Sampling rate og bit depth fra pc til receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer SubSonic sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sampling rate og bit depth fra pc til receiver

Hei!
    Eg køyrer musikk(mp3) frå htpc via coax til receiver.
    I konsollen til lydkortet kan eg velge mellom 44.1, 48, 96 sampling rate og 16 eller 24 bits depth. Infoen i konsollen til lydkortet tilseier at jo høgare sampling rate og høgare bit depth dess betre kvalitet, men er desto meir ressurskrevande. Hardware-ressursar er ikkje eit problem hos meg. Eg veit at CD gir ut 44.1 kHz og 16 bits og mp3 filer har som oftast samme sampling rate etter rip og poenget er jo å være så nære CD-kvalitet som mogleg med tanke på sampling rate og bitfrekvens.

Er det noko poeng i å sende ut 96 kHZ og 24 bits depth frå pc'en?

Og kva skjer med dette signalet når det behandlast i dac'en med tanke på dei forskjellige konfigurasjonane av bit depth og sampling rate?

Er denne problemstillinga kanskje berre relevant dersom ein koblar analogt frå lydkortet?

Ei oppklaring eller forslag til noko slikt vert motteke med takk!

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at du må ha ganske heftig lydkort før det er noen vits i å upsample fra 44.1kHz og 16bit.
    På mitt lydkort (integrert Realtek) kan jeg velge sampling rate og bitdepth separat på digital og analog utgang, men kan ikke si at lyden høres bedre ut om jeg øker verdiene over det som ligger på materialet orginalt.
    Jeg er på litt tynn is her, og kanskje er det bare snakk om at den kan redusere bitraten dersom receiver ikke kan motta høye samplingrates.
    Uansett hører jeg altså ikke forskjell om jeg øker samplingrate i lyddriveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ingen hensikt. Hvis du tenker litt på det er det tross alt ikke så rart. Når man tar opp lyd "taper" man noe informasjon i forhold til virkeligheten. Hvor mye informasjon man taper er avhengig av hvor mye lagringsplass man bruker. Sampling rate er et mål på hvor mange ganger man tar et lite utsnitt av lyden per sekund, mens antall bit er et mål på hvor mye informasjon man lagrer hver gang man tar et slikt utsnitt. Hvis man tar svært mange utsnitt per sekund, og hver av dem inneholder veldig mye informasjon så ender man opp veldig nær slik lyden var når den ble tatt opp, men dette krever svært mye plass, og derfor bruker f.eks. CD plater "bare" 16 bits og 44.1kHz. Poenget er at lydkortet ditt har ingen mulighet til å "gjenskape" denne tapte informasjonen, da den ble borte for alltid i opptaksprosessen. Ikke bare det, men forskning har tydet på at ved blind-tester klarer ikke mennesker å høre forskjell når man går over CD-kvalitet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •