- Steg 1 - Installasjon, skjermdriver og Lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Og... er det støtte for bruk av den gode gamle XBOX kontrolleren? Har en kablet som jeg ikke bruker på xboxen, som godt kan modifiseres til "normal usb" dersom det går...

Tips?

DrE
    Jeg bruker min gamle trådløse Xbox kontroller med Mythtv.
    Kjøpte en USB adapter fra noen tvilsom "chip bule".

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en HTPC som jeg i dag kjører winXp+mediaportal, men er ikke helt fornøyd, mye av det ligger vel i savnet av XBMC, så enkelt så genialt!

Men mitt spørsmål er da:
    Hva vil være best?
    1. Windows XP + XBMC
    2. Linux + XBMC
    3. MacOS + XBMC (man kan vel nå installere mac os på en pc?)

Jeg bryr meg kun om film avspilling, bilder og musikk er ikke noe jeg bryr meg om i denne sammenheng. Er det annen software jeg burde kikke på.

Mine krav er det som XBMC på Xbox 1 gir. Altså spiller alt, og muligheter til å justere lyd i forhold til bilde osv om noe skulle være ute av sync. Spille alt av image filer og rar.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på om alternativ 3 i det hele tatt er mulig? Trodde XBMC for OSX var mere eller mindre avhengig av mac-mini oppsettet?

Forøvrig så lurer jeg like mye som deg!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, det er jeg ikke usikker på. Kanskje det bare var Windows som kunne installeres på Mac og ikke omvendt?

Dere som er vant til å bruke XBMC på Xbox 1, hvordan er det til sammenligning med XBMC + Windows, Linux eller Mac?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg har forstått er Linux og Windows versjonen tilnærmet identisk både med tanke på ytelse og finesser, forskjellene ligger isåfall på hva selve OS krever og det kommer mye ann på hvordan en konfigurerer det. Kjører en f.eks strippet Windows XP krever ikke det særlig av hw. Så valg av OS har først og fremst å gjør med hva en foretrekker/kan, jeg kan ikke Linux og bruker derfor Windows.

PC versjon vs Xbox går nok fortsatt klart i favør Xbox, med unntak av HD avspilling er fortsatt Xboxen å foretrekke. Det meste av finesser er også på PC versjonen men der er endel bugs fortsatt som gjør at alt ikke fungerer like bra, bl.a. er støtte for scripts på langt nær det samme. Dette mefører bl.a. at streaming fra Dreambox ikke fungerer på PC versjonen, en av flerer grunner til at jeg fortsatt bruker Xbox itillegg til HTPCen.

Når det gjelder MediaPortal vs XBMC så er der fordeler/ulemper med begge to. Jeg brukte MediaPortal tidligere men har nå gått vekk fra det. TV støtten er mye bedre på MediaPortal, men dette med rar/iso/img er ikke støttet med mindre en kjører tillegsprogram. Mangel på støtte av fjernkontroll har vært mye debatert når det gjelder XBMC, men også dette ordnes greit med tillegsprogram. Så jeg bruker den originale Xbox fjernkontrollen men også MCE fjernkontroll fungerer greit med tillegsprogram.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bryr meg ikke om scripts eller tv titting, kun avspilling av video og mulighet til å kjøre det via .rar og image, så det at den støtte mye video typer betyr alt.

Tror jeg kanskje må prøve meg på linux og xbmc da.

Jeg har integrert skjermkort på mitt hovedkort, Gigabyte GA-73PVM-S2H med dette brikkesettet: Nvidia nForce 630i. Er det bra støtte for det i linux?

Og ang fjernkontroll, så har jeg en Harmony 895, så hadde jo vært gull om jeg kunne fortsette å bruke den. Bruker den i dag med mediaportal.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De siste dagene/kveldene har gått med til installasjon og tweaking av ny htpc-programmvare!

Installerte ubuntu 8.04 og siste XBMC. La så inn div pakker for å få lyd og fjernkontroll til å virke. Fant ut at jeg måtte fjerne ALSA lyddriverne og legge inn OSS4.x i stedet. Siste release av OSS har støtte for ESI Juli@ lydkortet mitt.

Det var stress å få lyd til å funke (og jeg stresser enda). Har fått lyd generelt fra ubuntu nå, og fra navigeringslydene i XBMC, men ikke fra film/musikk spilt av gjennom XBMC.

Og video holder ca 3x avspillingshastighet. Så noe er merkelig.

Dog, får jeg det til å fungere så er det heeeelt ypperlig. Ser snasent godt ut med XBMC på en skikkelig pc!

btw, hva gjør man for å oppdatere XBMC til siste SVN?

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Og ang fjernkontroll, så har jeg en Harmony 895, så hadde jo vært gull om jeg kunne fortsette å bruke den. Bruker den i dag med mediaportal.
    Jeg installerte Lirc eller hva det nå het og det gjør at det fungerer helt fint med WMCE fjernkontrollen min. Oppsett for WMCE ligger i harmonydatabasen så jeg ser ingen problemer med å kunne bruke 895 til å styre XBMC.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De siste dagene/kveldene har gått med til installasjon og tweaking av ny htpc-programmvare!
    Høres gøy ut.

Når du først får jobbet litt med det som er "under the hood" får du mye mer innsikt i hvordan du kan bygge videre på det.

Se f.eks litt på hva Jack lyd api'et er og hvordan du kunne brukt det imot en tilpasset mixer.

Installerte ubuntu 8.04 og siste XBMC. La så inn div pakker for å få lyd og fjernkontroll til å virke. Fant ut at jeg måtte fjerne ALSA lyddriverne og legge inn OSS4.x i stedet. Siste release av OSS har støtte for ESI Juli@ lydkortet mitt.
    Ikke jobbet med det lydkortet, men følg godt med på:

[Phoronix] Enriching The Linux Hardware Experience

Det kommer updates hele tiden.

Det var stress å få lyd til å funke (og jeg stresser enda). Har fått lyd generelt fra ubuntu nå, og fra navigeringslydene i XBMC, men ikke fra film/musikk spilt av gjennom XBMC.
    Funka utav boksen til meg...

Og video holder ca 3x avspillingshastighet. Så noe er merkelig.
    Merkelig, det funka fint til meg og en del kompiser som jeg har satt det opp til.

Se nærmere på hva slags skjermkort du har og hvordan drivere og xorg.conf er satt opp.

Verfiser at du har xv api'et tilgjengelig.

Du kan også starte den med verbose logging for å noen inspill på hva den gjør.

Dog, får jeg det til å fungere så er det heeeelt ypperlig. Ser snasent godt ut med XBMC på en skikkelig pc!
    Amen. Dessverre er mythtv klienten litt ustabil for meg.

btw, hva gjør man for å oppdatere XBMC til siste SVN?
    Hvis du har satt opp å laste ned fra et "repository" vil du automagisk få siste version.

XBMC Ubuntu PPAs (precompiled builds) - XBMC Community Forum

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bruker dere Ubuntu og ikke Windows?

Kun pga dere liker bedre Linux eller er det andre grunner?

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linux portingen av XBMC ligger litt forran windows versjonen.
    Bla. var ikke multithreading i ffmpeg supportert under windows før beta 2.
    Det er også "enklere" å kompilere SVN versjonen under linux.

@DrErling: Anngi lyddevice manuelt under Audio/Video config. f.eks iec958 hvis du bruker SPDIF. Under ALSA er spdiff mutet by default, sikkert derfor du ikke fikk lyd

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Porteringa er vell identisk den nå, er såvidt jeg har forstått nøyaktig samme kilde som blir brukt nå uavhengig om det er Windows, Linux eller OSX! Kun kompileringa som er forskjell...

Kompilering av egne SVN er vell noe en skjelden har bruk for... Men måtte faktisk prøve dette selv for å få Dreambox support på Windows versjon, og det var ikke spesielt vanskelig der heller, selv for en som aldri har gjort det før.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    @DrErling: Anngi lyddevice manuelt under Audio/Video config. f.eks iec958 hvis du bruker SPDIF. Under ALSA er spdiff mutet by default, sikkert derfor du ikke fikk lyd
    Takk for tips! Leser på #xbox-linux kanalen at folk klager noe inni gamperæva over PulseAudio som er innebygget i ubuntu 8.04

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips! Leser på #xbox-linux kanalen at folk klager noe inni gamperæva over PulseAudio som er innebygget i ubuntu 8.04
    Amen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som irriterer meg er at jeg har et noe sjeldent lydkort med tanke på linux som OS. Det er bare nylig kommet "en smule fungerende drivere".

Til alt overmål er det interne lydkortet på mitt Asus hovedkort også "av en vanskelig type".

Legg til "lydkortet" internt på ATI HD2600pro så har man den fulle suppa!

DrE

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •